וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מנסים לגלות איך נוצרת מחלת הסרטן

צוות בינלאומי של חוקרים מנסה לשלב כוחות במטרה אחת - לנסות לאתר את הרגעים הראשונים בהם תאים סרטניים מתחילים להיווצר. המחקר שלהם, שעלול המשך עשרות שנים, יכול לתת יתרון משמעותי על המחלה האיומה שגובה את חייהם של עשרות אלפים ברחבי העולם בכל שנה

סרטן שד גרורתי. ShutterStock
ככל הנראה המחלה הנחקרת בעולם. תאי סרטן השד/ShutterStock

מדענים בריטים ואמריקאים נמצאים בחיפוש אחר הסימנים המוקדמים ביותר לסרטן במטרה לאתר את המחלה ולטפל בה לפני שהיא פוגעת. במחקר שעתיד להתרחש הם מתכננים "לייצר" סרטן במעבדה כדי לראות בדיוק איך המחלה נראית "ביומה הראשון".

המחקר נערך על ידי אגודת מחקר הסרטן בבריטניה שחברה לאוניברסיטאות קיימברידג', מנצ'סטר ואוניברסיטת קולג' לונדון הבריטיות יחד עם אוניברסיטת סטנפורד ואורגון בארה"ב כדי לחלוק רעיונות, טכנולוגיה ומומחיות בתחום זה. יחד שואפים המדענים לפתח בדיקות פחות פולשניות, כמו בדיקות דם, נשימה ושתן, למעקב אחר חולים בסיכון גבוה, ובמקביל לשפר את טכניקות ההדמיה לגילוי סרטן בשלב מוקדם ולחפש סימנים שאינם ניתנים לגילוי עד כה של המחלה. אבל, גם החוקרים מודים שזה "כמו לחפש מחט בערימת שחת" וכי מחקר שכזה יכול להיארך כמה עשורים.

"הבעיה הבסיסית היא שחוקרים מעולם לא ראו סרטן שנולד באדם", אמר לאתר ה- BBC ד"ר דייוויד קרוסבי, ראש המחקר לגילוי מוקדם בקרן לחקר הסרטן בבריטניה. "עד שמוצאים אותו הוא כבר מבוסס".

מעבדה. ShutterStock
מחפשים איך המחלה נוצרת. מעבדה/ShutterStock

בדיקות דם לסרטן כבר נמצאות מזמן במרכז מחקרם של מדענים. חוקרים ממנצ'סטר, למשל, מגדלים רקמות שד אנושיות במעבדה כדי לבדוק אם הם יכולים לאתר את השינויים המוקדמים והעדינים ביותר שעלולים להוביל לסרטן.

עם זאת קיימת תמיד הסכנה של אבחון יתר, מכיוון שלא כל שינויי התאים המוקדמים הופכים לסרטן. זו הסיבה שחוקרי הסרטן חייבים להיות מדויקים יותר, והם בוחנים גם את הגנים שאנשים נולדים איתם והסביבה שבה הם גדלים, כדי לחשב את הסיכון האישי הייחודי של האדם לסוגי סרטן שונים.

גילוי מוקדם מציל חיים

עד כה המחקר על גילוי מוקדם היה בקנה מידה קטן והיו חסרים ניסויים באוכלוסיות גדולות של אנשים. ד"ר קרוסבי אמר כי שיתוף הפעולה הנוכחי "יביא לשינוי במערכות הבריאות שלנו, ויעביר אותה משלב של 'כיבוי שריפות' של מחלות בשלב מאוחר, ליכולת להתערב בנקודה המוקדמת ביותר ולהעניק טיפול מהיר וחסכוני".

הנתונים מראים כי 98 אחוזים מחולי סרטן השד חיים חמש שנים ומעלה אם המחלה מאובחנת בשלב 1 - השלב המוקדם ביותר - לעומת 26 אחוזים בלבד בשלב 4, השלב המתקדם ביותר. אך נכון לעכשיו, רק כ-44 אחוזים מחולי סרטן השד מאובחנים בשלב המוקדם ביותר.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully