וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בירה באמת גורמת לכרס?

לימור בן חיים

24.6.2014 / 8:27

בתקופת המונדיאל כמות הבירה שאנחנו שותים עולה משמעותית, ואיתה גם כמות הדיבורים על "כרס בירה" והשמנה בטנית. אבל מחקרים מלמדים ששתיית בירה במידה לא גורמת להשמנה

חמש עובדות על בירה. ShutterStock
מנת בירה ביום? זה דווקא בריא/ShutterStock

על העובדה שמונדיאל זה משמין אין עוררין. האכילה בלילה, האכילה הרגשית והאכילה בחברה – כל אלו גורמים לנו להשאיר את הדאגה לדיאטה בצד. וזה בלי שהתחלנו לדבר על העובדה שמדובר ב-30 ימים של נשנושים שמנוניים.

אם החלטתם הפעם לא ליפול למלכודת ההשמנה הזו (ואולי ללמוד משהו מהשחקנים ששורפים כ-1,500 קלוריות במשחק), יש לא מעט תחליפים שאפשר לנסות - אדממה במקום גרעינים, מים במקום משקאות ממותקים וכרובית אפויה במקום צ'יפס. אבל על רכיב מונדיאל אחד כמעט אף צופה כדורגל לא יסכים לוותר. הבירה.

כמה באמת תשמינו במונדיאל?

השאלה הגדולה: כמה שותים?

במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצא כי נשים וגברים שצורכים בירה באופן מתון אינם בעלי היקף מותניים (כרס) גדול יותר בהשוואה לאנשים שאינם צורכים בירה כלל. כמו כן, נמצא כי מדדי השמנה (כמו BMI) בקרב צרכנים מתונים של בירה לא גבוהים יותר משל אלו שלא שותים בירה או משקאות אלכוהוליים אחרים בכלל. שתייה מתונה היא של כמנה עד שתיים ביום (בקבוק או פחית, 330 מ"ל).

מחקר שבוצע באוניברסיטת קופנהגן ופורסם ב-2012 בדק את הקשר בין שתיית בירה ומדידות של הרכב גוף והשמנה (היקף מותניים ומדד מסת גוף). המחקר אסף נתונים ממחקרים תצפיתיים וקליניים שבדקו קשר זה בקרב יותר מ-620 אלף גברים ונשים. הממצאים לא העלו קשר בין צריכה מתונה של בירה להשמנה בטנית, אך גילו כי צריכה גבוהה באופן קבוע של בירה בקרב גברים כן גורמת לכרס. אצל נשים קשה היה לקבוע קשר זה בגלל מיעוט מספר הנשים במחקר שצרכו כמויות בירה גבוהות באופן קבוע.

מחקרים אחרים בדקו את הקשר שבין הרגלי צריכת בירה -תדירות (מספר ימים בשבוע) ועצימות (מספר מנות נצרך בסיטואציית שתייה) - לבין השמנה. מחקר אמריקאי שפורסם בשנת 2010 בדק את הקשר בין צריכה של אלכוהול ובירה ומשקל גוף, והתבסס על נתונים של הסקר הלאומי האמריקאי בנוגע לאלכוהול שסקרו מעל 40 אלף גברים ונשים.

במחקר נמצא כי עליה בתדירות ובעיקר בעצימות הייתה קשורה לעליה קלה במשקל בקרב גברים אך לא בקרב נשים. על פי המחקר, שתייה של מנות קטנות מפוזרות לאורך כל ימי השבוע עדיפה על שתייה מרובה מרוכזת (לדוגמה בסופי שבוע) ושתייה מתונה יכולה אף להקטין את הסיכון להשמנה בקרב נשים בריאות.

היתרונות הבריאותיים של שתיית בירה

לא רק ששתייה מתונה של בירה לא גורמת להשמנה, יש לה אפילו יתרונות בריאותיים. צריכה כזו של בירה או יין מקטינה את הסיכון לתמותה ותחלואה ממחלות לב וכלי דם. סקירה של עשרות מחקרים המעריכים את השפעת צריכת בירה ואלכוהול על מחלות לב וכלי דם, שהתפרסמה במגזין הבריטי לרפואה בשנת 2011, מצאה כי הסיכון היחסי לתמותה ממחלות לב היה קטן ב-25% בקרב צרכנים של בירה ואלכוהול בהשוואה לאנשים שאינם צורכים בירה ואלכוהול כלל.

נמצא שהמינון בו ההגנה היתה גדולה ביותר היה של 1-2 מנות ביום של בירה. הסקירה מחזקת את הדעה כי צריכה מתונה קשורה בהפחתת הסיכון למחלות כלי דם ולב. המנגנונים המשוערים קשורים בהשפעת אלכוהול על עלייה ברמות ה-HDL, הכולסטרול הטוב. וכן בהשפעות הפוליפנולים הצמחיים שבבירה וביין על הפחתת חמצון הכולסטרול ועל קרישת הדם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

השילוב המנצח: בירה וספורט

מחקר שנערך במכון הלאומי לבריאות הציבור באוניברסיטת סאות'רן בדנמרק, בשיתוף המכון לרפואה מונעת באוניברסיטת קופנהגן, קבע כי פעילות גופנית עם שתייה קבועה ומתונה של בירה מורידה באופן משמעותי את הסיכון לתמותה ממחלות לב.

במחקר נאספו נתונים רפואיים של 11,914 גברים ונשים בריאים מרחבי דנמרק, בגילאי עשרים ומעלה, ללא כל היסטוריה רפואית של מחלות לב. במהלך 20 השנים שבהן התנהל המחקר, בוצע מעקב רפואי קפדני אחר המשתתפים, אשר כלל בין היתר הרגלי ספורט, תזונה ושתייה. מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר נמצא כי פעילות גופנית קבועה הפחיתה בכ-30% את הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם.

שתייה מתונה וקבועה של בירה בשילוב עם פעילות גופנית קבועה, הפחיתה עוד יותר את הסיכון לתמותה ממחלות לב לכ- 50%, בהשוואה למצב של הימנעות משתייה והיעדר פעילות גופנית. החוקרים קבעו כי ממצאים אלו מצביעים על כך שהרגלי חיים המשלבים פעילות גופנית מתונה וקבועה ביחד עם צריכה מתונה של בירה מביאים לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב.

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully