וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סיבות טובות להכניס שומן לתפריט

דנייל חרמון

24.4.2014 / 7:50

לאנשים שרוצים לרזות נדמה שהם חייבים להעלים את כל השומן מהמקרר ולחיות רק מחסה, אבל מחקרים מראים שדווקא דיאטה ים תיכונית - כזו שעשירה בשמן זית, דגים וגבינות - הכי בריאה

למילה שמן יצא שם מאוד רע. כשאנחנו שומעים שהאוכל מכיל שמן אנחנו נרתעים והמוצרים העונים על ההגדרה דל שומן הולכים וממלאים את מדפי הסופרים. אבל האם השמן כל כך רע עבורנו?

לשומנים תפקידים חשובים. הם בונים את קרומי התאים, מגנים על אברים פנימיים, מהווים חלק מההורמונים ומהוויטמינים בגופנו, וכאשר לגוף אין מקור אנרגיה הוא משתמש בשומן להפקתה.

אז הנה 5 סיבות טובות להכניס קצת שומן לתפריט:

שומנים טובים מעלים את הכולסטרול הטוב

שמן זית עם תבלינים בהכנה ביתית. ShutterStock
אל תוותרו על שמן זית/ShutterStock

חומצות שומן חד בלתי רוויות כמו אלה הנמצאות בשמן זית, אגוזי מלך, אבוקדו, דגים, טחינה ושקדים עשויות להוריד את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלות את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). ככל שהיחס בין הכולסטרול הטוב לרע קטן יותר, כך פוחת הסיכון למחלות לב ולתהליכים הגורמים להיצרות עורקים.

מספר מחקרים מצאו שאפילו שומן רווי, שנחשב כמזיק, כאשר הוא מצוי במזון באופן טבעי מסוגל להעלות את רמת הכולסטרול הטוב. למשל זה הנמצא בשמן קוקוס. אך אל תרוצו למלא את המקרר בחמאה, זו ממש לא הכוונה.

דיאטת דלת שומן מעלה את הסיכון לסוכרת

סוכר. ShutterStock
שומן עדיף על סוכר/ShutterStock

מחקר שפורסם במגזין איגוד הרפואה האמריקני גילה שדיאטה דלת שומן מביאה לירידה חדה בהוצאת האנרגיה ועליה בעמידות לאינסולין, ההורמון האחראי להכנסת הסוכר לתאים בגופנו.

עמידות לאינסולין פירושה שהאינסולין לא עושה את עבודתו באופן מיטבי וסוכר נשאר בדם, מצב המעלה את הסיכון לסוכרת. המסקנה: שומן בתפריט מפחית את הסיכוי למחלת הסוכרת.

דיאטה ים תיכונית בריאה ללב

טחינה של האחים. נמרוד סונדרס
תהנו מהיתרונות של האזור/נמרוד סונדרס

אימוץ דיאטה ים תיכונית המבוססת על ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, גבינות רזות, שמנים חד בלתי רוויים ודגים תורמת למניעת התקף לב. הדיאטה הים תיכונית כוללת בתוכה שמנים בריאים כמו שמן זית, טחינה, זיתים, אבוקדו, אגוזים ושקדים.

כשלא נותנים לגוף שומן הוא נכנס למגננה

שמן זית. ShutterStock
שמן זית/ShutterStock

בהשוואה בין כמה סוגי דיאטות, הירידה הגדולה ביותר במשקל והשיפור המשמעותי בשומני הדם הופיעו במשתתפים שביצעו דיאטה ים תיכונית או דיאטה דלת פחמימות לעומת דיאטה דלת שומן, שם נצפתה הירידה הקטנה ביותר במשקל. כאשר לא נותנים לגוף שומן הוא נכנס למגננה והמשקל דווקא לא יורד.

אנשים שנמנעים משומן, מפצים את עצמם בסוכר

דונאטס. ShutterStock
דונאטס/ShutterStock

אנשים שנמצאים בדיאטה דלת שומן מפצים באכילת סוכר ופחמימות מעובדות. מחקרים אחרונים מראים שאלה תורמים הרבה יותר לעלייה בשומני הדם ובטריגליצרידים.

לסיום, מילון קצר לסוגי השומן השונים:

שומן חד בלתי רווי: מסייע בהפחתת רמות הכולסטרול הרע בדם, בהעלאת הכולסטרול הטוב בדם ובהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם, ובכך מסייע בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם.

נמצא בשמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, זיתים, אגוזים.

שומן רב בלתי רווי: מכיל חומצות שומן חיוניות, אומגה 6 ואומגה 3. מסייע בהפחתת הכולסטרול הרע בדם אך מוריד גם את רמת הכולסטרול הטוב בדם.

נמצא בשמן קנולה, שמן חמניות, אגוזים, גרעינים, טחינה, מיונז, אגוזי מלך, דגי ים צפוני. אם השמן עובר תהליך זיכוך הוא מאבד את יתרונו הבריאותי.

שומן רווי: גורם לעלייה ברמות הכולסטרול הרע בדם, אך מחקרים אחרונים מראים שכנראה ששומן רווי המצוי באופן טבעי במזון לא בהכרח עושה זאת. צריכה גבוהה של שומן זה מעודדת התפתחות של מחלות לב וכלי דם.

נמצא בעיקר במזונות מן החי (עופות, בשר בקר, נקניקים, חלב, שמנת, גבינות, חמאה) וגם במזונות מן הצומח (שמן דקלים, קוקוס, קקאו).

שומן טראנס: נוצר בתהליך הידרוגנציה (הקשייה) של שומן רב בלתי רווי. מאריך את חיי המדף של מזונות מעובדים. מוריד את רמות הכולסטרול הטוב בדם ומעלה את רמות הכולסטרול הרע ואת רמות הטריגליצרידים בדם.

נמצא במזונות מעובדים ומטוגנים (עוגות, עוגיות, ביסקוויטים, מאפים).

על שומן הטראנס מומלץ לוותר או מאוד לצמצם בתפריט היומי שלנו וככל הנראה גם בשומן רווי לא כדאי להרבות, אך שומנים מסוג בלתי רווי ואומגה 3 עשויים דווקא לתרום לנו.

דנייל חרמון היא דיאטנית קלינית חברת "עתיד" - עמותת הדיאטנים בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully