וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד שוטפת יד

14.10.2014 / 8:22

רוב האנשים טוענים שהם שוטפים ידיים ביציאה מהשירותים, אבל כמה מהם עושים את זה באמת? וכמה מהם עושים את זה כמו שצריך? קריאת חובה לפני עונת השפעת

אילוסטרציה. ShutterStock
שטיפת ידיים יכולה להציל את חייהם של מיליון אנשים בשנה/ShutterStock

הסתיו כבר פה. לא צריך להסתכל החוצה על השלכת והעננים כדי להבין את זה, מספיק להעיף מבט חטוף על המשרדים שמתחילים להתרוקן מעובדים. ולא, זה לא רק בגלל החגים. עונת השפעת מזמנת עבור רבים מאיתנו שבועות של רחמים עצמיים בספה בבית, הרבה נזלת, שתיית נוזלים חסרי טעם, וזה במקרה הטוב. ברוב הפעמים זאת ההיגיינה הלקויה שלכם שעושה אתכם חולים.

עוד בנושא:
למה אנחנו עדיין מתים משפעת?
מי צריך להתחסן נגד שפעת?
הכל על מגיפת האבולה

מחקר שנערך באוניברסיטת בולדר בקולורדו מצא כי 11 אחוזים משטח כף היד שלנו מזוהמים עם חיידקים צואתיים בכמויות שנמצאות בשירותים ציבוריים ושירותים משרדיים. עוד נמצא כי על כל כף יד ניתן למצוא כ-3,000 חיידקים שונים מכ-100 זנים שונים. הצעד הפשוט והקל לכאורה הוא שטיפת ידיים. בפועל, אנשים רבים מתעצלים לשטוף את הידיים ומעדיפים להפעיל את הברז רק למקרה שמישהו נמצא בחוץ וישמע. כן, עד כדי כך אכפת לנו מה יחשבו עלינו.

סקר שנערך לפני כשנתיים באנגליה בדק כמה מהאנשים שוטפים את ידיהם לאחר שימוש בשירותים ציבוריים. 99% טענו כי הם שוטפים ידיים לאחר השימוש. מתקן אלקטרוני שהושם בשירותים הראה כי בפועל רק 64% מהנשים שהודו ששטפו ידיים, אכן שטפו, ולעומתם רק 32% מהגברים אכן שטפו את ידיהם לאחר השימוש בשירותים. מחקר נוסף שנערך השנה בקולג' במדינת מישיגן שבארה"ב הראה כי נשים נוטות לשטוף ידיים פי שניים מגברים. המחקר הציג תוצאות יותר מעודדות מאלה שבאנגליה, והראה כי רק 10% לא שוטפים את ידיהם לאחר השימוש בשירותים, אך אלו שכבר עושים את זה, שוטפים את ידיהם רק כשש שניות, ולא 20 שניות כפי שמומלץ על ידי המרכז לבקרה ומניעת מחלות בארה"ב.

צלחת פטרי עם חיידקים. GettyImages
חיידקים. הם בכל מקום/GettyImages

החשיבות האמיתית של שטיפת ידיים היא במניעה של העברת החיידקים הרעים. טבח שלא שטף ידיים בשירותים, עלול להעביר את החיידקים שבידיו למזון שהכין, וכך הלאה ללקוחות המסעדה. גם בקרש החיתוך שלכם ובכיור נמצאים מאות אלפי חיידקים שרק מחכים להתפשט הלאה, מה שהופך את שטיפת הידיים לפני האוכל לקריטית, ולמרות זאת רק 39% מהאנשים אכן מבצעים אותה.

פעולה פשוטה שמונעת מוות
במאמר שפורסם ב-BBC צוטטו נציגים של האו"ם שהודו כי שטיפת ידיים היא המעשה הכי אקטיבי שאנו יכולים לעשות כדי למנוע מחלות. לטענת הנציגים, שטיפת הידיים יכולה למנוע את מותם של כמיליון אנשים ברחבי העולם שמתים ממחלות של חידקיי מעיים וממחלות נשימתיות, שהן גורם התמותה הגדול ביותר במדינות מתפתחות.

אז איך פותרים את הבעיה? שיימינג, או בעברית ביוש. לא מעשה יפה ברוב המקרים, אבל הכרחי במקרה הנוכחי. באנגליה בדקו ומצאו כי בתחנות הרכבת שעליהם נתלו שלטים ליד השירותים הציבוריים ששאלו, "האם האיש לידך שטף את ידיו?", מרבית האנשים שטפו את ידיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully