וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 דברים שכדאי לאכול מיד לאחר הלידה

רגע לפני שאתן נכנסות לבינג' סושי ואלכוהול שפנטזתן עליו לאורך כל ההיריון, תנו לגוף שלכן להתאושש מחוויית הלידה בעזרת מנה גדושה של בריאות ואנרגיה. הנה כמה דברים שכדאי לארוז אתכן לבית החולים

לידה. ShutterStock
אחרי הלידה הגוף זקוק להתאוששות. אשה ותינוק אחרי לידה/ShutterStock

בואו נצא מנקודת הנחה שלחדר הלידה הגעתן מוכנות כמו למבצע צבאי: תיק ארוז שמחכה ליד הדלת כבר שבועיים, פלייליסט אווירה מוזן בכל אמצעי המדיה, קובץ "תכנית לידה" מודפס בשלושה עותקים, מוגנים היטב בשמרדף פלסטיק. במהלך ההיריון צברתן ידע נרחב על כל מה שטוב לעובר בתוך הבטן שלכן ומחוץ לה. בטח תכננתן גם את הארוחה הראשונה שלו אחרי שיגיח אל העולם הזה, אבל האם חשבתן מה תהיה שלכן?

אחרי המאמץ האדיר שהשקעתן בלידה, ורגע לפני המרתון התובעני שמצפה לכן בחודשים הקרובים - הגוף שלכן זקוק לחיזוק שיטעין אתכן באנרגיה שנדרשת לכל זה. ונדרשת הרבה אנרגיה. הנה כמה המלצות שנתנה הדיאטנית אבי שארפ לאתר healthline לגבי מזונות שכדאי לאכול מיד לאחר הלידה.

1. מרק עוף

אילוסטרציה מרק עוף. ShutterStock
הפניצלין היהודי, מצוין להוספת הנוזלים בגוף. מרק עוף/ShutterStock

רבות כבר נאמר ונכתב על "הפניצלין היהודי", מלך המלכים של המטבח שלנו בכל מה שקשור לבריאות. אומרים לנו שמרק עוף טוב להצטננות, שיעול, ברונכיטיס ותחלואי חורף נוספים, אבל הפלא המנחם הזה יכול להיות גם תוספת משובחת של נוזלים שגוף היולדת כל כך זקוק להם. קודם כל, הרבה זיעה ניגרת במהלך הלידה, ורוב הנשים יזיעו בשפע גם בשבועות שאחריה כי הגוף מסתגל לתנודות הורמונליות דרמטיות. מי שמתכננת להניק זקוקה לתגבור נוסף - ההערכה היא שנשים מניקות צריכות ליטר נוסף ליום של נוזלים בהשוואה לנשים שאינן מניקות.

כן, גם מים יעשו את העבודה בהחזרת הנוזלים שחסרים לגוף, אבל מרק עוף יסייע לחדש את האלקטרוליטים באופן טבעי, והירקות, העוף והפחמימות באטריות יקלו על היולדת להכניס משהו לפה (כשההתרגשות, האדרנלין או העייפות משכיחים את תחושת הרעב).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

רגע האמת: התזמון המדויק שבו את צריכה להגיע לחדר לידה

בשיתוף בית חולים ברזילי

2. קרקרים מלוחים

קרקרים עם גרעיני דלעת וזרעי צ'יה ופשתן. ShutterStock
מומלצים גם לבחילות במהלך ההיריון. קרקרים/ShutterStock

אם רק המחשבה על מרק עוף לוהט גורמת לכן להזיע, אפשר לאכול קרקרים מלוחים במקום (אגב, הם גם תרופה מומלצת לבחילות במהלך ההיריון). הקרקרים יספקו את אותם יתרונות מבחינת פחמימות ואלקטרוליטים ויסייעו לכן לצבור אנרגיה בהדרגה, עד שתרגישו מוכנות לארוחה של ממש. ובשביל הגיוון, גם שקית של פיצוחים מומלחים יכולה להיות תוספת מבורכת לקרקרים בתיק הלידה שתארזו לבית החולים.

3. תמרים

תמרים. ShutterStock
בוסט אנרגיה מהסוכריות של הטבע. תמרים/ShutterStock

16 גרם בלבד מהסוכריות הטבעיות הללו הם מקור מדהים לסוכרים פשוטים שיספקו לכן בוסט של אנרגיה מהירה, ואת הקלוריות והפחמימות הנדרשות לשלב ההנקה. בנוסף, מחקר שנעשה בשנת 2007 מצא שצריכת תמרים מיד לאחר הלידה הביאה להפחתה משמעותית באובדן דם בהשוואה לדימומים לאחר מתן אוקסיטוצין (המשמש לזירוז לידה).

בישראל קיימים תשעה זני תמר שונים, כל אחד מהם שונה מבחינת מרקם, טעם, יתרונות בריאותיים ותכונות נוספות- רק תבחרו.

4. שיבולת שועל עם פירות

יוגורט עם שיבולת שועל. ShutterStock
תעזור להפוך את הביקורים בשירותים לנסבלים. דייסת שיבולת שועל עם פירות/ShutterStock

כן, לידה זה כואב ורק המחשבה על הוצאה של משהו כל כך גדול ממקום כל כך קטן כבר מכווצת מכאב, אבל האתגר הבא מחכה לכן בביקור הראשון בשירותים אחריה. כן, לרוב הוא יהיה מלווה בטחורים, וזה ממש לא נעים. גם עצירות היא תופעת לוואי שכיחה לאחר הלידה, בזכות ההורמונים של ההיריון, תוספי הברזל ומשככי הכאבים. אחרי ניתוח קיסרי יעבור כשבוע עד לתחושת הקלה בעצירות, כיוון שהמעיים נוטים להאט את פעילותם לאחר הניתוח.

כדי לעזור לגוף להתעשת כדאי לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים. שיבולת שועל היא מקור עדין יחסית לפחמימות שיסייעו לחידוש מאגרי הגליקוגן השחוקים עם 4 עד 6 גרם סיבים שיקדמו את התהליך בשירותים. את שיבולת השועל מומלץ לצרוך בדייסה מבוססת חלב או מים, או כתוספת ליוגורט בתוספת פירות טריים או יבשים (ולא לשכוח לשתות מים אחרי זה). יתרון נוסף שמשייכים לשיבולת שועל, למרות שלא אושש עדיין במחקרים, הוא שהיא מגבירה אספקת חלב אם.

5. בשר בקר

נתח בשר רוסטביף. ShutterStock
יתן פייט ראוי לאנמיה בעקבות הדימומים. נתחי רוסטביף/ShutterStock

גם אם לא תסבלו מאובדן דם משמעותי, דימומים זה דבר שיש לצפות לו. מרבית הנשים מדממות במשך ימים ולפעמים שבועות לאחר הלידה. מסיבה זו, מחסור בברזל ואנמיה אינם נדירים ויכולים להפריע להתאוששות הגוף ולאספקת חלב אם. לא חייבים להסתער על סטייק מאסיבי ועסיסי, אפשר להסתפק גם בכריך רוסטביף המכיל חלבון איכותי ומספק רכיבי תזונה חיוניים כמו אבץ, ברזל ויטמין B12 ועוד.

6. ביצים

ביצים קשות. ShutterStock
מקור לחלבון וסיוע להרגעת השרירים המכווצים ממאמץ. ביצים קשות/ShutterStock

אם מומלץ לאכול חטיף חלבון גדול אחרי אימון גופני, אפשר להבין שנדרשת השלמת חלבון גם לאחר פעילות מאומצת כמו לידה. ביצים הן מקור חיוני לחלבון שמסייע להרגעת שרירים כואבים שהתכווצו ללא הפסקה לאורך כל הלידה. אם תמצאו ביצים מועשרות בחומצות שומן אומגה 3 זה יהיה אפילו יותר טוב- מחקרים מצאו קשר בין רמה נמוכה של אומגה 3 ודיכאון אחר לידה, אז כדאי להפחית את הסיכון.

7. תפוחים

תפוחים אדומים וירוקים. ShutterStock
יכולים לשמש תחליף לצחצוח שיניים ליום-יומיים. תפוחים אדומים וירוקים/ShutterStock

בזמן שנדרש לגוף להתאושש מהלידה, בעיקר אחרי ניתוח קיסרי, המחשבה על גרירת רגליים אל הכיור הקרוב כדי לצחצח שיניים היא קשה. אז בתקופה הקצרה הזו אפשר להסתפק בתפוח - אמנם האכילה שלו לא מהווה תחליף לצחצוח ולחוט דנטלי, אבל הוכח כי הוא מפחית את קיומם של חיידקי הרוק באופן שדומה להם. בנוסף, תפוח עץ כולל גם 4.4 גרם סיבים שיעזרו לסדר את היציאות שלכם (מומלץ כתוספת לשיבולת שועל), וקל מאוד לארוז אותו בתיק כשיוצאים לבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully