וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם ליובש בעיניים?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

8.9.2014 / 9:30

כ-20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מתופעת היובש בעיניים, והיא מחמירה ככל שמתבגרים. מהם הגורמים לתופעה השכיחה והלא נעימה הזו, וכיצד נוכל לטפל בה?

אילוסטרציה. ShutterStock
תפופעה שכיחה ולא נעימה/ShutterStock

יובש בעיניים זו תופעה מאוד לא נעימה, שלא מעט אנשים סובלים ממנה. העיניים שורפות, יש תחושה של חול בעיניים, או של גוף זר שנמצא בתוך העין, והן נראות אדומות ומשדרות עייפות. עם העלייה בגיל, יורדת איכות שכבת הדמעות ותופעת היובש מחריפה, אבל אל דאגה. ישנן לא מעט דרכים לטפל ביובש בעיניים, זוהר רביב, אופטומטריסט בכיר באופטיקנה, מסביר את הגורמים השונים לתופעה הזו ומפרט את דרכי הטיפול השונות לטפל בה.

אז מה הגורמים ליובש בעיניים?

אקלים: ככל שהאקלים יבש וחם יותר, שכבת הדמעות מתאדה ומתייבשת מהר יותר. גם שהות ארוכה בחדר עם מזגן גורמת ליובש.

מסכי מחשב: כאשר אנו יושבים שעות ארוכות מול מסכי המחשב, אנו נוטים למצמץ פחות ודבר זה גורם להתייבשות העין.

עישון: במהלך פעולת העישון, נכנס לנו עשן לעיניים, מה שמזרז יובש בעיניים.

חשיפה לאבק ושמש: חדירה של אבק לעיניים וחשיפה ארוכה לקרני השמש.

תרופות: תרופות לאקנה שנוטלים לרוב בגילאים צעירים מייבשות את הפצעים, אך גם את שכבת הדמעות. תרופות נוספות לאלרגיה ידועות כמייבשות, וכך גם גלולות למניעת הריון.

שינויים הורמונאליים: המתרחשים אצל נשים בגיל המעבר.

סוכרת: משפיעה על שכבת הדמעות שנהיית פגיעה.

מחלות עפעפיים: כמו דלקות עפעפיים.

מבנה עפעפיים: לעיתים בגלל צורה פיזיולוגית מסוימת של העפעפיים, או אי סדירות בחלק הפנימי של העפעף, הם לא נסגרים עד הסוף או בצורה אחידה על פני הקרנית. דבר זה גורם לכך שהמצמוץ אשר אמור למרוח את הדמעה על פני כל הקרנית בצורה אחידה, אינו עושה זאת, ושכבת הדמעות נוטה להתייבש מהר יותר.

הרכבת עדשות מגע: העדשה סופגת אליה חלק מהדמעות ומאדה חלק החוצה.

חשוב לאבחן את מקור הבעיה

שכבת הדמעות מכילה שלושה מרכיבים: השכבה החיצונית ביותר היא שומנית ותפקידה למנוע את ההתאדות של הדמעות לאוויר, השכבה האמצעית היא מימית ומופרשת על ידי בלוטות הדמעות. השכבה הפנימית ביותר אשר נוגעת בקרנית, נקראת רירית. "כאשר יש יובש בעיניים, לא כדאי לקנות מיד טיפות נגד יובש, אלא לאבחן מאיפה נובעת הבעיה", אומר זוהר, "אם המקור הוא השכבה השומנית, נקבל תרופה לטיפול בבעיה השומנית: טיפות, ג'ל או משחה, ואם מקור הבעיה בשכבה המימית, התרופות יהיו על בסיס מים".

שכבת הדמעות מרטיבה כל הזמן את הקרנית ומזינה אותה בכל מיני חומרים שנמצאים בדמעות, וכך הקרנית צלולה יותר. כאשר יש יובש בעיניים, איכות הראייה יורדת מאחר והקרנית פחות צלולה, כמו חלון שאינו נקי. זוהר מסביר כי מי שסובל מיובש חריף, ידמע באופן מוגבר. "כאשר הגוף מזהה בעיה בשכבת הדמעות, הוא ייתן פקודה לבלוטת הדמעות להפריש יותר נוזלים, ואז הוא ידמע יותר. הדמעות כמובן לא יפתרו את בעיית היובש, בעיקר אם היא קשורה לשכבה השומנית ולא המימית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כל הדרכים לטפל ביובש בעיניים

אם אתם סובלים מיובש בעיניים ותיגשו לרופא, קרוב לוודאי שתעברו מספר בדיקות:

מבחן שירמר: הרופא שם טיפות לאלחוש בעין ורצועת נייר קטנה מתחת לעפעף. לאחר המתנה של מספר דקות, רואים כמה דמעות הצטברו, ואז ניתן להעריך אם העין יבשה או לא.

בדיקה נוספת שאותה תעברו גם אצל אופטומטריסט וגם אצל רופא עיניים - TBUT TEAR BREAK UP) TIME - זמן השבירה של דמעות). - שמים צבע פלורסנטי הצובע את שכבת הדמעות. על ידי הקרנה של אור כחול לעין, ניתן לראות את שכבת הדמעות היטב, ולבדוק תוך כמה זמן היא נשברת ויכולה להיפתח. בדיקה זו נותנת אינדיקציה לאיכות שכבת הדמעות.

כמו כן, הרופא יבדוק האם קיימת דלקת עפעפיים, מפני שייתכן כי היא זו שגורמת לתחושת היובש.

זוהר מציין כי בעיית היובש לא תעבור אם לא תטופל. "במקרים הקלים תורגש צריבה ו"חול בעיניים", במקרים הקשים טשטוש בראייה, ובמקרים קיצוניים זה יגרום לנזק בקרנית".

אישה בחופשה על החוף הים. ShutterStock
לא לשכוח להרכיב משקפי שמש עם מסנני UV/ShutterStock

יש גם פתרונות

טיפול תרופתי:
ניתן להשתמש בטיפות הרטבה למיניהן, משחות או ג'לים לשיפור ושימור איכות שכבת הדמעות.

עדשות מגע מותאמות:
אם סובלים מיובש קיצוני בגלל שימוש בעדשות מגע, ישנו סוג שמותאם יותר לעיניים יבשות. אלו הן עדשות חד פעמיות, העשויות מחומרים שנקראים סיליקון הידרו ג'ל. חומרים אלו שומרים טוב יותר על שכבת הדמעות ופחות מייבשים את העין. חשוב להתאים עדשות מגע אצל אופטומטריסט מוסמך.

הרכבת משקפי שמש איכותיים:
עם מסנני UV במהלך החשיפה לקרני השמש.

החלפת תרופות:
הפסקת שימוש בתרופות או החלפתן באחרות, בהתאם להמלצת הרופא.

סגירת פתחי הניקוז:
רופא העיניים יכול לבצע סתימה של פתח הניקוז של הדמעות לאף (הפונקטה), הממוקם בעפעף. זה נעשה לרוב למי שסובל מיובש חמור. וכך, במקום שהדמעות יישטפו לאף, הן נשארות בעין. הליך זה הינו הפיך, אולם, ישנה אפשרות לסגור כירורגית את פתח הניקוז באופן בלתי הפיך.

שתיית מים:
בגוף שנוטה להיות יבש יותר, גם העיניים מתייבשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully