וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשים בהריון צריכות להפסיק לשתות קפה לחלוטין"

המלצות חדשות שאמורות להתפרסם השבוע קובעות כי נשים הרות ונשים שמנסות להיכנס להריון צריכות להפסיק עם הקפה לחלוטין, שכן קפאין מעלה את הסיכון "לאובדן הריון". עד כמה ההמלצות האלה מבוססות ומה אומרים המחקרים?

אישה בהריון מחזיקה כוס קפה. ShutterStock
איך ירדנו מ-3 כוסות ביום לכלום כל כך מהר? אישה בהריון שותה קפה/ShutterStock

בתקופת ההריון יש לא מעט הגבלות ואיסורים, שמחולקים בדרך כלל לכאלה שהם לא מוחלט (סושי, אלכוהול, עישון) וכאלה שההנחיות לגביהן לא חד משמעיות, והנשים מתבקשות "להפחית" או "להפעיל שיקול דעת". קפה הוא הדוגמה המובהקת לכך. יש רופאים שיזהירו נשים לא לשתות יותר מכוס קפה אחת ביום, ויש כאלה שיאמרו ששלוש כוסות ביום זה ממש בסדר. אם אי הבהירות הזו מטרידה אתכן - יש לנו בשורות טובות. השבוע אמורות להתפרסם המלצות חד משמעיות. הבשורות הפחות טובות הן שאתן לא תאהבו אותן.

לפי ההמלצות החדשות נשים הרות, וגם נשים שמנסות להיכנס להריון, צריכות להפסיק עם הקפה לחלוטין, שכן צריכת קפאין מגדילה את הסיכון לאובדן ההריון. ההמלצות הללו מבוססות על מחקר שנערך בקרב יותר מ-1,200 נשים והגיע למסקנה כי אפילו רמות נמוכות של קפאין מהוות סכנה בהיריון. המחקר, שהובל על ידי מכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב, יוצג בהמשך השבוע בקונגרס האגודה האמריקאית לפריון (ASRM) בפילדלפיה.

לדברי החוקרים, כל רמה של צריכת קפאין במהלך ההיריון עלולה להעלות את הסיכון לאובדן היריון, במיוחד בשמונה השבועות הראשונים. צוות החוקרים, בראשות ד"ר אלכסנדרה פרדו-סמית, חזר למחקר משנת 2014 שבדק את ההשפעות של אספירין במהלך ההיריון. המשתתפות במחקר, 1,228 נשים שניסו להיכנס להריון בין השנים 2007 ל-2011, התבקשו לדווח, בין היתר, כמה קפאין ואלכוהול שתו. תוצאות המחקר הראו כי צריכת שני משקאות המכילים קפאין ליום או יותר - כולל קפה, תה או משקאות קלים עם קפאין - בתחילת ההיריון ולפני הכניסה להיריון, נקשרה לסיכון לאובדן היריון.

תוצאות המחקר הראו כי גם נשים שצרכו פחות קפאין מהכמות היומית המומלצת בדרך כלל (שתי כוסות ביום) היו עדיין בסיכון מוגבר. החוקרים לא הסבירו מדוע הקשר הזה מתקיים, אך אמרו כי יש מספיק עדויות מדעיות כדי להמליץ לנשים שמנסות להיכנס להיריון להוריד את הקפאין לחלוטין מהתפריט.

גיף קפה. Giphy
גיף קפה/Giphy

נכון להיום, ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנשים בהיריון לצרוך פחות מ-300 מיליגרם קפאין ביום, אך לפי ההמלצות הנוכחיות זה הרבה יותר מדי. זו לא הפעם הראשונה שבה מדובר על הורדת כמות המינימום של קפה בהיריון. חוקרים מיוניברסיטי קולג' בדבלין פרסמו בשנה שעברה מחקר לפיו 200 מיליגרם קפאין, כמות שוות ערך לשתי כוסות קפה או שלוש כוסות תה, מעלה את הסיכון ללדת תינוקות במשקל נמוך או ללדת בלידה מוקדמת.

מחקר אחר, שנערך בשנת 2008 ובו השתתפו 1,063 נשים בהריון מסן פרנסיסקו, הראה שצריכה של לפחות 200 מיליגרם של קפאין מדי יום מעלה ב-25 אחוזים את הסיכוי להפלה לעומת סיכון של 12 אחוזים בקרב מי שנמנעו לחלוטין מקפאין. החוקרים אמרו אז כי לנשים "כדאי לצמצם את צריכת הקפאין עד כמה שאפשר, ואם אפשר להפסיק לצרוך אותו לגמרי זה אפילו טוב יותר".

אז להפסיק לשתות קפה?

לפי המלצות משרד הבריאות, "מומלץ להפחית למינימום האפשרי צריכה של משקאות אנרגיה, קפה טורקי, קפה שחור וקפה בוץ המכילים כמות קפאין גדולה. כמו כן מומלץ להגביל צריכה של שוקולד ושל משקאות המכילים קפאין, כגון משקאות קפה לסוגיו, תה, קולה וקקאו לעד שלוש כוסות ביום".

אף שהגבול העליון של צריכת קפאין מומלצת הוא 300 מ"ג, במשרד הבריאות מזהירים כי כמה מחקרים מצאו קשר בין "צריכת יתר של קפאין - מעל 150 מ"ג קפאין ליום - לבין הפלות, פגות ומשקל נמוך של התינוק בלידה". אז איך מודדים את כמות הקפאין הנכונה? זה מעט מסובך שכן תכולת הקפאין במשקאות שונים משתנה - בכוס נס קפה יש כ-65 מ"ג קפאין, בכוס תה כ-50 מ"ג קפאין ובפחית קולה כ-40 מ"ג קפאין, לדוגמה.

אין ספק שצריך להוריד למינימום את צריכה הקפה, אך האם צריך להפסיק לחלוטין בהתבסס על ההמלצות החדשות? לדברי כמה חוקרים שלא היו מעורבים במחקר, ההמלצות שלו מוטלות בספק. יינג צ'ונג, פרופסור לרפואת פריון באוניברסיטת סאות'המפטון, מציינת לדוגמה כי המחקר לא נועד לבחון קפאין, אלא אספירין, וכי צריכת הקפאין דווחה בשאלונים, כך שהממצאים לא מספיק אמינים. "'אני לא חושב שמוצדקת עצה על סמך תקציר זה שטרם פורסם או נבדק על ידי עמיתים", קבעה צ'ונג. רופאים נוספים התייחסו למחקר בכלי התקשורת השונים ואמרו שהוא "מעניין" או "חשוב", אך כי מוקדם לפרסם המלצה כה חד משמעית בהתבסס על הנתונים הקיימים היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully