וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבה לבהלה? מגיפת האבולה של 2014

נגיף האבולה הקטלני ממשיך להתפשט ברחבי אפריקה, אך הדאגה שהוא יוצר הפכה כבר לכלל עולמית. כל מה שאתם צריכים לדעת על וירוס יום הדין

פינוי הכומר הספרדי מיגל פחארס שלקה בנגיף אבולה בליבריה. 7 באוגוסט 2014. רויטרס
רופאים מבהילים כומר שנדבק במחלה לבית החולים כשהוא מבודד/רויטרס

מגיפת האבולה של 2014 מסתמנת כעת כהתפרצות החמורה ביותר של הנגיף אי פעם. מרבית המקרים אובחנו ברחבי גינאה, צפון ליבריה, ולאחרונה בסיירה לאונה, אך הדאגה שיוצרת המגיפה הפכה לכלל עולמית.

על פי ארגון הבריאות העולמי, למעלה מ-1,500 מקרים אוששו בבדיקות מעבדה מאז תחילת השנה, ו-932 מקרי מוות תועדו עד כה. אחד ממקרי המוות התרחש בערב הסעודית. שני אמריקנים הובהלו לקבלת טיפול בניו יורק, ואדם נוסף טופל בספרד, לאחר ששהו בליבריה. כעת, ארגון הבריאות העולמי הקצה תכנית בינלאומית בעלות של כ-100 מיליון דולר על מנת להילחם בהתפרצות האבולה.

עוד בנושא:
איום נגיף האבולה: במשרד הבריאות כבר נערכים
מה אתם יודעים על וירוס יום הדין?
התפשטות האבולה: הוכרז מצב חירום עולמי

שיעור התמותה מהווירוס מגיע עד 90%

נגיף האבולה, הידוע גם כקדחת מדממת (אחד מתוך כמה וירוסים במשפחה), גורם למחלה קשה, לעתים קרובות קטלנית, בבני אדם ובקופים. שיעור התמותה מהווירוס מגיע עד 90%. המחלה מועברת על ידי מגע ישיר עם דם, נוזלי גוף ורקמות של בעלי חיים או אנשים שנדבקו. אין ראיות לכך שאבולה מתפשטת באמצעות עקיצות חרקים.

אבולה נוטה להתפשט במהירות דרך המשפחות והמטפלים של האדם החולה, כאשר הם באים במגע עם הפרשות מזוהמות בנגיף. משך הזמן שבין ההדבקה להופעת תסמינים הוא בין יומיים לשלושה שבועות. התסמינים העיקריים שמאפיינים את הופעת המחלה אינם ספציפיים לאבולה וכוללים הופעה פתאומית של חום, חולשה עזה, כאבי שרירים, כאבי ראש וכאבי גרון. הנגיף גם גורם לדימום מהעיניים, הפה והאוזניים. למרבה הצער, לא קיימת לו תרופה מוכרת.

ליבריה, התפרצות אבולה. AP
תחנה לבדיקה ומתן טיפול באבולה במדינת ליבריה/AP

מאז המקרים הראשונים של אבולה - שדווחו בזאיר (ליד נהר האבולה) בשנת 1976 - דווחו במהלך השנים מקרים בבני אדם ובבעלי חיים במדינות אפריקה ובפיליפינים, וגם בקרב עובדי מעבדות לאחר "תאונות עבודה" במדינות מערביות. קיימים מספר סוגים שונים של הנגיף, וחלקם לא תועדו מעולם כגורמים לתמותה בבני אדם, דוגמת המין שקרוי RESTV ונמצא בפיליפינים ובסין בעיקר אצל עובדים שבאו במגע עם קופים או חזירים נגועים. סוג זה ככל הנראה לא יכול לגרום למחלה משמעותית בבני אדם.

ההשערה של החוקרים היא כי בכל המקרים של המחלה, מקור הנגיף הוא בהעברה זואונוטית, כלומר העברה לבני אדם שמקורה מבעלי חיים. בעלי החיים שנושאים את הנגיף כוללים שימפנזים, גורילות, עטלפי הפירות, חזירים, אנטילופות וקיפודים.

צוות של "רופאים ללא גבולות" מקים אוהלי בידוד לחולי אבולה בעיר גואקדו, גינאה. מרץ 2014. רויטרס
אוהל בידוד לחולי אבולה בגינאה/רויטרס

נערכים גם בישראל

בעקבות התפשטות הנגיף במדינות אפריקה, החלו לפעול גם בישראל למניעת הגעתו של הווירוס הקטלני. משרד הבריאות פרסם ביום חמישי אזהרת מסע לישראלים למדינות גינאה, ליבריה וסיירה לאון. במקביל, מוסדות רפואיים בארץ הונחו להגביר עירנות. "המשרד אינו צופה התפרצות המחלה בישראל, אך יתכנו מקרים מיובאים, אשר מערכת הבריאות ערוכה להתמודד איתם", נמסר.

כאמור, אין כרגע חיסון מאושר, מוכח וזמין כנגד אבולה. יחד עם זאת, מספר חיסונים נמצאים כעת בתהליכי בדיקה.

  • עוד באותו נושא:
  • אבולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully