וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה: על כל ההומואים ליטול תרופה נגד HIV

14.7.2014 / 11:29

ארגון הבריאות העולמי ממליץ שכל גבר שמקיים יחסי מין עם גברים ישתמש בטיפול מונע (PrEP) ל-HIV, כדי להוריד את שיעורי ההידבקות. הומואים נמצאים בסיכון גבוה פי 19 להידבק בנגיף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיפול מונע. לא מחליף את השימוש בקונדום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לראשונה לכל הגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים ליטול טיפול מניעתי נגד HIV. זאת, במטרה לעצור את מגמת העלייה בשיעורי ההידבקות בנגיף בקרב גברים הומואים.

בדו"ח שפורסם בסוף השבוע, ארגון הבריאות המליץ לכל הגברים ההומואים לשקול ליטול תרופות "כאמצעי נוסף למניעת הידבקות ב-HIV". חשוב להדגיש כי המלצה זו לא מחליפה את הדרכים המקובלות למניעת התפשטות ה-HIV – שימוש בקונדומים ובדיקות תקופתיות. לפי ארגון הבריאות העולמי, שימוש בטיפול מונע עשוי להפחית באופן ניכר את התפשטות הנגיף, ועשוי למנוע ממיליוני בני אדם להידבק ב-HIV בעשר השנים הבאות. גברים הומוסקסואליים נמצאים בסיכון גבוה פי 19 להידבק ב-HIV מיתר האוכלוסייה.

מה זה PrEP?

על פי מחקר שבוצע ב-2012, מניעה טרם חשיפה עשויה להפחית את ההתפשטות הנגיף ב-20 עד 25 אחוזים. גישה זו - הנקראית PrEP: Pre Exposure Prophylaxis - כבר נמצאת בשימוש, והיא כוללת שימוש בתרופות אנטי ויראליות לטיפול ב-HIV עבור אנשים שאינם נשאים. התרופה המקובלת לטיפול מסוג זה היא טרובדה, שנמצאת בשימוש מאז 2004 כטיפול המונע את התפתחות המחלה לאנשים שכבר נדבקו בנגיף.

בשנת 2012 ארגון הבריאות האמריקאי (ה-FDA) אישר את השימוש בתרופה כאמצעי מניעתי הניתן לאנשים המצויים בסיכון להידבקות ב-HIV, כמו בני זוג של נשאים. לפני חודשיים המליץ המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) למאות אלפי אמריקאים בקבוצת סיכון לאיידס ליטול מדי יום את התרופה לצורך מניעה.

על פי ההמלצה הנוכחית, התרופה מומלצת כעת לכל הגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. השימוש בתרופה לא מחליף שימוש בקונדומים וזהירות, ואינו מגן לחלוטין מפני המחלה. עם זאת, מחקר שבוצע בשנת 2010 הראה כי שימוש קבוע ונכון ב- PrEP הקטין את שיעורי ההידבקות בכ-92 אחוזים.

יש גם תופעות לוואי

המתנגדים לתרופה טוענים כי יעילותה של התרופה לא תואמת את מחירה - כ-10,000 דולרים למטופל לשנה. התנגדות נוספת לנטילה מבחירה של התרופה היא בשל תופעות הלוואי שלה, בהן שלשול, כאבי בטן, בחילה, כאבי ראש וירידה במשקל. לצד אלו, הטענה העיקרית של המתנגדים לתרופה היא כי שימוש בה עלול להפחית את השימוש בקונדומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בקרוב בישראל?

הרופאים בישראל עדיין לא יכולים לרשום שימוש בטרובדה כטיפול מונע, אך ייתכן כי בעקבות ההמלצות החדשות של ארגון הבריאות - מציאות זו עשויה להשתנות. בתגובה לפניית וואלה! בריאות, נמסר ממשרד הבריאות כי "השימוש בטיפול אנטי רטרוויראלי (ART) לפני החשיפה בקרב גברים המקיימים יחסים מין עם גברים (PREP) נמצא בדיון במספר מדינות על מנת לבחון את יעילותו ויישומו. גם בישראל, משרד הבריאות בוחן את האופציה ואת ההיבטים הקושרים ליישומיות וליעילות בהתאם למצב האפידמיולוגי בארץ, ויעדכן את הנחיותיו והמלצותיו בתום גיבוש ההחלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully