וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תכינו את הילדים לקראת החזרה לשגרה

נגה בירן

12.8.2014 / 11:25

מרבית החופש הגדול כבר מאחורינו, והגיע הזמן להתכונן לשנת הלימודים הקרבה. כך תעזרו לילדים שלכם להכין את עצמם לשגרה, להתמודד עם הפחדים ולבנות סדר יום בריא

אילוסטרציה תלמידים. ShutterStock
שתפו את הילדים בקניות לבית הספר/ShutterStock

החופש הגדול תיכף מסתיים, ועוד מעט הילדים חוזרים אל ספסל הלימודים. אמנם לא ממש הרגשנו השנה את החופש הגדול, עקב המצב הביטחוני, אבל עדיין יש צורך לארגן את הילדים לקראת החזרה לשגרה. איך עושים את זה?

1. חזרה לשעות קימה ושינה בהדרגה:
כשבוע לפני חזרה ללימודים התחילו להקפיד על שעות שינה קבועות ומותאמות לפי גיל הילד, והתחילו להעיר אותם יותר מוקדם. לאט לאט ובהדרגה להגיע למצב שקמים בשעה מתאימה לימי בית ספר - שינה בשמונה בערב וקימה בשבע בבוקר. זכרו ששעות שינה חשובות מאד להתפתחות של הילדים, לגדילה שלהם, וליכולת שלהם לשבת בסבלנות בכיתה, להתרכז וללמוד. כמו כן, ככל שישנו יותר טוב, כך מצב הרוח שלהם יהיה טוב יותר ויכולת ההתמודדות שלהם עם תסכולים וכעסים תהיה טובה יותר.

2. שיתוף הילדים בהכנת הציוד לבית הספר:
דרך שיתופם, הילדים יתחילו להתכונן לקראת החזרה וגם ירגישו שותפים וישקיעו מחשבה בלימודים. חשבו ביחד על רעיונות להתארגנות, סדרו יחד את החדר והחפצים כך שתהיה סביבה מסודרת ונקייה, זרקו מה שלא צריך ופנו מקום לציוד החדש.

3. שיחה משפחתית על החזרה לבית הספר:
אפשרו לילדים להעלות רגשות או חששות לקראת החזרה ללימודים וחישבו יחד מה יעזור להם ואיך ניתן להקל על הימים הראשונים. אם לילדים שלכם קשה לקום בבוקר, כדאי לחשוב על הכנה מראש של כל הציוד, כולל בגדים, אוכל ובקבוקי מים כדי לחסוך זמן ולחץ. כמו כן, ניתן לחשוב על רעיונות איך לקום בבוקר בכיף, למשל לרכוש דיסק עם שירים אהובים ולהשמיע אותו בבוקר כדי לקום עם מצב רוח טוב ולהתארגן בכיף. עודדו את הילדים להעלות קשיים וביחד ערכו סיעור מוחות להעלאת פתרונות ועזרה מבני המשפחה במידת הצורך.

4. הטלת אחריות וסמכות על הילדים:
העבירו לילדים סמכויות, מתוך מסר שהם בוגרים, אתם סומכים עליהם ומאמינים ביכולות שלהם. חישבו על כל מה שהם יכולים כבר לעשות לבד, כמו למשל לקנות לילד שעון מעורר, או לתכנת את הפלאפון כך שיעורר אותו, וכך הוא ירגיש עצמאי ואחראי. ככל שנעביר לו אחריות וסמכויות כך ירגיש טוב יותר עם עצמו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ילד עם גלימת סופרמן. ShutterStock
עיזרו לילד להרגיש עצמאי ואחראי/ShutterStock

5. אופטימיות:
מאוד חשוב שההורים יהיו רגועים ויעבירו מסר חיובי לקראת החזרה ללימודים. חשוב שנעביר לילד מסרים חיוביים, של שמחה והתרגשות, לקראת החזרה לבית הספר ונשתדל לא להעביר את החרדות והחששות שלנו. האמינו בילדכם ובכוחות שלו להתמודד.

6. דברו על השינוי הצפוי:
כדאי לשוחח עם ילדים שעוברים למסגרת חדשה מהגן לבית הספר, או מיסודי לחטיבה, על השינוי הצפוי ועל מה הולך להיות. תנו להם להעלות חששות ותחושות לקראת המעבר וקבלו אותם על כל מגוון הרגשות. הקשיבו ותנו להם לבטא כל רגש, ושדרו להם שאתם מבינים אותם וזה בסדר. ילדים זקוקים להכלה שלנו ולתמיכה, על כל מגוון הרגשות שעולים להם בלי ביקורת או שיפוט.

7. הכרות פיזית עם מסגרות חדשות:
כדאי להכיר לילדים פיזית את הסביבה החדשה כמה ימים לפני המעבר, וכמובן לייצר מפגש עם המורה החדשה ולעיתים אף היכרות עם ילד או ילדה מהכיתה החדשה.

8. הכנת סדר יום קבוע:
שוחחו עם הילדים על סדר יום קבוע והכינו לוח בו רשומות שעות הכנת שיעורי בית ושעות צפייה בטלוויזיה, פגישה עם חברים ומטלות אחרות. לקראת תחילת הלימודים, זה זמן טוב לרענון חוקי הבית שישבתם והגדרתם, לדוגמה: לא אוכלים בסלון, מכינים שיעורי בית בחדר, לא מדליקים טלוויזיה עד שלא מסיימים שיעורים. כל אלו יעזרו לתאם ציפיות עם הילדים ולמנוע חיכוכים ומריבות.

נגה בירן היא מנחת קבוצות הורים בכירה מהמרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully