וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תעברו את החגים בלי לעלות במשקל

טל פלג

21.9.2014 / 9:24

צמד המילים "אחרי החגים" הפך מזמן לשם נרדף ל"מחר מתחילים דיאטה". אבל למה בעצם? האם אפשר לשמור על תזונה מאוזנת גם כשארוחת חג רודפת מפגש משפחתי? הנה 9 טיפים שיעזרו לכם

עוגת דבש קלאסית. אפיק גבאי
עוגת דבש, וזה רק ההתחלה/אפיק גבאי

חגים זה משמין, את זה כולם יודעים. בחגי תשרי אנחנו אוכלים כמנהג החג, מבשלים, נוסעים לחו"ל, מארחים ומתארחים. חוץ מהעובדה שאין לנו שגרה מסודרת בתקופה הזו, יש עוד כמה סיבות למתקפת הקלוריות הלאומית. יש לנו כל הזמן אוכל טעים ומשמין ממש מתחת לאף, אנחנו מבלים באירועים חברתיים שכולם כוללים מזון, ובנוסף – אנחנו בלחץ מכל המפגשים החברתיים והמשפחתיים, וזה גורם לנו לאכול אפילו יותר.

עוד בנושא:
יש גם מתוק בריא: כל מה שטוב בתמרים
6 סיבות בריאות לאכול סלק
אזהרת ראש השנה: דבש מסוכן לתינוקות

אז איך אפשר לסיים את החגים בלי להיזדקק לדיאטה? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם.

קניות חכמות

אם תייר היה מתבונן על כמות האוכל שישראלים רוכשים לפני חגים, הוא היה יכול לקבל את הרושם שבתקופת החגים המשק נמצא בהדממה ויש להצטייד לתקופה ארוכה. בפועל, רוב הזמן הכל פתוח, וזה אומר שלא צריך לקנות אריזות גדולות ומשפחתיות בכזו כמות.

טכניקה שיכולה לשקף לכם מה הפרופורציה של המזון הבריא שאתם קונים היא למקם את המזון שאתם תופסים כטוב לכם בקדמת עגלת הקניות, ואת המזון הפחות בריא בצד השני של העגלה. זה ממחיש בצורה ויזואלית את הפרופורציה בין האוכל שיעזור לנו לשמור על המשקל לזה שלא. קנו אריזות קטנות וקופסאות פלסטיק איכותיות להקפאת שאריות.

טיפ נוסף: אם קיבלתם מתנה לחג שלא אהבתם, החליפו אותה בסלייסר איכותי שקוצץ מהר ירקות לסלט. ההתלהבות מהקלות בה ניתן לארגן סלט צבעוני וטעים תעזור לכם לאכול יותר ירקות.

שתו מים

אם צריך לבחור דבר אחד ששווה מאוד להקפיד עליו בתקופה זו הוא הרבה מים. התחילו וסיימו כל ארוחה בכוס מים. גם אם זו ארוחה מלאת אוכל, עדיין הקפידו על השתייה, מים יוצרים מלאות מוקדמת ומקדמים שובע, מה שעוזר להקטין את כמויות האוכל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אל תישקלו

אין טעם להישקל, במיוחד אם שקילה משפיעה עליכם לרעה. יש אנשים שנשקלים בתדירות גבוהה דווקא בתקופת החגים ומסיקים מסקנות לא מדויקות. חשוב לדעת שבתקופה כזו המשקל מושפע מאוד משינויי רמת המלח והנוזלים בגוף, וזה סתם מבלבל. מצד שני, אם שקילה מאפשרת לכם תחושת שליטה, אז פעם בשבוע בהחלט מספיקה.

אילוסטרציה. ShutterStock
שחררו את המשקל לתקופת החגים/ShutterStock

הרחיקו פיתויים

אחד האינסטינקטים שלנו הוא לאכול מתוך זמינות. לכן, עדיף לא להשאיר מזון בעייתי במקומות גלויים לעין. תוכלו להקל על עצמכם בכך שתניחו מזונות "מאתגרים" במדפים צדדיים במקרר, או אפילו ותרו עליהם מראש ובתום ארוחת החג חלקו מזונות אלה לאורחים. לצד מהלך זה הקפידו שהאוכל הרצוי לכם יהיה זמין יותר מזה שאיננו רצוי.

תאמו ציפיות

תהיו כנים עם עצמכם ותציבו מטרה שתוכלו לעמוד בה – עבור חלק מהאנשים המטרה היא לא לעלות במשקל, לחלק המטרה היא לעלות רק קצת, ולחלק המטרה היא רק לעבור את זה בשלום. כל אחד מכיר את עצמו, משפחתו ומנהגיו בחגים ויודע מה יהיה עבורו הישג מספק וראוי. צריך להיות הגיוניים ולקבוע יעד מתאים מראש, אחרת תיווצר תחושת אכזבה שיכולה לגרור התנהלות לא רצויה באוכל.

לדוגמה, אדם שנמצא בעיצומו של תהליך ירידה במשקל, יכול למצוא את תקופת החגים כמסיתה מהמסלול. תקופה זו יכולה לעצור את תהליך הירידה במשקל ולגרור תחושה של חוסר הצלחה ושחיקה במוטיבציה. כל אלו עלולים להקשות על חזרה לתהליך מסודר והמשך ירידה במשקל. אם מראש המטרה שלו תהיה לעבור את התקופה בצורה יציבה (פלוס מינוס) הוא אולי לא יסיים את התקופה הזו רזה יותר, אבל הוא כן יסיים אותה עם תחושת הצלחה - והמשך התהליך יהיה קל יותר.

גבר מתבונן בראש חסה. ShutterStock
החגים תופסים אותך באמצע הדיאטה?/ShutterStock

חפשו תמיכה

הרבה אנשים זקוקים למסגרת תמיכה אחרי החגים כדי לרדת במשקל. אז למה לחכות לאחרי החגים? הרבה יותר הגיוני להיכנס למסגרת תמיכה לפני החגים, כאשר היעד יהיה להישאר באותו משקל. עצם קיומה של מסגרת כזו תשמור עליכם ותקטין את הנזק, כך שהחזרה לאכילה מאוזנת תהיה קלה ורציפה יותר מיד אחרי החגים.

הרבה אנשים מפסיקים את מסגרת התמיכה לפני החגים ואומרים לעצמם שיחזרו מיד אחריהם, זה אמנם הגיוני אבל בפועל זה לא קורה כפי שמתכננים ועשוי לעבור זמן רב עד שחוזרים למסגרת, אם בכלל. שמירה על מסגרת לאורך כל התקופה מאפשרת יציבות והמשך תהליך מיד אחרי בלי לבזבז זמן יקר. היעד במקרה כזה יהיה פשוט להגיע לפגישות ויהי מה.

תתחילו לזוז

הדרך הטובה ביותר היא לתכנן מראש מתי תבצעו פעילות גופנית: קבעו ימים ושעות, או חוגים שאתם אוהבים. מלבד זאת, השתדלו להיות פעילים בחגים (הליכה, טיולי אופניים, טיולים בטבע וכדומה). גם בתחום זה שמירה על רצף חשובה כדי שהחזרה לשיגרת אימונים תהיה מיד בתום החגים ולא יעבור זמן יקר נוסף עד שתחליטו לאיזה מסגרת חוזרים.

רוכבת אופניים. ShutterStock
צאו לטיול אופניים/ShutterStock

הימנעו מאפקט הדומינו

ההתמודדות עם האוכל היא יום יומית ויש הנוטים לשבור את הכלים אחרי ארוחה או שתיים שבהן חרגו מהמותר. אל תיפלו בפח הזה. נסו לחשב כיצד תוכלו לעשות הכי טוב שאפשר ולהסתכל על כל ארוחה בפני עצמה. כל יום הוא יום חדש, אפילו אם האתגר נשאר דומה.

בעיה נוספת הקשורה לאפקט הדומינו, היא שאנו ניגשים מראש לחודש תשרי בידיעה שמדובר בחודש שלם של ארוחות. אל תיגשו לתקופה זו בהסתכלות על המאקרו. יש לזכור שכל יום הוא יום חדש. לכל ארוחה שהצלחתם להתמודד מולה יש משמעות, גם אם היו ארוחות אחרות בהן פחות תצליחו. תכננו מחדש כל ארוחה וכל יום

ימים קלים

בין חג לחג יש ימי חול שגרתיים של עבודה ולימודים. הימים האלו יכולים להיות העוגן שלכם בתקופת החגים. אם בכל יום כזה תאכלו בצורה מסודרת ומוקפדת, תוכלו לאזן ולשמור על משקל יציב לאורך כל התקופה. עדיף לא לשלב שאריות של אוכל חגיגי ושמן מהחג בימים אלו, אלא לבחור באוכל דל קלוריות ומזין כמו סלטים טריים, כריכים מלחם מלא או קל, יוגורטים ומוצרי חלב רזים ופירות מרעננים. כל אלה יהוו תחליף בריא לאוכל המבושל, הכבד, והשמן, ולקינוחים שנשארו מהחג.

טל פלג היא דיאטנית קלינית מומחית להרזיה וירידה במשקל, חברת עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • ראש השנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully