וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטקוין של מידע רפואי

10.6.2014 / 9:01

המידע הרפואי עלינו הולך וגדל, ואיתו גם הדרישה לסודיות ופרטיות. חברה ישראלית מציעה להשתמש בטכנולוגיות ביטקוין, שתהפוך את המידע הרפואי והגנטי שלנו לחבילת אינפורמציה מוצפנת בשליטה אישית

מטבע ביטקוין. AP
ביטקוין. בפתרון שיאפשר לאדם הבודד לחלוק את המידע אך גם להיות בשליטה עליו/AP

בכנס החדשנות האחרון של ארגון ההייטק והביוטק הישראלי הוצגו מגוון חברות וטכנולוגיות חדשניות. חברה אחת צדה את עיני בחיבור מרתק של שתי נקודות קצה בתחום החדשנות והרפואה – ביטקוין וניתוח מידע גנטי. מדובר בחברה ישראלית מירושלים בשם DNA.Bits המבקשת להשתמש בטכנולוגיה העומדת מאחורי ביטקוין על מנת לפתור בעיות משמעותיות בניתוח ובמחקר של מידע רפואי וגנטי.

מה זה בעצם ביטקוין?
המטבע הדיגיטלי שהפך לשם דבר בעולם הוא בעצם מערכת ניהול מידע מאובטחת ומבוזרת המאפשרת החלפת ערך ללא כל צורך במטבעות או שטרות. המערכת הזו בנויה על כך שחבילות מידע המכילות ערך מסוים מועברות בין אנשים באופן שהוא גם פומבי וגם מאובטח וניתן לווידוא באופן מלא.

מטרת המערכת היא לפתור את הצורך בצד שלישי (בנקים) שצריך להיות חלק מכל עסקה. מערכת ביטקוין מבקשת לבטל את הצורך באמון ולהחליפו בוודאות של מקורית המושגת באמצעות יכולת לשלוח חבילות מידע הניתנות לאימות מלא ולאבטחה ולהצפנה מלאה.

באמצעות הכלים האלה הפך הביטקוין למטבע פופולרי ביותר. הוא לא סובל מן הצורך בעמלות המרה ממטבע למטבע, הוא גלובלי, לא חייב במקום והוא אפקטיבי ביותר. הוא אמנם מכיל בתוכו מני צרות ועדין אינו מושלם, אבל היתרונות שלו יכולים לשחק תפקיד מאוד משמעותי בפתרון בעיות של העברת מידע וניתוח מידע בכמויות אדירות שעולם הרפואה עומד בפניהם.

הרים של מידע רפואי
כמות המידע הרפואי הנצבר על אנשים - הן בשל העובדה שהרפואה מסוגלת לפענח גנום מלא והן בשל העובדה שיותר ויותר חיישנים מייצרים יותר ויותר מידע - הופך את הצורך לנתח כמויות מידע אדירות למשהו משמעותי, לפעמים אפילו ברמת בית החולים הבודד.

מצד שני, ברפואה נושא הפרטיות והסודיות הוא קריטי, ומהווה הנחת יסוד לפעילות, שללא קיומה אנשים לא ימסרו מידע. כמו כן, גם הרשויות דורשות רמת אבטחה משמעותית על המידע הרפואי, מה שמקשה על פריסה רחבה ועל מעבר מידע בין גופים ובכלל.

ביטקוין גנטי
חברה הישראלית הצליחה לפצח את הנושא הזה, בעיקר בהקשר של מחקר גנטי. כפי שאמרנו ,פיצוח הגנום מייצר כמות עצומה של מידע, אך על מנת להוציא תובנות מן המידע הגנטי יש צורך בהעברת המידע הקליני הרלוונטי - טיפולים, אבחנות ומידע נוסף. כיום על פי DNA.Bits, לחוקרים קשה מאוד להגיע לשילוב הזה של מידע בהיקפים נרחבים מספיק.

לטענתם יש צורך בפתרון שיאפשר לאדם הבודד לחלוק את המידע, אך גם להיות בשליטה עליו, תוך מתן אנונימיות, וגם יאפשר ניתוח נתונים על ידי חוקרים ומתן תמריצים לאנשים לחלוק את המידע. הפתרון הזה לדידם הוא שימוש בטכנולוגיות ביטקוין, שיהפוך בעצם את פיסת המידע הרפואי והגנטי שלנו למטבע דיגיטלי, קרי לחבילת אינפורמציה מוצפנת בשליטה אישית שתוכל להיות מנותחת באופן אנונימי.

מדובר ברעיון מרתק ובשילוב של טכנולוגיה שלא נועדה לכך במקור, על מנת לפתור בעיות בנקודה אחרת. יצוין כי באתר החברה מדברים גם על נושא המוטיבציה של אנשים בריאים, שיוכלו לקבל תגמול בין אם בצורת מידע על עצמם עם עצות בריאות, ובין אם בתמלוגים אחרים מתוצאי המחקרים.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully