וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחשק למתוק? שחקו טטריס

24.3.2014 / 7:56

חוקרים גילו שמשחק טטריס (כן, זה משנות ה-90) עשוי להעלים את החשק שלנו לאוכל ולסיגריות. האם נמצא פתרון קסם לדיאטות? כנראה שלא, אבל זה לפחות תירוץ טוב לשחק

טטריס. ShutterStock
הריכוז בצורות מסיח את דעתנו וגורם לנו להפסיק לחשוב על אוכל/ShutterStock

מתי בפעם האחרונה שיחקתם טטריס? אם זה קרה מזמן אולי כדאי לכם לקרוא את המחקר שהתפרסם לא מכבר באוניברסיטת פליימות' שבאנגליה. על פי החוקרים משחק טטריס יכול להפחית את החשק לסיגריה או לאוכל.

"מאוד קשה להפריע לאנשים כשהם נמצאים בתוך מצב של חשק", מסבירה ג'קי אנדרייד, מנהלת המחקר שמצאה דרך לגרום לאנשים מהחשקים שלהם. היא והצוות שלה בדקו 119 תלמידי קולג', מרביתם נשים, שתיארו את החשקים השונים שלהם, אם הם קיימים ומה רמת החשק שלהם. לאחר השאלון הורו החוקרים לנבדקים לשחק משחק טטריס למשך שלוש דקות.

המחקר נערך כך שלמחצית מהנבדקים משחק הטטריס עבד כהלכה ולמחצית השניה הופיעו הודעות של שגיאה והם לא יכלו לשחק. אחרי הניסוי מילאו כל הנבדקים את השאלון שוב.

שני שליש מהם תיארו שחשקו במשהו בתחילת הניסוי, מתוכם 58 חשקו במזון כלשהו, 10 בקפאין ו-12 בניקוטין. 39 הנבדקים הנוספים לא חשקו בכלום טרם תחילת הניסוי. החשקים אצל הנבדקים כולם הלכו ונחלשו עם הזמן, אך לאלה שהצליחו לשחק במשחק הטטריס, החשק ירד בעוצמתו ובאופן מהיר יותר.

עוצמת המדידה של החשק נערכה על סקאלה של 1 עד 100. שבתוך הקבוצה של אלו שדיווחו שחשקו במשהו לפני הניסוי, אלו ששיחקו בטטריס ירדו בעוצמת החשק מ-59 ל-45, ואילו עוצמת החשק אצל אלו שלא הצליחו לשחק במשחק רשמה ירידה לא משמעותית מ-58 ל-55.

בעקבות התוצאות העריכו החוקרים כי הריכוז בצורות בעת משחק הטטריס מעסיק את המוח והוא מפסיק לדמיין תמונות של אוכל, או כל חשק אחר שיש לאדם.

"כשאדם רוצה משהו מאוד, קשה לחשוב על משהו אחר והחשק אף הופך למשהו מוחשי", מסביר חוקר מאוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה באוסטרליה שערך מחקרים דומים. "החשק מפעיל את הדמיון שלנו וזה יכול להיות ממש עינוי, אבל זה גם נותן לנו תשובה איך להתמודד איתו. אם נוכל לעשות משהו שמפעיל את המוח בצורה דומה, נוכל להקהות את החשק וכך להתנגד לפיתוי".

למרות שהמחקר בחר לבחון את השפעתו של משחק הטטריס, החוקרים מודים כי לכל פעולה רב חושית או ויזואלית יכולה להיות השפעה דומה על החשק. מחקר מוקדם יותר שנערך באותו נושא, ביקש מהנבדקים לעשות צורות בפלסטיק והוא הוביל למסקנות דומות.

יחד עם זאת, עורכת המחקר הנוכחי מציעה לאנשים שמנסים לעשות דיאטה, כן לנסות ולשלב משחק טטריס בחיים שלהם. "תוצר הלוואי החיובי של כל העניין הזה, הוא שבמקרה הגרוע תזכו להיות שחקנים מיומנים", סיכמה אחת החוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully