וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יש כל כך הרבה דלקות אוזניים בתקופת החופש הגדול?

ד"ר יעל גרטי, מאמר אורח

19.8.2019 / 7:32

בתקופת הקיץ יותר ויותר ילדים סובלים מדלקות אוזניים כשהסיבה לכך היא ריבוי הבילויים במים. ד"ר יעל גרטי, רופאה מומחית מסבירה מהם הסימנים המעלים חשד לדלקת אזניים וכיצד מומלץ לפעול

אילוסטרציה. ShutterStock
תופעה שכיחה בקיץ. תינוק מחזיק באוזן/ShutterStock

אחת התקופות העמוסות ביותר אצל רופאי הילדים היא תקופת הקיץ, זאת בעיקר בגלל עליה בשכיחות דלקות האוזניים. הסיבה לכך היא החשיפה למים. בין אם זה שהיה ממושכת בבריכה, ים, שכשוך בגיגית או השתעשעות במשחקי מים, הפעילויות האלה יכולות להוביל לדלקות אוזניים.

דלקת אוזניים שנגרמת מחשיפה למים היא דלקת אוזן חיצונית, כלומר התהליך הדלקתי מוגבל לתעלת השמע החיצונית ואינו מערב את האוזן התיכונה. הסימנים העיקריים לדלקת אוזן חיצונית הם כאב מקומי מוחמר בהפעלת לחץ לפתח תעלת האוזן ובעת לעיסה, תחושת אטימות באוזן, הפרשה ואפילו ירידה בשמיעה. לעתים עשויה להופיע הזדקרות של האפרכסת או חום, במקרים אלו יש לשלול דלקת אוזן תיכונה ומסטואידיטיס.

הגורם המחולל הוא לרוב חיידקי והטיפול המתאים הינו טיפול מקומי באמצעות טיפות המכילות שילוב של אנטיביוטיקה וסטרואידים. לעתים, כאשר הדלקת מפושטת יותר או כאשר מדובר באדם עם מחלות רקע כגון סוכרת או מחלות אוטואימיוניות, יש להוסיף טיפול אנטיביוטי סיסטמי נוסף על הטיפול המקומי.

כאשר הדלקת אינה מטופלת באופן מיידי, עלולה להתפתח בצקת משמעותית (נפיחות) בתעלת האוזן שתביא להצרות משמעותית בקוטר התעלה, דבר זה לא יאפשר חדירות מספקת של אנטיביוטיקה מקומית. במקרים אלו ניתן להשתמש בפתיל ספוגי המוחדר על ידי רופא אף-אוזן-גרון תחת מיקרוסקופ לתעלת השמע שמאפשר מעבר של הטיפות דרכו באופן יעיל יותר.

בחלק קטן מהמקרים הגורם המחולל איננו חיידקי כי אם פטרייתי. התסמינים עלולים להיות זהים לדלקת חיידקית, אולם טיפול מקומי בטיפות אנטיביוטיקה וסטרואידים עשוי דווקא להחמיר את המצב.

ילד ושחה. ShutterStock
החשיפה הממושכת למים בחופש הגדול מעלה את הישנות דלקות האוזניים. ילד שוחה/ShutterStock

מה כדאי לעשות, ובעיקר מה לא כדאי לעשות?

• לא מומלץ להתחיל טיפול טרם בדיקה קפדנית על ידי רופא אף-אוזן-גרון.

• השתדלו להימנע משימוש בטיפות שנשארו בבית מאירועים קודמים, סבירות גבוהה שאינן בתוקף.

• שימוש בטיפות שאינן מתאימות לסוג הדלקת עלול לא רק לא לתרום למצב, אלא אף להחמירו.

• ניתן לתת משככי כאבים (אקמול/נורופן), זה הרבה יותר יעיל מאשר טיפות לשיכוך כאבים במצבי דלקת פעילה.

• מומלץ להימנע מהמשך שהיה במים למשך מספר ימים.

• נסו לייבש היטב את האוזניים באמצעות מגבת, ניתן לייבש את האוזניים בעדינות באמצעות מייבש שיער (כוונו את מייבש השיער לעוצמת פן נמוכה, ללא חום, במרחק של כ-20 ס"מ מפתח תעלת האוזן).

• יש לפנות לבדיקת אף-אוזן-גרון בהקדם האפשרי לצורך בדיקה וקבלת טיפול, אם לא הצלחתם למצוא תור פנו לרופא הילדים/משפחה, בחלק המהמקרים ניתן לאבחן גם ללא בדיקה במקרוסקופ, במידה ולא יוכל לעזור תופנו להמשך טיפול במיון בית החולים הקרוב לביתכם.

ד"ר יעל גרטי היא רופאה מומחית ביחידה לכירורגיה ושיקום האוזן והשמיעה במרכז הרפואי א.ר.ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully