וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה השמש עושה לעיניים שלכם?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

4.8.2014 / 18:29

רוב האנשים מקפידים מאוד להגן על העור שלהם מקרני השמש, וזה מצוין. אבל מה עם העיניים? כל הסיבות לשמור היטב על העיניים מפני קרינת השמש

אילוסטרציה. ShutterStock
אם לא נגן על העיניים התוצאה עלולה להיות בלתי הפיכה/ShutterStock

בעשורים האחרונים נעשו לא מעט מחקרים שהוכיחו את הנזקים שנגרמים לעור בגלל חשיפה ממושכת לשמש, ביניהם האצה של הזדקנות העור והופעה של גידולים סרטניים. אך מסתבר שלא רק העור חשוף לקרינת השמש אלא גם העיניים, ואם לא נגן עליהן התוצאה עלולה להיות בלתי הפיכה.

עוד בנושא:
משקפי שמש לילדים - חובה או המלצה?
10 טיפים לשמירה על משקפי השמש
ויטמין השמש: כל מה שטוב בוויטמין D

הבעיות שעלולות להיווצר בעיניים בגלל חשיפה ממושכת לשמש נחלקות לנזקים לטווח הקצר ולנזקים לטווח הארוך. דרור דקל, אופטומטריסט באופטיקנה, מסביר את ההבדלים.

נזקי קרינה לטווח קצר

"רוב הנזקים המיידים לעיניים הם נדירים ועלולים לקרות בעקבות חשיפה מוגזמת לשמש באזור העפעפיים ובעיניים, ממש כמו כווית שמש", אומר דקל.

כוויה בקרנית: אנשים שנחשפו במשך מספר שעות לשמש חזקה עלולים לסבול מנזק בחלק הקדמי של הקרנית. הביטוי של הנזק יהיה סנוורים ואף כאבים עזים עקב רגישות של הקרנית. מצבים אלו יכולים להיגרם, למשל, בגלישת סקי ללא הגנת העיניים. באתר סקי יש קרינה מכיוון משטחי הגלישה המושלגים שמחזירים את האור ומכפילים את כמות הקרינה שמגיעה לעין, ועל כן חשוב להרכיב משקפי שמש מיוחדים לפעילות ספורטיבית זו ולתנאים בהם היא מתקיימת.

Sun gazing: פגיעה שעלולה להיגרם בעקבות בהייה ישירה לזמן ממושך בשקיעה, בזריחה, או בליקוי חמה, ואף בעת שכיבה במיטת שיזוף. "כאשר השמש נמוכה כמו בשקיעה או בזריחה, יש פחות סנוור וקל יותר לבהות בה. כך גם בזמן ליקוי חמה. אך צריך לזכור שגם אז יש קרינת UV ברמה גבוהה ומסוכנת שעלולה לפגוע ברקמות העין ולגרום לצלקות ברשתית", אומר דקל.

נזקים לטווח הארוך

הקרינה משפיעה על העין כבר מגיל צעיר. את הנזקים לחשיפה ממושכת לשמש אולי לא נרגיש בשנים הראשונות לחיינו אך נגיע לגיל מבוגר עם לא מעט בעיות בעיניים:

פטריגיום ופינגרקולה: רקמות עור שגדלות בצד העין ועלולות במקרים קיצוניים לחסום חלק מהקרנית ולהפריע לראייה. מדובר למעשה בגידולים שפירים שאינם נגרמים רק בגלל חשיפה לשמש, אך היא מעודדת את התפתחותם. הפגם הוא בעיקר אסתטי ודורש הסרה וטיפול.

קטרקט: עכירות בעדשה הפנימית של העין, הגורמת להפרעה בראייה. קטרקט נוצר בגיל מבוגר, ונגרם גם בשל קרינת UV. דקל מציין כי מחקרים הראו בצורה חד משמעית שקרינת UV מזרזת התפתחות קטרקט.

עכירות בקרנית: תופעה נדירה יותר. מתרחשת עקב חשיפה קצרה אך מופרזת לשמש, שעלולה לפגוע בקרנית ולהזיק לה.
סרטן בעור עפעפיים: קרינה וחשיפה ממושכת לשמש עלולות לגרום לשינויים ממאירים ולנגעי סרטן שונים, כמו קרצינומה בעור שסביב העין או בעפעף.

ניוון רשתית: רשתית היא למעשה שכבה הקשורה למוח. עם השנים נוצר ניוון במרכז הראייה ברשתית. קרינה מוגזמת של UV מזרזת גם היא את תהליך ניוון הרשתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

איך נוכל להתגונן מפני הקרינה לעיניים?

משקפי שמש עם מסנן UV – לפי החוק, בארץ אסור למכור משקפיים ללא סינון של קרינת UV. משקפיים שאינם מסננים קרינה מסכנים את העיניים כיוון שהכהות שלהם גורמת להרחבת האישון, וללא הגנה, נכנסת יותר קרינת UV לעין. יש להקפיד על סינון קרינה של 400 UV, שמסנן 100 אחוז מהקרינה. מומלץ למי שחשוף לסנוורים לרכוש משקפי פולארויד, המסייעים לסינון הסנוור.

עדשות מגע עם מסנן UV – עדשות מגע בעלות חומרים מיוחדים אשר סופגים את הקרינה ומנטרלים אותה. עדשות אלה הן לא תחליף למשקפי שמש, כיוון שהעדשה היא בעלת קוטר קטן, דקה ומכסה רק את הקרנית. עם זאת, כאשר רוכשים עדשות מגע, מומלץ לרכוש את אלו בעלות סינון UV.

בנוסף להגנה ישירה על העיניים חשוב להקפיד על חבישת כובע, עדיף רחב שוליים, ועל מריחת קרם הגנה על העור גם מסביב לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully