וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזונה הזו יכולה לפתור בעיה שמציקה להמון נשים

טלי נחום

17.9.2019 / 7:01

תסמונת השחלות הפוליציסטיות משפיעה על כ-10 אחוזים מהנשים, פוגעת בפריון ומגבירה את הסיכון למחלות שונות. הבשורות הטובות הן שתזונה נכונה יכולה לשפר את המצב באופן משמעותי. הנה כל הפרטים

אילוסטרציה של רחם ושחלות. ShutterStock
חוסר איזון הורמונלי ורמות גבוהות של אנדרוגנים. שחלות/ShutterStock

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא תסמונת נפוצה המשפיעה על לא מעט נשים ופוגעת בפריון. לא הרבה יודעות, אבל לתסמונת הזו יש גם צדדים מטבוליים. זה אומר שלנשים הסובלות ממנה יש סיכון מוגבר לסוכרת ומחלות נוספות, ומד שני - זה אומר גם שתזונה יכולה להפחית את הסיכונים הללו, וגם לשפר את הפריון ולאזן את התסמונת. לכבוד חודש המודעות לתסמונת השחלות הפוליציסטיות, הנה כמה דברים שכל אישה עם התסמונת חייבת לדעת.

תסמונת השחלות הפוליציסטיות משפיעה על 6-10 אחוזים מהנשים, והיא הסיבה הנפוצה ביותר לבעיות פריון. אבחון התסמונת מתבצע אם מתקיימים שניים מתוך שלושת הבאים (ולאחר שלילת גורמים אחרים):

1. חסר ביוץ או ביוץ מועט - כלומר מחזור לא סדיר, ואף היעדר מחזור.

2. היפראנדרוגניזם - רמות גבוהות של אנדרוגנים (הורמוני מין זכריים), כפי שימצא בבדיקות דם, או לפי תסמינים קליניים כמו שיעור יתר, אקנה והתקרחות.

3. מבנה פוליציסטי של השחלה המופיע בבדיקת אולטרה-סאונד.

בתסמונת יש מצב של חוסר איזון הורמונלי ורמות גבוהות של אנדרוגנים. האנדרוגנים הגבוהים מפריעים לביוץ ומביאים לתסמינים כמו שיעור ואקנה. במרבית המקרים קיימת גם תנגודת לאינסולין, כלומר התאים בגוף לא מגיבים בצורה טובה לאינסולין. כדי להתגבר על כך, הגוף מגביר את הפרשת האינסולין וכך יש רמות גבוהות של אינסולין בדם. זה כמו אדם שקפה לא משפיע עליו, אז הוא שותה יותר כוסות.

בדיקת סוכרת. ShutterStock
סיכון מוגבר לסוכרת. בדיקת סוכרת/ShutterStock

הבעיה במצב הזה כפולה. בפן המטבולי, התנגודת לאינסולין מגבירה סיכון לסוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם. מבחינת הפריון, מסתבר שהאינסולין הגבוה מביא לייצור מוגבר עוד יותר של אנדרוגנים (אלו שעושים את כל הבלגן). אגב, במצבים של השמנה (דבר האופייני לתסמונת) התנגודת לאינסולין מוגברת עוד יותר. זו הסיבה לכך שבהרבה מקרים ירידה במשקל מביאה לאיזון ולשיפור התסמונת.

הפתרון: שינוי תזונתי

המטרה של שינוי תזונתי היא לשפר את התנגודת לאינסולין, להוריד את רמות האינסולין בדם וכך להביא לאיזון. כלומר, לטפל בבעיה מהשורש.

יש מספר דרכים להשיג את המטרה הזו. במצב של השמנה, ירידה במשקל בכל סוג של דיאטה מאוזנת יכולה להביא לשיפור, אך מחקרים מראים העדפה לתזונה ים תיכונית דלה בפחמימות (לא נטולת פחמימות). בתזונה זו מומלץ להעדיף פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך כמו דגנים מלאים וקטניות. התזונה עשירה בחלבון: למשל ביצים, גבינות רזות, דגים, עוף והודו, מעט בקר רזה, ומהצומח: טופו וסייטן. מומלץ להמעיט במזון מעובד וממותק. נמצאה חשיבות גם לתזמון הארוחות במהלך היום. כמו כן, מומלץ לבצע פעילות גופנית באופן סדיר.

שינוי תזונתי רלוונטי גם למי שאינה צריכה לרדת במשקל. נכון, אמנם עודף משקל הוא אופייני לתסמונת, אך יש גם לא מעט נשים במשקל תקין. מיותר לציין שירידה במשקל אינה מומלצת עבורן, ולא רק שלא תועיל - היא אף עלולה להזיק. חשוב לומר שלמרות המשקל התקין, במרבית המקרים גם לרזות קיימת תנגודת לאינסולין. שינוי תזונתי שישפר אותה, יכול להועיל גם במקרה הזה.

סלט קינואה וסלמון  בביתא קפה. אפיק גבאי
מחקרים מראים העדפה לתזונה ים תיכונית דלה בפחמימות. סלט קינואה וסלמון/אפיק גבאי

מחקר ישראלי בראשות פרופ' אורן פרוי ופרופ' דניאלה יעקובוביץ', מצא שארוחת בוקר גדולה משפרת את התסמונת ומביאה לביוץ בקרב נשים אלו. במחקר השתתפו נשים עם התסמונת, במשקל תקין, והן חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה ארוחה בוקר גדולה, צהרים בינונית וערב קטנה; ואילו הקבוצה השנייה להיפך: בוקר קטנה, צהרים בינונית, וערב גדולה. שתי הקבוצות קיבלו את אותה כמות קלוריות, ואותה חלוקה של פחמימות, חלבון ושומן. לאחר 3 חודשים, בקבוצה שאכלה ארוחת בוקר גדולה היה שיפור בתנגודת לאינסולין, רמות האנדרוגנים ירדו, וראו יותר ביוצים.

מה הרופאים אומרים?

בנייר עמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, מצוין כי במצב של עודף משקל או השמנה, ירידה במשקל מהווה קו טיפול ראשון. כלומר, יש לנסות גישה זו לפני טיפול תרופתי. אגב, לא מדובר בירידה גדולה: בהרבה מהמקרים מספיקה ירידה של 5 אחוזים מהמשקל כדי להביא לשיפור התסמינים, השגת ביוץ והריון. הרופאים מתייחסים גם להשפעה של אורח חיים בריא בהפחתת הסיכון למחלות בהמשך.

טלי נחום היא דיאטנית קלינית ומטפלת בתסמונת השחלות הפוליציסטיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully