וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צריכת חלבון מן החי מסוכנת?

נירה אולנד

31.3.2014 / 9:31

לפי תוצאות מחקר שהתפרסם לאחרונה צריכת חלבון מוגברת עלולה להגביר את הסיכוי שלנו לחלות בסרטן. האמנם? נירה אולנד עם כמה תשובות

אילוסארציה. ShutterStock
יותר מדי חלבון?/ShutterStock

במחקר שהתפרסם לאחרונה נבדקה השפעת החלבון בתפריט על הבריאות שלנו. החוקרים בדקו את התפריט היומי של הנבדקים, וחילקו אותם לקבוצות לפי צריכת החלבון בתפריט היומי שלהם. הממצאים מצביעים על קשר סטטיסטי בין צריכת חלבון מוגברת לסיכוי לחלות בסרטן.

במשך 18 שנים בדקו החוקרים 6,381 אמריקאים ואמריקאיות, בני ובנות 50 ומעלה, ממגוון מוצאים אתניים. המחקר התבצע במסגרת פרויקט שבו נבדק הקשר בין תזונה ואורח חיים לבין סרטן.

החוקרים בדקו את התפריט היומי של הנבדקים, וחילקו אותם לשלוש קבוצות: קבוצת התפריט הדל בחלבון (עד 9% מסך הקלוריות בתפריט היומי הן חלבון – בשל תזונה טבעונית, למשל), קבוצת התפריט שבו צריכת החלבון בינונית (10 עד 19 אחוז מסך הקלוריות בתפריט היומי הן חלבון. זו כמות החלבון המקובלת בתפריט המערבי), קבוצת התפריט עתיר החלבון (20% לפחות מסך הקלוריות בתפריט היומי הן חלבון. זו צריכה האופיינית לתזונה של בוני שריר, דיאטת פליאו ודיאטת אטקינס, למשל).

ממצאים מדאיגים לחובבי הבשר

סיכוייהם של נבדקים ונבדקות בני ובנות 50?65, שצריכת החלבון שלהם בינונית וגבוהה, לתמותה מסיבות שונות, גבוהים ב?74% מהנבדקים שניזונו מתפריט דל בחלבון, והסיכוי לתמותה מסרטן גבוה פי ארבעה.

כמו כן עולה מן המחקר כי לחלבון מן החי השפעה מזיקה בהרבה מהשפעתו של חלבון מן הצומח. אצל נבדקים ונבדקות בני ובנות 66 ומעלה צריכת חלבון בינונית וגבוהה נקשרו דווקא בירידה בסיכוי לתמותה. לצורכים תפריט עתיר חלבון סיכון נמוך ב?60% לתמותה מסרטן, ונמוך ב?28% לתמותה כוללת. לא מצאו השפעה של סוג החלבון בקבוצה זו.

בשתי הקבוצות גילו החוקרים כי הסיכוי לתמותה מסיבוכי סוכרת גבוה בהרבה כאשר צריכת החלבון בינונית או גבוהה.

החוקרים ממליצים על צמחים

לאור ממצאי המחקר, מבצעיו סבורים כי לדיאטה המבוססת על צמחים היתרונות הרבים ביותר בכל קבוצות הגיל. כמות החלבון היומית המומלצת היא 0.8 גרם לכל ק"ג ממשקל הגוף. מגיל 66 יש להעלות בהדרגה את כמות החלבון בתפריט עד ל?1.3 גרם לכל ק"ג ממשקל הגוף, לפי מצב הבריאות הכללי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מה שהחוקרים לא מספרים

לממצאי מחקר כזה יש להתייחס בערבון מוגבל. ראשית, הקשר הסיבתי בין צריכת החלבון לתמותה אינו מוכח. שנית, כמו ברוב המחקרים, גם במחקר זה חולשות רבות. החוקרים לא הביאו בחשבון משתנים אחרים שיכולים להסביר, ולו באופן חלקי, את הממצאים, כמו פעילות גופנית או צריכת ירקות. שלישית, ממצאי מחקרי אחד אינם מספיקים להסקת מסקנות, ויש לחכות לממצאי מחקרים נוספים שיאששו או יפריכו את הממצאים.

אז מה בכל זאת צריך לעשות?

להפחית את כמות החלבון בתפריט: לאנשים בוגרים (עד גיל 65) שאינם ספורטאים מקצועיים ואינם עוסקים בעבודה פיזית אין צורך בחלבון בכל ארוחה. אפשר לאכול לפחות ארוחה אחת ביום שאין בה חלבון. למשל: לחם עם טחינה וירקות (במקום לחם עם גבינה, חביתה וירקות), אורז עם עדשים וסלט (במקום אורז עם עוף וסלט).

להפחית את החלבון מן החי בתפריט: אפשר לאכול עוף, דג או בקר רק פעמיים בשבוע וביתר הימים לאכול קטניות (גרגרי חומוס, פול, עדשים, שעועית יבשה מבושלת, טופו) למנה העיקרית.

צלחת סטייק אספרגוס תפוחי אדמה. ShutterStock
יותר מכמות החלבון היומית המומלצת לאדם במשקל 70 ק"ג/ShutterStock

לאכול מנות קטנות של חלבון: סטייק בקר במשקל 200 גרם מספק 60 גרם חלבון, שהם יותר מכמות החלבון היומית המומלצת לאדם במשקל 70 ק"ג, וזה עוד לפני שחישבנו את הגבינות, את החלב שבקפה ואת הביצה בבוקר. על מנת להפחית את כמות החלבון הכוללת, המנות צריכות להיות קטנות. במקום מנת סטייק או עוף אפשר להשתמש בחלבון כתוספת מגוונת: לפזר מעט גבינה מעל הפסטה או להוסיף חתיכות של בקר או עוף לאורז או לירקות.

לא להחליף חלבון בפחמימות: כשמפחיתים את כמות החלבון נוצר חלל בצלחת. חשוב להיזהר ולא למלא את החלל בפחמימות, כדי לא להגביר סיכון להשמנה וסוכרת. מלאו את החלל בקטניות ובירקות. בכל מקרה מומלץ להיעזר בגורם מקצועי להרכבת התפריט.

נירה אולנד היא דיאטנית קלינית וחברה בפורום צמחונות וטבעונות ב"עתיד"- עמותת הדיאטנים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully