וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי צריך לוותר על המלחמה בדיאטות ולבחור בניתוח?

27.4.2014 / 8:07

תזונה נכונה ופעילות גופנית הם התשובה "הנכונה" להשמנת יתר, אבל לאנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית זה לפעמים פשוט לא אפשרי. כל מה שצריך לדעת על ניתוחים בריאטריים

אילוסטרציה. ShutterStock
רק 2?5 אחוזים מהחולים שמדד מסת גוף שלהם גבוה מ?35 מצליחים לדבוק באורח החיים החדש/ShutterStock

השמנת יתר היא המגפה הגדולה של המאה ה?21, והאחראית המרכזית לסוכרת, למחלות לב ולסרטן - כולם גורמי תמותה מובילים. השמנה אחראית גם לדום נשימה בשינה, לקשיים בתפקוד המיני ולפגיעה במפרקים.

גבר בן 25 שסובל מהשמנת יתר חולנית מקצר את חייו ב?22% ביחס לגבר בן גילו שמשקלו תקין. חייה של אישה בת 20?30 שמדד מסת הגוף שלה גבוה מ?45 יתקצרו ב?8 שנים. חייו של גבר במצב דומה יתקצרו ב?13 שנים.

שינוי אורח חיים, דיאטה ופעילות גופנית הם הפתרון הראוי למצב, אולם בפועל, רק 2?5 אחוזים מהחולים שמדד מסת גוף שלהם גבוה מ?35 ובחרו בטיפול שמרני (דיאטה ושינוי אורח חיים) מצליחים לשמור על משקל תקין לאורך שנים.

הניתוח שמשנה את פני הרפואה

בשנים האחרונות עלה מספרם של הניתוחים הבריאטריים - ניתוחי קיצור הקיבה - המבוצעים בישראל. ב?2012 בוצעו כ?8,500 ניתוחי קיצור קיבה.

הניתוח הנפוץ ביותר בישראל הוא שרוול קיבה, שבו מקטינים את נפח הקיבה על ידי כריתה של חלק ממנה. שני ניתוחים נוספים הנהוגים בישראל הם מעקף קיבה וניתוח טבעת. הניתוחים מסייעים לירידה של 50?80 אחוז מהמשקל העודף, ומסייעים בשמירה על המשקל במשך 5?10 שנים ואף יותר.

במשרד הבריאות ממליצים על ניתוח בריאטרי למי שמדד מסת הגוף שלו גבוה מ?40 ולמי שמדד מסת גוף שלו 35 וסובל מסוכרת, מיתר לחץ דם ומאי פוריות.

לפני כשנה אישרו במשרד הבריאות ניתוח סוכרתיים שמדד מסת הגוף שלהם נע בין 30 ל?35 ואינם מצליחים לאזן את הסוכר בדמם באמצעות תרופות. הסיכוי לריפוי ממחלת הסוכרת בעקבות ניתוח בריאטרי הוא סיכוי של עשרות אחוזים.

בשל יכולתם לרפא סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) דורגו הניתוחים הבריאטריים בשנת 2013 במקום הראשון מבין עשר ההמצאות שישנו את פני הרפואה. לדעת רבים מהרופאים אין להשתמש בניתוח כמוצא אחרון בלבד ואפשר להציעו בשלבים מוקדמים יותר של התפתחות המחלה.

ד"ר הדר ספיבק, מומחה לניתוחים בריאטריים בהרצליה מדיקל סנטר, מסביר כי אם יש אפשרות לרדת במשקל באמצעות שינוי אורח חיים מומלץ לנסות זאת לפני בחירה בניתוח. אבל, "רק מיעוט קטן מאוד יכול לעמוד במשימה קשה זו ולכן מומלץ לא לבזבז שנים במאבקים בלתי פוסקים בהשמנת היתר. בהרבה מקרים נגרם בינתיים נזק שיכול להיות בלתי הפיך", אומר ספיבק.

לא לכל אחד זה מתאים

בשלב ראשון יש לפנות לרופא המשפחה, שיבצע הערכה ראשונית של התאמת המטופל לניתוח. בשלב הבא נפגשים עם מנתח בריאטרי, ובוחנים את היתרונות והחסרונות של הניתוח. אחר כך ידונו במקרה בוועדה מקצועית הפועלת בהנחיית משרד הבריאות בכל מרכז רפואי ויבדקו את התאמתו ואת כשירותו של המטופל לניתוח. בוועדה חברים רופא פנימאי, עובדת סוציאלית או פסיכולוגית ודיאטנית.

הפרמטרים העיקריים המשפיעים על התאמת המטופל לניתוח והניתוח למטופל הם המצב הבריאותי, חומרת ההשמנה, מחלות הרקע, הגיל וסגנון החיים. "למטופלת בת 45, למשל, שמדד מסת הגוף שלה הוא 45 וסובלת מסוכרת סוג 2 המאוזנת עם תרופות או אינסולין יתאים שרוול קיבה ומעקף קיבה. במקרה של סוכרת לא מאוזנת מומלץ לבצע מעקף קיבה" אומר ד"ר ספיבק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אין פתרונות קסם

לאחר הניתוח מנותחים רבים חשים אושר גדול ושליטה מחודשת על חייהם. עם זאת חשוב להבין שאין פתרונות קסם ומטופלים שלא מוכנים להירתם לאתגרים שסגנון החיים החדש יציב בפניהם יתאכזבו מהתוצאות. אם החולה "ירמה" את הגוף לאחר הניתוח ולא ימלא אחר ההוראות, תהיה עלייה מחודשת במשקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully