וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת בקרה

ד"ר ארנון אגמון

24.3.2014 / 11:34

מתלבטים אם לעשות סקירת מערכות? רוב ההיריונות יתפתחו באופן תקין גם בלי הבדיקה, אבל בחלק קטן מהמקרים היא יכולה לחשוף בעיות אקוטיות. ד"ר ארנון אגמון לא היה לוקח את הסיכון

אילוסטרציה. ShutterStock
יש לו את העיניים של אבא שלו!/ShutterStock

סקירת מערכות היא בדיקה של תקינות העובר. הסקירה הוכיחה את עצמה, במחקרים ובשטח, ככלי אבחון יעיל לאבחון מומים וגילוי תסמונות שונות. אבחון מומים המתגלים בסקירה מוקדמת או מאוחרת מאפשר להורים לבצע החלטות מודעות לגבי המשך ההיריון.

מה בודקים בעצם? בבדיקה נבדקים העובר ואיבריו, השליה המחוברת אליו והרחם. ההבדל בין סקירה מוקדמת למאוחרת טמון בסוג האיברים הנסקרים ובאופן ההתמקדות באיברים מסוימים. המוח, לדוגמה, מתפתח בין הסקירות ומאפשר בדיקה מדויקת יותר בסריקה המאוחרת.

האם חייבים לבצע את הסקירה? ברוב מדינות העולם המערבי הסקירות מומלצות על ידי הגופים המקצועיים האמונים על בריאות הציבור, וכך גם בישראל.

הסקירה המוקדמת היתה בעבר נחלת ישראל בלבד, אך לאחרונה הצטרף האיגוד העולמי לאולטראסאונד במיילדות וגינקולוגיה להנחיה לביצוע סקירה מוקדמת. אין זה אומר שמי שאינו מבצע סקירה נתקל בבעיות - רוב ההיריונות יתפתחו באופן תקין עם סקירת המערכות ובלעדיה - אבל בחלק קטן מהמקרים, הסקירה יכולה לאתר בעיות שלהן השפעה על חיי העובר או על ההורים.

עובר בסקירת מערכות. ד"ר ארנון אגמון, מערכת וואלה! NEWS
להכיר את התינוק שלכם יותר מקרוב/מערכת וואלה! NEWS, ד"ר ארנון אגמון

באיזה שבוע לבצע את הסקירה? לפי הוראות משרד הבריאות יש לבצע את הסקירה המוקדמת בשבוע 13?17 ואת המאוחרת בשבוע 19?25. ניתן לבצע סקירה מוקדמת מאוד כבר בסוף שבוע 13, אך היא מוגבלת יחסית.

כיצד מתבצעת הסקירה? הבדיקה מתבצעת בחדר רופא או מכון אולטראסאונד, על ידי רופא. הרופא משתמש במכשיר האולטראסאונד לצפות במתרחש ברחם המטופלת. הבדיקה מבוצעת דרך הנרתיק או מעל הבטן. במרבית המרפאות יוכלו ההורים לצפות בתוצאות הבדיקה על מסך.

איפה מבצעים את הסקירה? את הסקירה המוקדמת ניתן לבצע דרך קופות החולים, בהפעלת הביטוח המשלים, או באופן פרטי (חלק מהביטוחים יעניקו לכם החזר). גם את הסקירה המאוחרת ניתן לבצע באותה צורה. בדרך כלל יש הבדל בעומק הבדיקה ומשכה בין המסגרות השונות.

ד”ר ארנון אגמון הוא מומחה בגינקולוגיה ומיילדות במרפאת המומחים אלה, תל אביב

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully