וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה שלא כדאי לכם לשתות קפה על בטן ריקה

רוב האנשים שאנחנו מכירים לא מסוגלים להתחיל את היום בלי לשתות קפה, גם אתם? אם התשובה חיובית, יש דבר אחד פשוט שיכול להפוך את ההרגל הזה לבריא הרבה יותר ורוב הסיכויים שאתם לא עושים אותו

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

אצל רוב האנשים הדקות הראשונות של הבוקר נראות די אותו הדבר: 1. פוקחים עיניים, 2. יוצאים מהמיטה, 3. שותים קפה - ועכשיו אפשר להתחיל את היום. טוב, אולי השמטנו שם שלב באמצע של הצצה לטלפון הנייד כדי לבדוק מה התחדש מהלילה. אבל אין כמעט אף אדם בוגר שלא מתחיל את היום שלו עם קפה, על זה אפשר להסכים.

מספרם של האמריקאים שעבורם קפה הוא מאסט יומיומי עולה בהתמדה בשנים האחרונות ועל פי נתוני איגוד הקפה האמריקאי עומד כיום על כ-63 אחוזים. אחת הסיבות לעלייה בצריכת הקפה, היא מחקרים מהשנים האחרונות שהדגישו את היתרונות הבריאותיים בשתייתו, כמו למשל העובדה שפולי קפה מכילים נוגדי חמצון חזקים שמסייעים להגן על הדנ"א מפני נזקי ההזדקנות והרדיקלים החופשיים. זאת, לאחר ששנים קודם לכן העמדה היתה שונה, והזהירה מפני הנזקים מצריכת קפאין.

אבל גם בהינתן היתרונות המבוססים מחקרית שקפה מוסיף לבריאות שלנו, יש עדיין דבר אחד פשוט שרובנו לא עושים כשאנחנו שותים אותו ויכול להפוך אותו להרבה יותר טוב עבורנו: לאכול משהו.

"שתיית קפה על בטן ריקה, או מוקדם בבוקר למשל לפני שהספקתם להכניס בכלל משהו לפה עלול להקפיץ את רמות הקורטיזול בגוף. הגוף שלכם מתחיל להפריש קורטיזול - המכונה גם הורמון הסטרס, מרגע שאתם פוקחים את העיניים בבוקר. הקורטיזול אמון על ויסות התגובה של מערכת החיסון, המטבוליזם ומנגנון הסטרס", מסבירה ד"ר ניקולה ג'ורג'ביץ'.

עוד בנושא:
האם אנשים שאוהבים קפה ובירה משקרים לעצמם?
מצאנו את הקפה הקר הכי בריא, אבל יש איתו בעיה
האם קפה נטול קפאין הוא בהכרח בריא יותר?

קפה בכוס טייק אוואי. ShutterStock
עכשיו אפשר להתחיל את היום. כוס קפה בטייקאוואי/ShutterStock

אם אתם מוסיפים לגוף שלכם עוד בוסט של קפאין, בדיוק כשרמות הקורטיזול בגוף שלכם עולות לשיא, אתם בעצם מוסיפים עוד סטרס על הגוף. במחקר פיילוט שבדק מהן העדפות שתיית המשקאות המכילים קפאין בקרב סטודנטים לרפואה, נמצא ש-25 אחוזים מהם נהגו לשתות קפה על בטן ריקה. סטודנטים אלו נמצאו כבעלי סיכון מוגבר לחוות תנודות קיצוניות במצב הרוח במהלך היום וכן, לנזק בריאותי אפשרי בהמשך חייהם. הנזק הבריאותי נובע ככל הנראה מהעובדה שקפה על בטן ריקה מגביר מאוד את החומציות בקיבה, ויוצר סביבה בעלת חומציות גבוהה בגוף. כאשר הבטן מלאה, או שלפחות יש בה עוד משהו פרט לקפה, יש עוד חומרים שמתחרים עם הקפאין על הספיגה וזה ממתן את רמת החומציות.

צרבת, חרדה ותסמיני גמילה

מאחר שקפה מגרה את חומצות הקיבה, עולה הסיכוי לסבול בעקבות שתייתו מצרבת והוא אף עשוי להגדיל את הסבירות להופעת כיבי קיבה, אומרת ד"ר ג'ורג'ביץ'. הקשר בין קפה ובין חומציות הקיבה ברור למדי, אבל הוא ההשפעה שלו אינה רק פיזיולוגית, כי אם גם נפשית. חומציות יתר נמצאה במחקרים כגורמת לתנודות במצב הרוח, עצבנות, קופצנות, רעידות ועוד תסמינים שבדרך כלל מזוהים עם תסמיני גמילה, הסבירה הרופאה. בנוסף, בעבר נערכו מספר מחקרים שמצאו כי חומציות יתר בקיבה קשורה בשיעורים גבוהים יותר של דיכאון וחרדה.

"מחקרים הראו שקפאין מחקה תסמינים אופייניים להתקפי חרדה, במיוחד כשהוא נצרך בכמויות גדולות. התסמינים הללו עשויים לכלול חוסר מנוחה, רעידות, פנים סמוקות ודופק מואץ", אמר ד"ר ג'יימי לונג, פסיכולוג קליני. "אם אתם מלכתחילה סובלים מחרדה, אתם בסיכון גדול יותר לחוות תסמינים דמויי חרדה או התגברות שלהם בעקבות שתיית קפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully