וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגפת הסוכרת לא מדלגת על ילדים

מחקר חדש ומקיף מגלה עלייה מדאיגה מאוד בשיעורי סוכרת בקרב ילדים ומתבגרים. העלייה הזו גורמת לכך שילדים מגיעים לבגרות כשהם סובלים מסוכרת ארוכת שנים - על סיבוכיה הקשים

אילוסטרציה. ShutterStock
זריקת אינסולין/ShutterStock

מחקר גדול שפורסם השבוע במגזין הרפואה JAMA סוקר את העלייה המדאיגה בממדי מחלת הסוכרת בקרב ילדים ומתבגרים בארה"ב. הנתונים - המדאיגים מאוד - רלוונטיים גם לילדים בישראל.

החוקרים סקרו מטופלים בגילאי 10 עד 19 מארבעה אזורים גאוגרפיים שונים מארה"ב בין השנים 2001 ל-2009 התוצאות המדאיגות הראו כי שיעור הלוקים בסוכרת מסוג 1 עלה ב-21%. בחולי סוכרת מסוג 2 נצפתה עלייה של 30.5% באותה התקופה. הבעיה לא ייחודית לארה"ב. לפי נתונים בינלאומיים, בין השנים 1990 ל-2008 חלה עלייה שבין 2.8% ל-4% מדי שנה בשיעור החולים בסוכרת מסוג 1.

עוד על סוכרת:
חולי סוכרת? כדאי שתישמרו משבץ מוחי
האם אמא סוכרתית יכולה להניק את תינוקה?
יומן סוכרת: למצוא יתרונות גם במחלה כרונית
חילבה במקום אינסולין? טיפול טבעי בסוכרת

מה אתם יודעים על סוכרת?

סוכרת היא מחלה שפוגעת ביכולת הגוף לווסת את רמות הגלוקוז (הסוכר הפשוט שמשמש את תאי הגוף) בדם. ההורמון שאחראי על הכנסת גלוקוז ממחזור הדם לתאי הגוף נקרא אינסולין, והוא מיוצר בלבלב. הבעיה בסוכרת היא ירידה בכמות האינסולין הדרושה לאיזון הסוכר, או ירידה בתגובת הגוף לאינסולין.

קיימות שלוש צורות עיקריות למחלה:

סוכרת מסוג 1:
מתפרצת כאשר תאי הלבלב מייצרים כמות קטנה מדי או אינם מייצרים כלל את ההורמון אינסולין. סוג זה של סוכרת אופייני יותר בגיל הילדות או בקרב מבוגרים צעירים. התהליך של היווצרות המחלה מתרחש לאורך חודשים עד שנים ללא תסמינים של מחלה. רמות הסוכר נגבוהות בדם לא באות לידי ביטוי עד אשר 90% ויותר מהתאים שאחראיים לייצור האינסולין נהרסו.

הטיפול העיקרי הוא באינסולין. שילוב של אורח חיים בריא ומעקב אחר רמות סוכר תקינות תחת הטיפול באינסולין עוזר במניעת סיבוכי הסוכרת. סוכרת מסוג 1 יכולה להתפתח אצל אנשים עם רקע משפחתי של המחלה, אך גם אצל כאלה ללא רקע משפחתי אך עם נטייה תורשתית.

סוכרת מסוג 2:
מתפרצת כתוצאה מירידה בייצור האינסולין בלבלב ועמידות שמתפתחת בגוף לפעולת האינסולין, מה שגורם לעלייה בכמות הגלוקוז בדם. סוכרת מסוג 2 היא ככל הנראה תוצאה של שילוב בין נטייה תורשתית (סיכון של עד פי 10 לפתח את המחלה בקרב בני משפחה מדרגה ראשונה של חולה בסוכרת) וגורמים סביבתיים כמו תזונה, משקל עודף וחוסר בפעילות גופנית. בעולם המערבי כ-90% מחולי הסוכרת סובלים מסוכרת מסוג 2. מדובר במחלה כרונית שדורשת שינויים באורח החיים, שמירה על משקל גוף תקין, פעילות גופנית ועל פי רוב גם טיפול תרופתי.

סוכרת הריון:
סוג יחסית נדיר של סוכרת שמתפתחת במהלך הריון ודומה לסוכרת מסוג 2, אך על פי רוב חולפת באופן ספונטני אחרי הלידה. עם זאת, נשים שלוקות בסוכרת הריון נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 מאוחר יותר בחייהן.

אז מה עושים?

טיפול בסוכרת דורש שיתוף פעולה ארוך שנים בין המטופל לרופא, ולעיתים קרובות גם שינויים לא פשוטים באורח החיים, מדידות מסודרות של רמות הסוכר ותזונה מאוזנת. כאשר המחלה מאוזנת היטב, המטופל יכול לחיות חיים רגילים לחלוטין. עם זאת, כאשר המחלה לא מאוזנת היא עלולה לגרום לפגיעה ניכרת בגוף.

סיבוכי הסוכרת נובעים בעיקר מפגיעה ישירה של רמות סוכר גבוהות בדם בדפנות כלי הדם הגדולים והקטנים. הסיבוכים כוללים סיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי, אי ספיקת כליות, פגיעה בראייה, פגיעה בעצבים שגורמת לירידה בתחושה בגפיים וסיכון מוגבר לפצעים ולזיהומים.

העלייה בשכיחות הסוכרת בקרב ילדים וצעירים מביאה לכך שאותם צעירים מגיעים לבגרות כשהם סובלים כבר מסוכרת ארוכת שנים על סיבוכיה, ומכאן החשיבות הרבה שמושקעת בשנים האחרונות במחקר הסוכרת בקרב האוכלוסייה הצעירה ובאופנים שבהם ניתן להילחם בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully