וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להכות בברזל בעודו חם

רויטל פסי?לוי

12.6.2014 / 14:04

אצל עשרות אחוזים מהנשים בהיריון מתפתחת בשליש השלישי אנמיה, המעלה את הסיכוי לרעלת היריון, לאי ספיקה כרונית של השלייה ולתחלואה. בדיוק בגלל זה חשוב ליטול ברזל בהיריון

אילוסטרציה. ShutterStock
נשים צורכות רק חצי מהמנה היומית המומלצת/ShutterStock

משרד הבריאות ממליץ לנשים בהיריון על צריכת תוסף ברזל מתום החודש השלישי ועד שישה שבועות לאחר הלידה. ולמרות ההמלצה, מסקרים עולה כי נשים צורכות רק חצי מהמנה היומית המומלצת.

אצל עשרות אחוזים מהנשים בהיריון מתפתחת בשליש השלישי של ההיריון אנמיה, המעלה את הסיכוי להתפתחות רעלת היריון, לאי ספיקה כרונית של השלייה ולתחלואה כתוצאה מדימום שלאחר הלידה. גם אחרי הלידה האנמיה יכולה לגרום לסיבוכים, בהם תפקוד גופני לקוי, חלב מופחת, דיכאון ואי יציבות רגשית.

אם לא די בכל אלו, מחסור בברזל יכול לפגוע גם בעובר, הצורך את כמות הברזל הדרושה להתפתחותו ישירות מהאם. אם אין לאם ברזל בכמות מספקת, העובר להיות חשוף לתופעות לוואי ארוכות טווח בהתפתחות המוח ובהתנהגות, לתמותה לפני ולאחר הלידה, ללידה מוקדמת במשקל נמוך ולמחסור בברזל בהמשך החיים.

במהלך ההיריון כדאי לבצע בדיקות לאבחון אנמיה, בהן בדיקת המוגלובין ופריטין, המאפשרות לאמוד את כמות הברזל בגוף. ניתן לשפר את מדד הברזל בגוף במקורות מן החי, כמו בשר בקר, כבד והודו אדום, ומקורות מן הצומח – ירקות, עלים ירוקים, קטניות ואגוזים, אולם לרוב לא די בכך. לטובת האם והעובר, אפוא, כדאי לאם לצרוך תוספי ברזל.

בשוק תוספי הברזל מוצרים רבים ומגוונים, וקיימת תפיסה שגויה כי כולם מסייעים בטיפול באנמיה. בפועל, ישנם תוספים בעלי מינון נמוך של ברזל ויעילים פחות ממוצרים המכילים את כמות הברזל הדרושה ושיעילותם הקלינית הוכחה. מלבד המינון יש להביא בחשבון גם את תופעות הלוואי (במערכת העיכול) הנלוות לעתים לנטילת התוספים, וכן את הפרקטיות של המוצר: שיהיה נוח לבליעה ולשילובו עם אוכל.

אז איך יודעים באיזה תוסף לבחור?

תכשירי הברזל השונים נבדלים זה מזה בכמה תכונות:

סוג הברזל: סוג הברזל משפיע על שכיחות תופעות הלוואי הנלוות לנטילת התוסף. תופעות הלוואי העיקריות קשורות במערכת העיכול.

כמות הברזל: רוב התוספים שיעילותם הקלינית הוכחה מספקים 100 מ"ג ברזל ביום. אם בתוסף שאת נוטלת יש פחות ברזל ייתכן שלא די בו.

תוסף תזונה או תרופה: תוספי תזונה נמצאים באגף הטבע של החנויות. הכיתוב "תוסף ברזל" מופיעה עליהם ולרוב לא מופיעה עליהם הצהרה בדבר היעילות הרפואית של המוצר. תרופות, לעומתם, נמצאות באגף הרוקח ומצוין עליהן כי נועדו לטיפול באנמיה ולמניעתה. תרופות הן בדרך כלל התכשירים שיעילותם הוכחה קלינית, וכל הצהרה המופיעה על גביהן מגובה במחקר.

רויטל פסי?לוי היא דיאטנית קלינית בכצט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully