וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו עדיין מתים משפעת?

בכל שנה מגיעים לבתי החולים ילדים, צעירים ומבוגרים כתוצאה ממחלת השפעת, שסיבוכיה עלולים להיגמר במוות. איך יודעים שזו לא עוד הצטננות קלה, וכיצד מטפלים במחלה?

גיא זיידן בן הארבע שנפטר משפעת, 25 בפברואר 2014. באדיבות המשפחה, באדיבות המצולמים
גיא זיידן בן הארבע, שמת מסיבוכים של מחלת השפעת/באדיבות המצולמים, באדיבות המשפחה

ילד בן ארבע מת לאחרונה מסיבוכים של מחלת השפעת. ילד בן שבע נלחם על חייו במשך כמה שבועות כתוצאה מאותה מחלה, וכך גם בן 15 ובת 25 ממקומות שונים בארץ. מדי חורף אנו שומעים על מקרים קשים מעין אלה, שמזכירים כי שפעת היא מחלה שעלולה לגרום לסיבוכים קשים ולעתים גם לסכן חיים.

מה זה בכלל שפעת?

למרות הדעה הרווחת לפיה שפעת היא מחלת חורף קלה שמסוכנת רק לקשישים, מדובר במחלה ויראלית בעלת יכולת הדבקה גבוהה, שעלולה לתקוף ילדים, צעירים ומבוגרים בכל גיל. שפעת נגרמת כתוצאה מהידבקות בכל אחד ממיני נגיף השפעת. הנגיף עובר בקלות מאדם לאדם באמצעות שיעול, התעטשות או מגע.

התסמינים של שפעת משתנים מאדם לאדם ומשנה לשנה, אבל לרוב כוללים חום גבוה, כאבי ראש ושרירים, עייפות, ולעתים גם שיעול וכאב גרון. על אף שמשך החום הוא בממוצע יומיים עד חמישה ימים, שאר התסמינים – נזלת, כאב גרון ועייפות – יכולים להימשך אפילו שבועיים ויותר.

איך מבדילים בין שפעת לסתם הצטננות?

תסמיני השפעת לא שונים בהרבה מאלה של הצטננות "פשוטה", ולכן לעתים קרובות קשה להבדיל בין המחלות. יחד עם זאת, חום גבוה, כאבי ראש ועייפות מתמשכת אופייניים יותר לשפעת לעומת הצטננות פשוטה.

גם מבחינת הסיבוכים קיימים הבדלים. בעוד שהצטננות רגילה עלולה לגרום לגודש באף או לכאבי אוזניים, הסיבוך השכיח ביותר אצל חולי שפעת הוא דלקת ריאות, לעתים אף דלקת ריאות קשה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

איך מאבחנים שפעת?

האבחנה של שפעת מבוססת על תסמינים. חשוב לגשת ולהיבדק על ידי רופא משפחה כדי לברר את אופי המחלה וחומרתה, ולצורך שלילת מחלות אחרות, כמו דלקת ריאות. במקרי הצורך – אם החולה לא מחוסן או אם הוא בקבוצת סיכון – ניתן לאבחן את המחלה באמצעות משטף אף ולוע (דגימה של הפרשות, בדומה למשטח גרון). המשטף נשלח למעבדה ויכול לזהות את הווירוס הספציפי שגורם למחלה.

מתי שפעת עלולה להיות מסוכנת?

קבוצות הסיכון העיקריות הן ילדים קטנים, מבוגרים מעל גיל 65, נשים בהריון ואנשים שהינם מדוכאי חיסון, בשל מחלות כרוניות או עקב טיפול תרופתי. במקרים נדירים, גם אנשים צעירים ובריאים עלולים לסבול מסיבוכי שפעת ואף למות מהמחלה.

איך מתמודדים עם הסכנה? מונעים אותה

חיסון נגד שפעת הוא הדרך היעילה ביותר למניעת המחלה. אנשים שמחוסנים נגד הנגיף נמצאים בסיכון נמוך משמעותית לחלות בשפעת ולפתח סיבוכים. כיוון שהווירוס משתנה מעט משנה לשנה, יש צורך להתחסן בכל שנה לפני תחילת "עונת השפעת", שהיא בדרך כלל בין נובמבר לאפריל. החיסון מגן ב-80%-50% מהידבקות בשפעת. גם אם אדם נדבק אחרי שחוסן, הוא בדרך כלל יסבול ממחלה קלה וקצרה יותר.

המדריך המלא לחיסוני שפעת

חיסון נגד שפעת זמין בזריקה – למבוגרים ולתינוקות מגיל שישה חודשים, וכן בתרסיס לאף – לילדים בריאים בני שנתיים ומעלה ולמבוגרים בריאים עד גיל 49. מכיוון שהתרסיס מכיל וירוס חי מוחלש, הוא אסור לשימוש בקרב נשים בהריון ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת. חשוב להתייעץ עם רופא משפחה או ילדים כדי להתאים את סוג החיסון המומלץ למצב הבריאותי.

איך מטפלים בשפעת?

רוב האנשים מבריאים משפעת בתוך כשבוע עד שבועיים ללא טיפול. במקרי הצורך, מטפלים בתסמיני השפעת ועושים סוג של "בקרת נזקים" במטרה להקל על החולה. טיפול זה כולל מנוחה, שתייה מספקת, הקלה על גודש באף ותרופות להורדת החום וכאבי השרירים לפי הצורך.

אילוסטרציה. ShutterStock
חיסון הוא הדרך היעילה ביותר למניעת שפעת/ShutterStock

במקרים בהם המחלה גורמת לסיבוכים קשים, הטיפול מתמקד בטיפול בסיבוכי השפעת. במקרי הצורך נעזרים בטיפול הייעודי לנגיף, טמיפלו (אוסלטאמיביר). מדובר בתרופה המיועדת לטיפול ולמניעה של מחלת השפעת, ומאושרת לשימוש במבוגרים ובילדים מעל גיל שנה.

לרוב, הטיפול ניתן לחולים שמגיעים עם רושם למחלה קשה או לחולים בקבוצות סיכון לסיבוכים, והוא יעיל רק אם הוא ניתן ב?48 השעות הראשונות של המחלה. לכן חשוב להגיע לבדיקת רופא בשלב מוקדם לאחר הופעת המחלה. על אף שהטיפול אינו מעלים את תסמיני המחלה לחלוטין, הוא עשוי להוריד מחומרתה ולקצר אותה מעט, וכמובן – להפחית את שיעור הסיבוכים שלה.

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully