וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוצח הסביבתי: זיהום אוויר הורג 7 מיליון אנשים בשנה

26.3.2014 / 17:02

דו"ח של סוכנות הבריאות העולמית מגלה שזיהום האוויר הפך לאחד הגורמים המשמעותיים למוות ותחלואה בעולם. מי הכי סובל מזה? נשים, ילדים ואזרחי מדינות מתפתחות

זיהום אוויר בבייג'ינג. רויטרס
איום סביבתי. זיהום אוויר בבייג'ינג/רויטרס

האיום הסביבתי הגדול ביותר

זיהום אוויר גורם למותם של 7 מיליון אנשים בשנה, כאשר למעלה ממחציתם מתים מחשיפה לאדים מהתנורים הביתיים, כך דיווח בסוף השבוע האחרון ארגון הבריאות העולמי. עוד נכתב בדו"ח כי זיהום אוויר אחראי למוות 1 מתוך 8 והוא נחשב כעת לאיום הסביבתי הגדול ביותר על בריאות האדם.

"כולנו חייבים לנשום, מה שהופך את הזיהום הסביבתי למשהו שמאוד קשה להמנע ממנו", אמר פרנק קלי, שאחראי למחקר אחר שנערך בקינג'ס קולג' בלונדון. כיום ידוע כי אחד מהסיכונים הגדולים ביותר של זיהום האוויר הוא חדירתם של חלקיקים קטנים הגורמים לגירוי לתוך הריאות. בנוסף, חושדים המדענים כי זיהום האוויר גורם לדלקות בלב שמובילות למחלות כרוניות והתקפי לב.

על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי בשנת 2012 מתו 4.3 מיליון איש בעקבות חשיפה לזיהום אוויר בביתם, מרביתם תושבי יבשת אסיה שהשתמשו בתנורי פחם. 3.7 מיליון איש מתו בעקבות חשיפה לזיהום אוויר מחוץ לבית, ו-90% מהם חיו במדינות מתפתחות. לפני שנה סוכנות הסרטן של ארגון הבריאות העולמי סיווגה את זיהום האוויר כקרצינוגן- חומר שחשיפה אליו עלולה לגרום לסרטן.

אילוסטרציה. ShutterStock
מסכות נגד זיהום אוויר לא באמת עוזרות/ShutterStock

המסכות לא עוזרות

על פי המחקר נשים חשופות לרמות גבוהות יותר של זיהום מאשר גברים במדינות מתפתחות, זאת ככל הנראה מפני שהן מבלות זמן רב יותר בבית, חשופות לאדי העשן והפיח של תנורי הפחם. "אנחנו לא יודעים עדיין להגיד היום אם אבק ממדבר סהרה הוא גרוע כמו דלק דיזל או פחם בער", הודה מאגי'ד אזטי, יו"ר מחלקת בריאות סביבתית גלובאלית באימפריאל קולג' בלונדון.

כל החוקרים מסכימים כי על הממשלות לרסן את זיהום האוויר באמצעות חקיקה, העברת תחנות הכוח הרחק מערים גדולות ומציאת אלטרנטיבות זולות לחימום שיחליפו את תנורי הפחם והעץ. לצד פעולות הממשלה, גם לאזרחים יש כוח להפחית את החשיפה לזיהום אוויר, ועליהם להמנע מנסיעה בשעות השיא בכבישים העמוסים.

למרות השימוש ההולך וגובר בערים מזוהמות כמו בייג'ינג וטוקיו במסכות פנים, אין עדויות חותכות כי הן עוזרות למנוע את חדירת האוויר המזוהם לגוף. " הבעיה בלבישת מסכות היא שאנחנו שולחים מסר שאנחנו יכולים לחיות עם האוויר המזוהם", אומר קלי. "אנחנו צריכים לשנות את צורת החיים שלנו לחלוטין על מנת להפחית את הזיהום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully