וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם יודעים על וירוס יום הדין?

26.3.2014 / 8:37

63 בני אדם מתו עד כה בהתפרצות האחרונה של נגיף האבולה הקטלני באפריקה. מה זה בכלל אבולה, למה אנחנו כל כך מפחדים מזה, ומה הסיכויים למגיפה כלל עולמית? כל התשובות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וירוס האבולה דרך עדשת מיקרוסקופ/מערכת וואלה!, צילום מסך

63 בני אדם מתו באחרונה בגינאה שבאפריקה כתוצאה מהידבקות בווירוס האבולה, ועשרות אנשים נוספים נדבקו. הווירוס מתפשט בימים האחרונים בתוך גניאה, והגיע כבר לעיר הבירה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, לא קיים טיפול או דרך להתחסן מפני נגיף האבולה. לארגון ידוע על חמישה זנים של הווירוס - שלושה מהם מסוכנים ביותר ובעלי שיעורי תמותה של עד 90%, ובהם גם הזן "זאיר" שגורם להתפרצות האחרונה בגינאה.

מה זה בכלל אבולה?

"נגיף האבולה שייך למשפחת נגיפים בעלי מבנה 'דמוי תולעת', הגורמת למחלה בשם קדחת דימומית. מדובר במחלה קשה וברוב המקרים קטלנית", מסביר פרופ' רן בליצר, מנהל מחלקת תכנון מדיניות בריאות בקופת חולים כללית ומנהל מכון כללית למחקר.

לדברי פרופ' בליצר, הנגיף מוכר כבר מעל ל-30 שנה. הוא התגלה בשנת 1976 ליד נהר האבולה בזאיר שבאפריקה, בהתפרצות שקטלה 280 בני אדם.

מאז ועד היום תועדו רק 25 התפרצויות של הנגיף, בהן נדבקו כ-2300 בני אדם ומתו מעל ל-1500 מהם. לפני האירוע הנוכחי, ההתפרצות האחרונה של הנגיף נרשמה בשנת 2012, אף היא בזאיר שבאפריקה.

איך נדבקים באבולה?

"ניתן להדבק בנגיף ממגע עם בעלי חיים חולים (חיים או מתים), וכן ממגע הדוק עם חולים", מסביר פרופ' בליצר, "חלק מהמקרים שתועדו בעבר היו בקרב צוותים רפואיים שטיפלו בחולים ללא אמצעי הגנה מתאימים, דבר המדגיש את היכולת להעברה מאדם לאדם במגע הדוק".

הנגיף מדבק במגע עם נוזלי גוף שונים של חולה במחלה, ולאחר תקופת דגירה של מספר ימים עד 3 שבועות הוא גורם למחלה הקשה של הקדחת הדימומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

למה אנחנו כל כך מפחדים מאבולה?

לדברי פרופ' בליצר, "ישנן מספר סיבות לחשש מנגיף זה. ראשית - הקטלניות. כך לדוגמה, זן זאיר של האבולה הוא אחד הנגיפים הקטלניים ביותר המוכרים לאדם (פרט לכלבת), והוא קוטל 90% מהנדבקים בו. שנית, למחלה הנגרמת על ידי הנגיף אין חיסון ואין טיפול יעיל, ושלישית, הוכח שלנגיף יש יכולת להתפשט מאדם לאדם".

סיבות אלו מעלות מטבע הדברים חשש מפני האפשרות התיאורטית של תחלואה בהיקף נרחב עקב הנגיף, "תחלואה שתהיה כרוכה ללא ספק בתמותה בהיקפים משמעותיים", הוא מוסיף.

ומה באמת הסיכויים שזה יתפשט מחוץ לאפריקה?

אתמול דיווח משרד הבריאות הקנדי שגבר שנחת בקנדה בתום ביקור במערב אפריקה אושפז לאחר שגילה תסמינים הזהים לאלו של וירוס האבולה. כעבור כמה שעות של חרדה - דווח שבדיקות מעבדה הוכיחו שהוא לא חלה באבולה, וכי הנגיף הקטלני לא הגיע לקנדה.

גם בעבר היו ברחבי העולם דיווחים על אבולה, שהצליחו לזרוע פאניקה ופחד אמיתי. ב-1995 חוותה בריטניה את בהלת האבולה כשאם ובתה שסבלו מחום ועייפות לאחר ביקור בקונגו אושפזו בבידוד. אחרי יומיים של חרדה - השתיים אובחנו בשפעת. ב-1999, פרצה בהלת אבולה באירופה כולה כשהתעורר החשד כשצלם טלוויזיה גרמני בן 39, שחזר מביקור בחוף השנהב, נדבק בנגיף. גם במקרה זה, הבהלה הייתה לשווא.

"למרות עשרות השנים בהן הנגיף מוכר לנו, עד היום לא נרשמה התפרצות בזני האבולה הקטלניים מחוץ לאפריקה", מרגיע פרופ' בליצר, "ההתפרצויות המעטות שאירעו קרו במספר מצומצם של מדינות באפריקה המשוונית".

לדבריו, קיימים תנאים אקולוגיים המגבילים את התפשטות המחלה, ואחד החשובים ביותר היא הקטלניות הגבוהה של הנגיף - גם לבני אדם וגם לבעלי חיים.

"איננו מבינים די הצורך את דרכי ההתפשטות של הנגיף בין בעלי חיים, ולכן קשה להתנבא לגבי התפשטותו האפשרית למדינות שכנות למדינות אשר טרם נפגעו בהתפרצות זו", הוא מוסיף.

  • עוד באותו נושא:
  • אבולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully