וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצפה שמודדת דופק, חזייה שמאבחנת סרטן

8.4.2014 / 10:17

כבר היום הטלפון הנייד והשעון החכם שלנו מסוגלים לבדוק את איכות השינה והדופק. אבל זו רק ההתחלה. בקרוב גם הרצפה, ההגה והבגדים שלנו ייקחו חלק בשמירה על הבריאות

דופק. ShutterStock
דופק/ShutterStock

אחד השינויים המרכזיים שעומד להתרחש בחיים שלנו בשנים הקרובות הוא הכניסה של טכנולוגיה כמעט לכל דבר מסביבנו. כבר היום הטלפון הנייד, השעון החכם, הצמיד ועוד מסוגלים לבדוק לנו דופק, רמת חמצון, איכות שינה ועוד. אבל זו רק ההתחלה.

בימים האחרונים פורסמו שרטוטים של רעיון לאריחי רצפה שיוכלו להוות אמצעי ניטור. הפיתוח שייך לצ'ארלס הנדי וקן פרלין, שעובדים בחברה אמריקאית הנקראת טקטוניק טכנולוגיות. האריחים, שנראים כמו שטיח, יוכלו למסור מידע על בריאות ההולך על הרצפה לענן מחשוב, ומשם לעבור ניתוח ולהציג את המידע באופן מעובד בטלפון החכם.

דוקטור, תדפיס לי גולגולת

על פי הפרסומים, מדובר באריחי רצפה שעליהם תהיה שכבה של פלסטיק שיכול למדוד את הלחצים המופעלים עליו. האריחים יוכלו לקלוט את הצעדים של הדורך עליהם, ומתוך כך להסיק מגוון רחב של מידע, כמו המרווח בין צעד לצעד, קצב הצעידה וחלוקת המשקל על חלקי כף הרגל. כל הנתונים האלה יישמרו במערכת. על ידי ניתוח הצעדים לאורך זמן, החברה תוכל למדוד את השיפור בהליכה של האדם, או את ההידרדרות שלה.

לדברי החברה, המכשור החדש יוכל לסייע במעקב אחר חולים בפרקינסון, בדלקת מפרקים, בחולשת מפרקים ועוד. בנוסף, יוכלו האריחים הללו לסייע גם לבתי חולים שיקומיים במעקב אחר מטופלים שונים, ועשויים לסייע מאוד בשיקום ובפיזיותרפיה.

לא רק הרצפה, גם ההגה

לא רק אריחי רצפה יוכלו לעקוב אחר הבריאות שלנו. גם המכונית שלנו תוכל להוות סוג של מעבדת מידע רפואי ניידת. חברת פורד כבר הציגה קונספטים למערכת בריאות עם יכולות שונות, שיכולה להיות מחוברות לרכב באמצעות טכנולוגיות בלוטות'.

הטכנולוגיה הזו יכולה לאפשר חיבור של מדי סוכר למערכת הרכב על מנת לסייע לחולי סוכרת, מדי אלרגיה שיוכלו להתריע על כניסה לאזור עם אלרגנים, ואף חיבור ישיר לענן הבריאות של אדם, בחירת המידע הבריאותי הנחוץ לנהג והצגתו.

חוקרים של האוניברסיטה הטכנית של מינכן יחד עם חברת הרכב ב.מ.וו פיתחו סנסורים שיוכלו להיות מושתלים בהגה המכונית. הסנסורים, שזמינים כבר היום, יכולים למדוד את רמות הלחץ של הנהג, רמות לחץ הדם ורמות החמצן, זאת באמצעות שילוב של קרן אינפרה אדום וכן סנסור חשמלי. היתרונות של כזה מכשיר ברורים, כי כאשר רמת הלחץ גבוהה, הרכב יוכל לסייע בהאטה של הנסיעה, עצירה ומניעת טעויות.

והבגדים שלנו, מה הם יוכלו לומר עלינו?

ובכן, הרעיון של הטמעת סנסורים שונים בתוך הבגדים מסתובב כבר זמן מה, אך כעת הדברים נעשים יותר ויותר זולים וזמינים, כך שבקרוב מאוד גם החולצה תהיה מכשיר רפואי. כבר היום יש חולצות המסוגלות למדוד א.ק.ג ומדדים אחרים על רמת זיעה וחמצון.

רעיון אחר שהוצע הוא שימוש בחזייה חכמה על מנת לסייע באיתור מוקדם של סרטן השד. החזייה משתמשת ב-16 סנסורים שונים על מנת לעקוב אחר החום של השדיים ובכך להבחין בשינויים קטנים ביותר בחום השד, ומכאן להסיק האם יש גידול של כלי דם חדשים. החוקרים שפתחו וחקרו את החזייה טוענים כי היא תוכל להתריע על חשד לסרטן שד בדיוק של 90%. עם זאת הם מדגישים כי מדובר בכלי סינון ולא בכלי אבחוני. אולי כלי זה יסייע בעתיד להתגבר על הכשלים של הממוגרפיה שעלו לכותרות בתקופה האחרונה.

גם התחתונים הפכו לחכמים יותר, מכנסונים ייחודיים עם משטחים אלקטרוניים ייחודיים שהוטמעו בהם הצליחו במסגרת ניסוי לסייע במניעה וריפוי של פצעי לחץ אצל הסובלים מפציעות בעמוד שדרה. התחתונים עובדים כך שהם מעבירים שוק חשמלי קל מדי כמה דקות הגורמים לאדם לנוע אפילו במעט ובכך לשנות את הלחצים בתחתית הגוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לאן כל זה הולך?

הכיוון שאנחנו רואים בהטמעת יכולות של סנסורים ותקשורת במכשירים שעד היום לא יכלו "לספר לנו" שום דבר על מצבינו, מעורר את המחשבה שנחייה בעתיד ב"אינטרנט של דברים", קרי שכל מוצר יוכל "לדבר" עם כל מוצר, ויחד תיווצר רשת מחשבים שהיא הרבה יותר רחבה מרק מחשבים.

האפשרויות השונות הנובעות מכך הן כמעט אינסופיות, כאשר המקרר יוכלו לבצע הזמנות בסופר על פי חסרים שהוא יזהה, מכשירי החשמל יוכלו לתאם בין עצמם על מנת להיות הכי יעילים בניצול החשמל, וכן גם כל המכשירים שמודדים אותנו יוכלו להודיע לנו ולרופאים מתי יש סכנה בריאותית או שינוי הדורש התערבות.

כבר היום ישנן מערכות קיימות המסוגלות על בסיס מידע מהטלפון החכם לבשר על שינויים שונים הדורשים התערבות ולהודיע על כך לצוותים רפואיים. בעתיד היכולת הזו תתרחב וכמות המידע הזמין תגדל באופן אדיר.

מצד אחד תקווה גדולה, מצד שני יש כאן אלמנט של איבוד האינטואיציה והספונטניות, שלא לדבר על פרטיות – שכבר כמעט ונעלמה מן העולם.

נשמע מפחיד?

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

  • עוד באותו נושא:
  • חדשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully