וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחן של הדמעות

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

6.10.2014 / 8:58

אומרים שהגשם שוטף את הדמעות, אבל בפועל הדמעות הן אלה ששוטפות את העיניים ומאפשרות לנו לראות חד וברור. כל מה שלא ידעתם על דמעות, ותשובה לשאלה האם גם בעלי חיים בוכים?

אילוסטרציה. ShutterStock
לא באות רק כשעצוב/ShutterStock

כל כך הרבה שירים נכתבו על דמעות, ולא בכדי. כשהן זולגות, הן מסמלות עבורנו ביטוי פיזי של רגש, אבל לדמעות יש תפקיד אחר עיקרי שקשור בבריאות העיניים שלנו כבר מגיל ינקות. יהודית הורוביץ, אופטומטריסטית באופטיקנה מגלה כמה עובדות חשובות על דמעות.

ממה עשויות הדמעות?
הדמעות עוזרות לחדות הראייה, על ידי כיסוי של קרנית העין בשכבה חלקה היוצרת שבירת קרני אור אחידה, הן מאפשרות לנו לראות בצורה ברורה ולא מטושטשת. "הדמעות מורכבות משלוש שכבות: השכבה הרירית – שיעודה להספיג את הדמעות לקרנית העין, השכבה המימית – שהיא 98% - עיקר הדמעות, והשכבה השומנית – שעוטפת בשומן את טיפת המים, ותפקידה למנוע את התאדות הדמעות", מסבירה הורביץ.

מה גורם לנו לדמוע?

דמעות לשימור הראייה – יש לנו מערכות בעיניים שתפקידן לדאוג להפרשה מתמדת קבועה של דמעות, כדי לשמור על ראייה חדה.

דמעות כתגובה לגירוי בעין – תחושה של יובש או גירוי פיזי, כניסה של גוף זר לעין, פגיעה בקרנית, חומרים צורבים כמו בצל, משב רוח, או הסתנוורות מאור חזק.

דמעות בשל גירוי רגשי - מבטאים תחושה של צער, עצב עמוק, כאב וגם אושר פתאומי.

האם גם בעלי חיים דומעים?
לרוב בעלי החיים יש הפרשת דמעות מתמדת ששומרת על לחות באזור גלגל העין, ונוצרת בשל גירוי פיזי. בלוטות אלו נמצאות תחת בקרה של החלקים הפרימיטיביים במוח, וקיימות אצל כל בני האדם ואצל רוב בעלי החיים היבשתיים, כמו יונקים או עופות. אצל זוחלים ושוכני המים, הן אינן קיימות מפני שהם אינם זקוקים ללחות.

וטרינר מחזיק גור כלבים. ShutterStock
רק נשמע כמו בכי. גור כלבים/ShutterStock

הפרשת דמעות על רקע רגשי, נמצאת באזורי המוח הגבוהים והמפותחים יותר מבחינה אבולוציונית, ופעילותם קשורה למצבי רוח. עד היום לא הוכח מדעית שבעלי חיים מזילים דמעה בעקבות רגש, זאת למרות שהם חווים קשת של רגשות כמו פחד, התרגשות (מאוכל לדוגמה) ומשיכה מינית. גורי יונקים כמו כלבלבים וגוזלי עופות יכולים להשמיע קולות הנשמעים כמו בכי קולני, אך פירושם לרוב הוא קריאה או תחינה לעזרה שאינה מלווה בדמעות צער. עד היום לא ברור האם בעלי חיים נעדרים את היכולת לדמוע, או שהמדע פשוט לא הצליח עד כה לעשות את ההקשר.

מה גורם ליובש בעיניים?

חשיבות הדמעות
הדמעות שומרות על לחות העיניים ומאפשרות ראייה תקינה. בנוסף, הדמעות מכילות תזונה וחמצן לקרנית, והן שומרות ועוזרות במניעת זיהומים בקרנית העין על ידי אנזימים מיוחדים, שמצליחים לפגוע בחיידקים השונים ונמצאים בשכבה המימית של הדמעות.

כמו כן, תפקיד הדמעות הוא לשטוף את העין מחומרים שונים כמו הפרשות העין, אבק, ולכלוכים נוספים שנמצאים על הקרנית. המצמוץ, הוא זה שלמעשה שוטף את כל מסך הקרנית על ידי כך שהוא מפעיל את הבלוטות, הנמצאות על הריסים והעפעפיים. הפעלתן משחררת נוזל דמעות נוסף ששוטף את הלכלוך.

כאשר העיניים שלנו יבשות והמערכת לא תקינה נרגיש צריבה, אודם, גירוד, טשטוש ראייה, עייפות ודמעת מרובה – כפיצוי על היובש. הגורמים ליובש הם רבים והם כוללים משתנים כמו גיל, עבודה ממושכת מול מחשב, פגיעות פיזיות במערכת עצמה, סימפטומים למחלות שונות ,תופעת לוואי לתרופות מסוימות, עישון, מזגנים, רוח, ואקלים יבש.

הטיפול בחסר בדמעות
הורוביץ מציינת שהטיפול ביובש מתבסס על ניסיון להפעיל את הבלוטות בריסים, בעפעף העליון והתחתון, וזאת על ידי מצמוץ תכוף. "המצמוץ גורם להפרשת דמעות מבלוטות, הנמצאות מתחת לעפעפיים, ומתפזרות באופן אחיד וחלק על קרנית העין, באמצעות העפעפיים על ידי מצמוץ שמתבצע באופן שוטף כל 5 שניות".

במקרים מסוימים כדאי לגשת לרופא, וכאשר הוא מזהה שיש בעיית יובש, ניתנים לרוב תחליפי דמעות, כמו הילוקומוד, ג'נטיל, ריפרש, וטירס נטורל. במצבים חמורים יותר, האדם עשוי להזדקק להתערבות כירורגית כמו הקטנת החשיפה לאוויר, הקטנת מפתח העפעפיים או טיפול בצינורית שמנקזת את הדמעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully