וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תזהו בעיות שמיעה אצל הילד שלכם

עפרה וקס

24.3.2014 / 7:28

התינוק שלכם לא נבהל מרעשים חזקים? הבת מדברת באופן לא ברור? ייתכן שהם סובלים מבעיות שמיעה. לרגל יום ההתרמה לארגוני החרשים: טיפים לאיתור מוקדם של לקויות שמיעה

אילוסטרציה. ShutterStock
מתוך אלף לידות לפחות שני ילדים יהיו עם לקות שמיעה/ShutterStock

לקות שמיעה היא אחת הלקויות המולדות השכיחות ביותר. למרות שהיא לא נראית לעין, ללקות שמיעה יש השפעה עצומה על החיים של הילדים שלנו.

בעיות שמיעה, בכל גיל, משפיעות על היכולת לתקשר עם הסביבה. בלי היכולת לתקשר עם העולם, ילדים עלולים להיפגע מבחינה חינוכית, קוגניטיבית, חברתית ואף מוטורית.

איך מתמודדים עם ילד לקוי שמיעה?

ממחקרים שנערכו בארץ ובעולם עולה כי מתוך אלף לידות, לפחות שני יילודים יהיו עם לקות בשמיעה. הבעיה מחריפה ככל שמתבגרים: עד שיגיעו לכיתה א', יצטרפו לאותם שני ילדים לקוי שמיעה ארבעה נוספים. כלומר, היחס גדל ועומד על שישה בעלי לקות שמיעה על כל אלף לידות.

בדיקת סינון שמיעה - לא תמיד מדוייקת

החל משנת 2010 מתבצעות בישראל בדיקות סינון שמיעה לכל התינוקות שנולדים. הבדיקות האלה אמנם מצליחות לאתר בעלי לקויות שמיעה בשלב מוקדם, אבל לפעמים קורה שהלקות קלה, ולכן התוצאה החיובית שמתקבלת היא שגויה.

בנוסף, לא מעט ילדים בגיל הרך סובלים מבעיות רפואיות דוגמת דלקות ונוזלים באוזניים, שעלולות להוביל לבעיות שמיעה גם במהלך החודשים והשנים הראשונות לחייהם.

סמינים ללקויות שמיעה

הנה כמה סימנים שיעזרו לכם לבחון האם גם הילד שלכם סובל מלקות שמיעה:

• עד שלושה חודשים – הילד לא נבהל או ממצמץ כאשר מושמע לידו גירוי חזק ופתאומי, כמו טריקת דלת או נפילת חפץ כבד.

• גיל 6-3 חודשים – הילד לא מחפש בעיניו אחר המקור של קולות מוכרים, לא מתחיל להשמיע הברות ראשונות ולא נבהל למשמע גירוי חזק ופתאומי.

• גיל 10-6 חודשים – הילד לא מפנה ראש ומבט לכיוון מקור קול, לא מגיב לדיבור אם לא רואה את פני הדובר, לא מתחיל בחיקוי הברות וקולות דיבור, אינו מבין מילים פשוטות – כמו "שלום", "לא" ו"ביי" - ומפסיק למלמל או משמיע קולות בודדים בלבד.

• גיל 18-10 חודשים – הילד אינו מגיב למוזיקה ושירה, לא אומר מלים ראשונות ולא מבין הוראות פשוטות, כמו "תן לי".

• גיל 24-18 חודשים – אוצר המלים של הילד לא גדל והוא לא מצרף מילים למשפטים הכוללים לפחות שתי מלים.

• גיל שנתיים ואילך – הילד לא מדבר ברור. הדיבור משובש, הילד מגמגם, הוא שואל הרבה "מה?", מבקש להגביר את עוצמת הטלוויזיה ומתקרב למסך.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
תקשורת בין הורים לילדים. ShutterStock
אוצר מילים מצומצם בקרב פעוטות יכול להעיד על לקות שמיעה/ShutterStock

• גיל גן חובה ובית הספר – הילד מבקש לחזור על משפטים שנאמרו, שואל הרבה "מה?", עונה על שאלות באופן שונה מתוכן השאלה, מבקש להגביר את עוצמת הטלוויזיה, אינו מקשיב בבית או בבית הספר, אינו מגיב כשקוראים לו, מדבר בקול רם, סובל מדלקות אוזניים תדירות, רמת השפה שלו נמוכה מזו של מרבית בני גילו ומגלה בעיות התנהגות, קשב, ריכוז ומשמעת.

עשו ואל תעשו

• ילד שנמנה עם קבוצות סיכון ללקות - אם ידוע לכם על לקות מולדת בשמיעה אצל קרובי משפחה, אם במהלך ההיריון נחשפת לווירוס ה-CMV או אם ילדך נמנה עם קבוצת סיכון ללקות מסיבה אחרת, יש לקחת אותו מיד לבדיקת שמיעה.

• ילד שנכשל בבדיקה בבית החולים – גם אם נדמה לכם שבבית החולים טעו באבחנה, ונראה שהילד שומע ומגיב לסביבתו, עליכם להתמיד ולבצע מעקב לאחר בדיקת הסינון הראשונה בהתאם להנחיות הצוות הרפואי. זאת, עד אשר יתבהר מצבו הרפואי.

• הורים, שימו לב - מחיאת כפיים או הפקת צליל חזק מאחורי גבו של הילד זו לא בדיקה מדויקת לגילוי אם לילד יש קושי לשמוע.

וחשוב לזכור: הסימנים שהזכרנו הם רק רק חלק מהתסמינים האפשריים ללקויות שמיעה. כך שייתכן שהילד מבצע את הפעולות הנבחנות, אך בכל זאת סובל מלקות קלה. כך גם להפך: לא מן הנמנע שהילד שלכם לא מבצע חלק מהסימנים, אבל השמיעה שלו תקינה.

מסיבה זו, בכל חשש או אי-בהירות, אל תהססו לפנות לבית החולים, לטיפת חלב, לקופת חולים, לרופאי ילדים ומרכזי מיח"א הפרוסים ברחבי הארץ.

היום הוא יום ההתרמה לארגוני החרשים בישראל.

עפרה וקס היא קלינאית תקשורת במיח"א (מחנכי ילדים חרשים) ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully