וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להישאר בריא בגיל השלישי

30.4.2014 / 8:06

נשיא המדינה כבר בן 91, ונדמה שמבוגרים אף פעם לא היו צעירים יותר. מספר כללי זהב ועצות מעשיות מתוך מחקרים שפורסמו לאחרונה ומוכיחים שתמיד אפשר לחיות בריא יותר

זוג מבוגרים יושבים מול מחשב. ShutterStock
חשוב להתעניין בנעשה מסביב - לקרוא בעיתון או באינטרנט/ShutterStock

אף פעם לא מאוחר מדי לאמץ אורח חיים פעיל ובריא, שיצמצם את הסיכויים שלנו לחלות וישפר את מצב הבריאות הפיזי והנפשי שלנו. גם אם כבר הגעתם לפנסיה, אתם יכולים לשפר את הבריאות שלכם.

שלוש האחיות שגילו את המתכון לאריכות חיים
סוד חיי הנצח נמצא בגנים של בת 115?

"לצערי אנשים מחכים פעמים רבות למכה - התקף לב, מחלה כרונית וכדומה - כדי להבין שהם חייבים להזיז את הגוף", אומרת ד"ר שרלוט מרדלר, סגנית מנהלת המחלקה הגריאטרית במרכז הרפואי תל אביב ורופאת beWell לנושא הגיל השלישי. "מחקרים מראים שפעילות גופנית למניעת המחלות האלה וגם אחרות, מצליחה לסייע בכל גיל".

במחקר שפורסם בכתב העת Art & Science בחנו חוקרים אנגלים קבוצה של 42 גברים ונשים בני 60 ומעלה המתגוררים בליברפול. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: מקצתם של הנבדקים הופנו לתכנית התערבות שכללה תכנית פעילות גופנית מובנית. המשתתפים הנותרים היו קבוצת ביקורת. הנבדקים בשתי הקבוצות סבלו מבעיות בריאות שונות - כולסטרול גבוה, מחלת ריאות ועוד. כל הנבדקים עברו בדיקות כושר, כוח, גמישות, שיווי משקל ובריאות כללית, בתחילת המחקר, ואחריו.

הקבוצה שהשתתפה בתוכנית הפעילות הגופנית שיפרה את מדדי הכושר באופן משמעותי יותר מקבוצת הביקורת במהלך המחקר. הפער בין הקבוצות העמיק בתומו. משיחות החוקרים עם הנבדקים עולה כי המשתתפים בקבוצה שהשתתפה בתכנית הכושר הגדירו את מצבם הבריאותי כטוב יותר, היו בעלי גישה חיובית לחיים, דיווחו על שיפור בתחושת העצמאות, הביטחון העצמי ועל חיי חברה טובים יותר.

יוגה, חברים, יוגה

במחקר נוסף, שפורסם בכתב העת של ארגון הבריאות הלאומי באנגליה, נבחנה השפעת תרגול יוגה על התפקוד הקוגניטיבי, על מצב הרוח, ועל איכות החיים אצל מבוגרים. החוקרים בחנו 135 נשים וגברים בריאים, בני ובנות 65?85, שלא ביצעו פעילות גופנית אינטנסיבית באופן קבוע ולא נחשפו ליוגה.

המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבוצת יוגה, קבוצת הליכה וקבוצת ביקורת. מתוצאות המחקר עולה כי מידת ההתמדה הגבוהה ביותר הייתה בקבוצת היוגה. המשתתפים בקבוצה זו דיווחו על רמות אנרגיה גבוהות יותר, על פחות כאבים, על תפקוד חברתי טוב יותר ועוד. לא נרשם הבדל בתפקוד הקוגניטיבי בין הקבוצות.

פעילות גופנית הוכחה במחקרים רבים כמסייעת בשמירה על מצב נפשי טוב יותר, מצב רוח טוב והערכה עצמית גבוהה יותר. "על כל אחד לבחור את הפעילות הגופנית המתאימה לו: ריקוד, הליכה, יוגה, שחייה – העיקר לבצע ולהתמיד בכך". אומרת ד"ר מרדלר "כשמדברים היום על בריאות, מדברים על מצב כולל של בריאות פיזית ונפשית מלאה, מה שמכונה 'well being', לכן, חשוב לפעול גם בכיוון של איזון נפשי, הורדת מצבי לחץ, בדידות או נתק חברתי ומשפחתי".

עדיף ביחד? לא לכולם

באוניברסיטת שיקאגו נבחנו היתרונות והחסרונות שבחיים זוגיות בגיל השלישי. נשים שבני הזוג שלהן היו במצב פיזי לא טוב דיווחו על מתחים בחייהן. אצל גברים לא נמצא קשר דומה. החוקרים מציינים כי בעוד שמחקרים רבים מצאו קשר בין חיי זוגיות לבריאות נפשית וגופנית טובה, מצב הזוגיות הוא המכריע את הכף. מתחים בחיי הזוגיות מעלים את הסיכוי לתמותה ואילו קשר חזק ויציב תורם לאיכות החיים ומסייע להתמודדות עם מצבי חולי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גבר מבוגר מעניק פרחי לאשה מבוגרת. ShutterStock
נשים שבני הזוג שלהן חלו דיווחו על מתחים. אצל גברים לא נמצא קשר דומה/ShutterStock

"פעמים רבות, כשיש בעיה גופנית אצל הבעל, כל האחריות והעומס עוברים לאישה, למרות שגם היא לא במצב בריאותי טוב במיוחד. בהמשך היא עלולה להזניח את עצמה, כך שפעמים רבות, אחרי הטיפול בבן הזוג – האישה מתפרקת", מסבירה ד"ר מרדלר. "חשוב שאנשים יזכרו שחייבים לפעמים 'לברוח' מהבית כדי להתאוורר. לנסות למצוא לעתים עזרה מבני משפחה, חברים או אפילו עמותות, ולצאת לבקר את הילדים והנכדים, או לטיול מאורגן. גם בן הזוג החולה ירוויח מפעילות כזו, כיוון שברגע שחוזרים מהפסקה כזו עם כוחות מחודשים, יש יותר מרץ ומשאבים להתמודד עם המצב הקיים ולעזור לו ולאחרים".

אימון למוח

לא רק הגוף זקוק לאימון, גם המוח. לתרגילים לפיתוח החשיבה או למהירות חשיבה תרומה גדולה יותר מאשר תרגילים לשיפור הזיכרון. "התעמלות מוחית?שכלית חשובה ביותר", מציינת ד"ר מרדלר ומוסיפה: "קיימות מסגרות מסודרות לתרגול כגון מרפאת הזיכרון באיכילוב או שאלונים לבחינת המצב, אך ההמלצה הכללית היא לשמור על כושר החשיבה. המשמעות היא להתעניין בנעשה מסביב, לקרוא בעיתון או באינטרנט.

"עצם הבחירה בצריכת מידע מתוך בחירה וברירה היא אמצעי אימון מצוין לזיכרון. אל תשקעו בבדידות: מצאו תחביב כגון ריקוד, ציור, מקהלה. אם אתם מוגבלים פיזית, וגם אם לא: למדו למצוא קשרים חברתיים גם דרך המחשב. משחקי מחשב, תשבצים, תשחצים, ברידג' – כולם נמצאו כמועילים לא רק בחיזוק החשיבה אלא גם במדדים אחרים כגון אינטראקציות חברתיות, מחויבויות לסביבה, הפחתת דיכאון ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully