וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תרופה לדיכוי תיאבון גרמה למותם של 2,000 אנשים?

יצרני התרופה "מדיאטור" שמשווקת בצרפת עבור אנשים הסובלים מעודף משקל מואשמים בבית המשפט כאלה שגרמו למותם של מאות ואפילו אלפי בני אדם. לטענת התובעים הם הסתירו במשך שנים את תופעות הלוואי של התרופה ואף קיבלו גיבוי ממשלתי

השמנת יתר. ShutterStock
תרופה שנועדה לדכא תיאבון. אישה שסובלת מעודף משקל/ShutterStock

בסיפור כזה אנחנו לא זוכרים שנתקלנו: ענקית הפארמה Servier, חברת התרופות השנייה בגודלה בצרפת, עומדת לדין במשפט שהחל אתמול (יום שני) בפריז, אחרי שנטען שהסתירה תופעות לוואי בתרופה שפיתחו לסוכרת ונרשמה לירידה במשקל, ועל פי החשד גרמה למותם של לא פחות מ-2,000 אנשים. חברת התרופה מכחישה את המיוחס לה.

מומחי בריאות בצרפת מאמינים כי התרופה, "מדיאטור" שמה, גרמה למותם של בין 500 ל-2,000 בני אדם, לפני שהורדה מהמדפים בשנת 2009. רגולטור התרופות בצרפת מואשם גם הוא בכך שלא מנע מקרי מוות ופגיעה מהתרופה. המשפט עתיד לכלול יותר מ-2,600 מטופלים ו-21 נאשמים והוא צפוי להיערך שישה חודשים.

עוד נושא שייבדק במהלך המשפט הוא מדוע התרופה שהוצגה בשנת 1976, הורשתה להימכר לחולים, על אף האזהרות החוזרות ונשנות לגביה, ועל אף ששיווקה נאסר במדינות כמו ארה"ב ואיטליה. עורכי דין המייצגים את התובעים טוענים כי יצרנית התרופות הטעתה בכוונה את המטופלים במשך עשרות שנים, וכי הרשויות לא עשו דבר ואף המשיכו לתת לחברה הקלות. החברה מואשמת בכך שגרפה מעל מיליארד דולר מכירות התרופה.

כדורים בפס ייצור של חברת תרופות. ShutterStock
התרופה הייתה בשימוש של 5 מיליון צרפתים. ייצור תרופות במפעל/ShutterStock

"המשפט הוא הקלה גדולה עבורנו. סוף סוף אנחנו יכולים לראות את הסיום של הסקנדל הבלתי נסבל הזה", אמרה ד"ר אירן פרצ'ון, מומחית למחלות ריאה, ומי שהייתה בין החושפים של הפרשה, לסוכנות הידיעות רויטרס.

ד"ר פרצ'ון אספה תיקים רפואיים של מטופלים בתרופה מרחבי צרפת והגיעה למסקנה כי קיים דפוס ברור בין השימוש בתרופה ובין בעיות בשסתומי הלב. הממצאים שלה הובילו למחקרים נוספים שהובילו לקיום המשפט. מחקר אחד מצא למשל קשר ברור בין השימוש בתרופה ובין מותם של 500 אנשים בין השנים 1976-20019, ואילו מחקר אחר כבר העלה את המספר ל-2,000 אנשים.

אחת מ-50 תרופות המרשם הנמכרות ביותר בצרפת

לטענת החברה המספרים האלה לא נכונים, וקיימים שלושה מקרים מתועדים בלבד, בהם יכול להיות קשר בין השימוש בתרופה "מדיאטור" ובין מותם של האנשים. בכל שאר המקרים נטען כי היו גורמי סיכון אחרים שפעלו.

התרופה ששווקה במקור לטיפול בסוכרת סוג 2 עבור אנשים חולים הסובלים מעודף משקל הפכה לתרופה מדכאת תיאבון, אחרי שנערכו בה ניסויים. על פי הנתונים בצרפת, 5 מיליון צרפתים השתמשו בה והיא נחשבת לאחת מ-50 תרופות המרשם הנפוצות במדינה. עד היום שילמה חברת התרופות 132 מיליון אירו כפיצוי לקורבנות, אבל התביעה הנוכחית לא תסתפק בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully