וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יותר ויותר נשים בהריון סובלות מלחץ דם גבוה וכמה זה מסוכן?

מאז 1970 חלה עליה של 75% בשיעור ההריוניות שסובלות מלחץ דם גבוה כרוני. רופאים מייחסים זאת בין היתר לעליה המתמדת בגיל הנשים הנכנסות להיריון הראשון. "לחץ דם גבוה כרוני ורעלת הריון הן מחלות המסכנות את האם והעובר", מסביר מומחה ישראלי

אישה בהריון מודדת לחץ דם. ShutterStock
המספרים הולכים ומאמירים. אישה בהריון בבדיקת לחץ דם/ShutterStock

כאילו שהריון היא לא תקופה קשה בה נשים נאלצות להתמודד עם מצבים גופניים שונים ומשונים, מחקר חדש מראה כי יש עליה בעשורים האחרונים במספר הנשים שסובלות מלחץ דם גבוה בזמן ההריון. חוקרים מבית הספר לרפואה רוטג'רס רוברט ווד ג'ונסון בארה"ב, אספו וניתחו נתונים מתוך 151 מיליון אשפוזים של נשים הרות בארה"ב במשך ארבעה עשורים, בין השנים 1970 ל-2010, וקבעו כי חלה עליה חדה ומתמדת בלחץ הדם הגבוה של נשים הרות לאורך השנים.

המחקר, שפורסם החודש בכתב העת Hypertension, מציין כי החוקרים ביקשו לבחון את שיעור הנשים ההרות, בנות 15-49, שסבלו מיתר לחץ דם כרוני בשנים 1970-2010. לחץ דם כרוני נקבע כלחץ דם גבוה, שהוגדר 140/90, ממנו סבלו הנשים לפני ההיריון ועד לשבוע ה-20 להריונן.

הממצאים הראו כי כמעט מיליון נשים סבלו מלחץ דם גבוה במהלך ההריון ושיעורן הלך וגדל במהלך השנים מ-0.11 אחוזים בשנת 1970 ל-1.52 אחוזים בשנת 2010 - פי 13 בתוך 40 שנה.

למעשה, נמצא כי משנת 1979 ואילך, בכל שנה חלה עליה של 6 אחוזים בשיעור הנשים שנכנסו למעגל הסובלות באופן כרוני מלחץ דם גבוה. החוקרים ייחסו את העלייה העקבית לעובדה שלחץ דם גבוה עולה עם הגיל, וחלק מההסבר לכך הוא אימהות יותר ויותר מאוחרת בעשורים האחרונים.

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
יותר ויותר נשים נכנסות להריון בגיל מאוחר. אישה בהריון/ShutterStock

פרופ' מוטי פנסקי, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית חולים אסותא אשדוד ומנתח בכיר בבתי החולים אסותא ונגה מדיקל מסביר כי התופעה מוכרת גם בישראל. לדבריו, לחץ דם גבוה בהיריון נחלק לשני סוגים: האחד הוא לחץ דם גבוה האופייני רק למהלך היריון ונקרא רעלת הריון והסוג השני הוא לחץ דם גבוה כרוני. "רעלת הריון היא מחלה המופיעה רק במהלך ההיריון, בעיקר בחודשי ההיריון האחרונים, וחולפת לאחר הלידה לחלוטין. מלחץ דם גבוה כרוני סובלות נשים עוד לפני הכניסה להריון והוא נמשך גם במהלך ההיריון ולאחר הלידה".

"מחלות של לחץ דם גבוה כרוני, קשורות קשר הדוק לאורח חיים ולגנטיקה ושכיחותן עולה עם התקדמות הגיל. מחקרים כבר ביססו את הקשר בין אורח חיים ישבני, מיעוט בפעילות גופנית, השמנת יתר, עישון ותזונה לא נכונה ובין לחץ דם גבוה".

הרוצח השקט

לחץ דם גבוה שלא בהריון מכונה 'הרוצח השקט'. מדובר במחלה איטית ושקטה המעלה שכיחות של מחלות טרשתיות של כלי הדם עד חסימות שלהם, תהליכים דומים מובילים למחלות לב ואף למוות. נשים הלוקות ברעלת הריון עלולות לסבול מתסמינים שונים ובהם בצקות, חלבון בשתן, טשטוש ראיה, כאבי ראש וכאבים מעל הכבד.

"במקרים חמורים עלולה רעלת הריון לגרום לאי ספיקה שלייתית, לעוברים עם פערי צמיחה תוך רחמיים ובמקרי חירום גם להיפרדות שלייה", מסביר פרופ' פנסקי. "מנגד, מחלת לחץ דם גבוה כרונית בהריון אינה מאופיינת במהלך סוער למעט אותם מקרים שבהם נוספת גם מחלת הרעלת על מחלת הבסיס".

פרופ' פנסקי מציין כי בישראל בדומה למדינות רבות בעולם המערבי, נשים דוחות את תאריך הכניסה להיריון לגילאים יותר מתקדמים בין היתר בשל שיקולי קריירה, הגשמה עצמית ועוד. נשים מבוגרות סובלות יותר ממחלות כלליות ובהן מחלות לחץ דם סכרת והפרעה בתפקוד הכלייתי. "חשוב מאוד לאזן את לחץ הדם הגבוה על ידי תרופות גם בהיריון. לחץ דם מאוזן מהווה סיכון מופחת לסיבוכי הריון".

לדברי פרופ' פנסקי מומלץ לנשים השוקלות להרות בגיל מבוגר להיערך מבעוד מועד על ידי אימוץ אורח חיים בריא, לרבות הקפדה על פעילות גופנית קבועה, משקל תקין או ירידה במשקל לנשים עם עודף משקל ותזונה מאוזנת ומותאמת למצבה האישי של כל אישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully