וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוכל שיעזור לך להירגע גם בתקופה הכי מתוחה

8.7.2014 / 12:48

הלחץ מהמצב הביטחוני משפיע עליכם? אתם לא לבד. אבל כדאי שתדעו: המתוקים הם לא באמת סוג של נחמה, ואם אתם רוצים להוריד את מפלס החרדה יש כמה מאכלים שעדיף להימנע מהם

סלט עדשים. לירז אלה
סלט עדשים. מלא, מנחם ומרגיע/לירז אלה

כשתופי המלחמה מתחילים לרעום ומפלס הלחץ עולה, אנחנו בדרך כלל מחפשים אוכל שינחם וירגיע אותנו. הבעיה היא שהאוכל שאנחנו תופסים כמנחם – דווקא לא עושה טוב לעצבים (המתוחים גם ככה) שלנו.

אם אתם סובלים מחרדה, מרגישים שהעצבים שלכם מתוחים או באופן כללי לא מרגישים במיטבכם, אלו הדברים שממש לא כדאי לכם לעשות:

1. הימנעו מקפה. שתיית קפה שוחקת את מערכת העצבים ומעייפת אותה. הקפאין גורם לשחרור של הורמוני לחץ, כמו אדרנלין ונוראדרנלין, וכתוצאה מכך קצב הלב עולה, רמת הסוכר בדם עולה ולחץ הדם עולה. תגובות הלחץ החוזרות ונשנות כתוצאה משתיית קפאין שוחקות את האדרנל ואת היכולת שלנו להתמודד עם לחצים בזמן אמת.

2. למרות שהרבה אנשים נעזרים בכוס יין כדי להירגע – זה לא באמת רעיון טוב. שתיית אלכוהול גורמת להרס של תאי המוח, והתמכרות אליו גורמת לבעיות קוגניטיביות ולדיכאון. בטווח הקצר, אלכוהול מעלה את רמת הסוכר בדם וכתוצאה מכך מתחילה בגופנו רכבת הרים של עליית סוכר מהירה ונפילת סוכר אחריה, וכתוצאה הגוף שלנו יוצא מאיזון. ובתקופה שבה אנחנו חוששים ומבולבלים - אנחנו צריכים את האיזון הזה במיוחד.

3. פחמימות ריקות, כמו לחם לבן וסוכר לבן, גורמות לחוסר איזון במשקל הסוכר בגוף, וכתוצאה מכך מחלישות את מערכת העצבים (רכבת ההרים מהפסקה הקודמת). גם שתייה ממותקת לא מומלצת. כמו בפחמימות הריקות, גם הסוכר שבשתייה עלול לגרום לחוסר איזון במשקל הסוכר בגוף.

4. אוכל תעשייתי ושמן: שומן הטראנס, מצוי בבורקסים ובמאפים שונים, מכביד על מערכות הגוף, ויוצר עומס שפוגם בתפקוד מערכת העצבים.

5. אל תדליקו סיגריה. מעבר לעובדה שעישון מאוד מאוד לא בריא, הוא גם מדלל את ויטמיני ה-C ואת ויטמיני ה-B בגוף, וכתוצאה מכך מחליש את מערכת העצבים.

עוד בוואלה! בריאות:
למנוע את כאב הראש הבא
במקום אקמול: משככי כאב טבעיים
לרפא מחלות בעזרת זכרונות

אז מה לאכול כדי להירגע?

1. קטניות - כמו חומוס, פולי סויה ועדשים - עשירות בסיבים תזונתיים שמאזנים את רמות הסוכר בגוף, ולכן תורמים לאיזון מערכת העצבים.

2. דגנים מלאים עשירים בסרטונין - מוליך עצבי שאחראי על העברת מסרים מאזור אחד של המוח למשנהו, ובעל השפעה על מצב הרוח, תחושת האושר, השינה והחשק המיני. חוסר בסרטונין עלול לגרום להרגשה של חרדה, דיכאון והתקפי זעם. לכן, בתקופות מתוחות כדאי מאוד לאכול כוסמת, קינואה, דוחן, אמרנט, גריסי פנינה ואורז מלא.

3. ירקות, הרבה ומכל הצבעים, ובעיקר הרבה ירוקים, על מנת למנוע חוסרים של ויטמינים ומינרלים ולחזק את כלל מערכות הגוף.

4. פירות: לאכול עם הקליפה ושלמים (לא אבטיח, מלון וענבים). כשאוכלים את הפרי עם הקליפה, זוכים בהשפעה של הסיבים התזונתיים, שמאזנים את רמות הסוכר בגוף .

5. נבט חיטה שעשיר בוויטמיני B הדרושים לנו לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

אגוזי מלך. ShutterStock
עשירים באומגה 3./ShutterStock

6. אגוזים וזרעים - כמו אגוזי מלך, גרעיני דלעת, חמניות - שעשירים בשמנים בריאים הנחוצים לנו לתקינות תאי המוח. באגוזים יש שמנים כמו אומגה 3 שמרכיבים את מעטפת התאים ושומרים על תאי מערכת העצבים בריאים ושלמים. אגוזי המלך, למשל, עשירים באומגה 3.

7. דגי מים קרים – כמו סלמון, מקרל, בקלה. עשירים גם הם באומגה שלוש.

עדיין לחוצים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם

כושר: פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע. מחקרים מראים כי פעילות גופנית מביאה לשיפור בתהליכים החשיבתיים כתוצאה מעירור מערכת העצבים. אם אתם חוששים שהאזעקה תתפוס אתכם באמצע הריצה, אתם יכולים לנסות תרגילי כושר לבית.

ויטמינים: ויטמין D יכול לעזור בהפחתת דיכאון ונמצא כמגן על מערכת העצבים. לוויטמין B12 תפקיד מפתח בשמירה על תאי עצב. הוא מסייע ביצירת המיאלין שמהווה את המעטפת המבודדת של תאי העצב. חוסר בוויטמין זה ייפגע במערכת העצבים. לוויטמין B6 תפקיד ביצירת המוליך העצבי סרוטונין ועל כן חשוב מאד בשמירה על מערכת העצבים.

תה: נסו להירגע עם חליטות של פסיפלורה וולריאן, שהם צמחים בעלי השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. גם תה לואיזה ותה מליסה טובים להירגעות.

צמחי מרפא: חומצת GABA היא חומצה אמינו בוטירית המתפקדת כמתווכת עצבית "מעכבת", ובתוך כך היא משמשת למיתון פעילות עצבית המשפיעה על מערכת העצבים. בנוסף, הגאבא תורמת לתחושת רוגע על ידי הפחתת תחושת החרדה והקלת ההירדמות. ניתן לרכוש את התוסף הזה בכל חנות טבע .

פרחי באך: צמחי באך יכולים לעזור ולתמוך אנרגטית ועל ידי כך לחזק את מערכת העצבים.

פינוקים: עיסוי, רפלקסולוגיה וטיפולי מגע מרגיעים אחרים - לכל טיפולי המגע יש השפעה מרגיעה ותומכת במערכת העצבים.

לכו לישון: שינה מאוחרת או מועטה מעלה רמות לחץ בגוף ומחלישה את מערכת העצבים

עדי גולדנברג היא נטורופתית N.D ובעלת קליניקה לנטורופתיה

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully