וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות בשעת מצוקה

מיכל ברקוביץ

18.3.2014 / 19:24

החברה הכי טובה שלי חולה בסרטן השד. האם אני מציקה כשאני מתקשרת או שעליי להתמיד ולא לוותר? האם מותר לי לבכות כשהיא במצוקה? איך לעודד אותה? הנה כמה תשובות

אילוסטרציה. ShutterStock
הימנעי מ"את חזקה". זה לא באמת עוזר/ShutterStock

החברה הכי טובה שלך סיפרה לך שהיא חולה בסרטן השד. הרגע הראשון עשוי להיות מאיים, בשל הדאגה לשלומה, אבל אל החשש הזה יכולה להתלוות מחשבה נוספת: מה היה קורה לו הייתי אני במקומה?

המפגש עם סרטן גורם לנו לדאוג ליקרים לנו, אבל גם לדמיין את עצמנו במקומם - והמחשבות האלה עלולות להיות מבלבלות. לא תמיד ברור לנו מה לעשות ואיך לעזור – כיצד לדרוש בשלום החברה? איך להתנהג?. הבלבול הזה עלול לגרום לנו לפעמים קצת להתרחק. אז הנה כמה עצות שיעזרו לך לעזור:

1. תני לה להרגיש שאת שם בשבילה
נשים חולות עושות לפעמים מאמצים עילאיים כדי שלא להיות נטל על הקרובים להן, לא להכביד עליהם ולא להפר את שגרת יומם. נסי לשאול באופן מפורש ולעתים תכופות כיצד את יכולה להקל על חברתך כעת, ולמה היא זקוקה. נכון, אינך יכולה לרפא את מחלתה, אבל את בהחלט יכולה להיות שותפה בהתמודדות שלה עמה.

2. תציעי עזרה
נסי לעזור לחברתך על ידי הסעה לבדיקות וליווי, סיוע באחזקת הבית (תבשיל טעים, טיפול בכביסה שהצטברה, סיוע בטיפול בילדים), סיוע בביצוע סידורים שאינם קשורים למחלה, סיוע כלכלי, סיוע בניהול המעקב הרפואי ובקביעת תורים למרפאות. הציעי גם עזרה רגשית: פני זמן ומקום בלב על מנת להקשיב לה.

3. תקשיבי באמת
שוחחי עם חברתך כשאת פנויה, ללא רעשי ברקע (לא רגע לפני כניסה לפגישה חשובה או בעת נסיעה באוטו). בדקי איתה אם נוח לה לשוחח כעת. היי מוכנה לקבל "לא". נסי להקשיב בלי לעודד מיד או לנתח את מצבה.

הימנעי מ"יהיה בסדר" ו"את חזקה". נשים חולות זקוקות לחברותיהן על מנת להרפות לרגע, לבכות, לקבל לגיטימציה לחולשה ולאו דווקא כדי לחוש חזקות.

4. תהי כנה עם עצמך
היי קשובה גם לעצמך. שימי לב לצרכים של חברתך, אבל גם לצרכים שלך. אם את מזהה שאת לא יכולה להיות שם עכשיו בשבילה כי את חרדה או עצובה מדי – זה בסדר. תמיד יש גם מחר.

5. מותר גם לבלות
החברה שלך אמנם חולה, אבל היא עדיין עשויה ליהנות מדברים שעשיתן יחד בעבר, והיא אולי זקוקה לך כדי שתזכירי לה את זה. מה אהבתן לעשות לפני המחלה? הציעי בילוי הפוגה משותף.

6. תיזהרי עם העצות
כל אישה מתמודדת בקצב ובדרך שלה. נסי לכבד את דרך ההתמודדות של חברתך, גם אם את סבורה שהיית נוהגת אחרת. סביר להניח שאין לה כוח לעצות ולסיפורי גבורה של אחרות.

מיכל ברקוביץ היא עובדת סוציאלית בעמותת "אחת מתשע"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully