וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקה: התסמונת המוזרה שגורמת לאנשים לאכול קרטון

לאנשים שסובלים מתסמונת פיקה יש צורך עז לאכול דברים שאינם מזון, והרבה מהם. אפר, בלונים, גיר, מתכת, דשא, עפרונות צבעוניים ובלונים הם רק מהתפריט שלהם. למה זה קורה?

כפית מלאה בקרטון. ShutterStock
שלוש הסיבות השכיחות ביותר הן אנמיה, חוסר תזונתי גדול והיריון/ShutterStock

רוב האנשים עסוקים ברמה כזו או אחרת באוכל שלהם, מטעמי בריאות או דיאטה. אבל יש אנשים שלאוכל בחייהם יש תפקיד מוזר ומפתיע. האנשים האלה סובלים מתסמונת פיקה - תופעה שוגרמת להם לאכול חפצים וחומרים שאינם מוגדרים כמוצרי מזון, בכמויות גדולות ועל בסיס קבוע.

לפי נתונים שנאספו בארצות הברית קיימת עלייה חדה במספר המקרים של הפרעת אכילה הקרויה פיקה. מקור שמה בשם הלטיני של העורב, Pica - ציפור שידועה כלא בררנית בכל הקשור למזון. כמו העורב, גם הסובל מפיקה מפגין חוסר בררנות בענייני מזון ומעוניין לאכול חומרים שאינם מוצרי מזון, בהם חפצים של ממש.

קשה להצביע על שכיחות התופעה באוכלוסייה מאחר שרק אלו שנזקקים לטיפול רפואי על רקע ההפרעה נרשמים בסטטיסטיקה, ואף על פי כן ידוע כי השכיחות גבוהה יותר בקרב ילדים, שאצלם יכולה ההפרעה להתבטא גם באכילת הפרשות גוף. לעתים עולים לכותרות מקרים יוצאי דופן של מטופלים שפנו לבתי החולים בשל אירוע חסימת מעיים בשל בליעת ברגים, ניירות, שיער או גרעיני פירות.

אז מה אוכלים?

רשימת ה"מזונות" האופייניים ללוקים בתסמונת ארוכה וכוללת אפר, בלונים, גיר, מתכת, דשא, עפרונות צבעוניים, חרקים, חול, סבון, דבק, חוטים, קרטון, פלסטיק ושבבי צבע. לאכילת קרח כפייתית יש שם משלה - פגופאגיה, גם לאכילה כפייתית של עמילן – עמילופאגיה ולאכילה של חימר - ויאופאגיה.

תינוק אוכל חול. ShutterStock
שכיחות גבוהה יותר בקרב ילדים/ShutterStock

אכילת חימר עלולה לגרום לסיבוכים כמו חסימת מעי או ניקוב של המעי. אכילת מוצרים המכילים עופרת (אדמה למשל) עלולה לגרום להרעלה. אכילת עמילן כביסה עלולה להביא להשמנת יתר, אכילת לכלוך או צואה עלולה להביא לזיהומים ולטפילי מעיים ואכילת מוצרים עתירי מלח או רעלים עלולה להביא לפגיעה בתפקודי הכליות והכבד. למרות הגיוון מדובר בדרך כלל באכילת פריטים מסוג אחד. מרבית הסובלים מהתסמונת לא יאכלו גם חימר וגם עמילן, למשל.

למרות הסיכונים: האנשים שאוכלים חימר כדי לרזות

יש לזה סיבה?

נורמות תרבותיות מסוימות מעודדות אכילת מוצרים שאינם מוצרי מזון. במאה ה?19, למשל, נחשב החימר, בעיקר בקרב עבדים בדרום ארצות הברית, חטיף. מעריכים כי אכילת חימר היא מנהג מקובל ביותר ממאתיים תרבויות ברחבי העולם. בתרבויות מסויימות היא חלק מטקס. באזורים מסוימים בניגריה מדובר בתרופה מקובלת לשלשול.

שלוש הסיבות השכיחות ביותר לפיקה הן אנמיה, חוסר תזונתי גדול והיריון. אף שנשים בהיריון חשות לעתים קרובות דחף לאכילת מזונות כמו מלפפונים חמוצים או גלידה, כל עוד מדובר במוצרי מזון - לא מדובר בפיקה. אבל כשהדחף הוא לחומרים שאינם מזון זה עלול להיות מסוכן לפגוע באם, בעובר ובהיריון. בדרך כלל זה קורה בגלל מחסור בברזל.

מה עושים?

אם נראה לכם שאתם סובלים מפיקה גשו לרופא וספרו לו על הבעיה. כדי להכריז על מצב של פיקה התסמינים צריכים להימשך יותר מחודש, ויש לשלול בעיות רפואיות אחרות כמו אנמיה. מלבד בדיקות דם לעתים יש צורך גם בצילום חזה ובטן או בדיקת CT. במקרים מסויימים יש צורך בטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.

  • עוד באותו נושא:
  • חול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully