וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצאנו את התבלינים הכי בריאים בארון המטבח שלכם

שימו רגע בצד את המלח, ותהנו משפע הטעמים והיתרונות הבריאותיים של התבלינים האחרים. מכורכום, דרך פלפל שחור ועד קינמון - הנה חמישה תבלינים בריאים במיוחד

הדרך הקלה לטפל בצמחי תבלין/The Domestic Geek

האם ידעתם שנוסף על צבע וטעם, תבלינים עשויים להוסיף למזון שאתם מכינים גם כל מיני סגולות בריאותיות שיחזקו את הגוף שלכם ויעזרו לו להדוף מחלות? אנחנו נוטים לייחס לתבלינים שאנחנו שמים באוכל בעיקר תכונות הקשורות לטעם שהם מוסיפים לתבשילים שלנו ופחות תכונות בריאותיות, אבל בפועל הם לא נופלים מהירקות והפירות שאנחנו רגילים לאכול וששמם נישא למרחקים בכל מה שנוגע לבריאות.

אם התבלינים היחידים שאתם מכירים הם מלח ואבקת מרק עוף, נאמר כבר עכשיו שלא עליהם אנחנו מדברים, להיפך. מלח הוא ככל הנראה התבלין המזיק ביותר במזווה שלכם, וצריכה מוגברת שלו - שהיא למעשה נחלתם של רבים מאיתנו - נמצאה כתורמת להתפתחות של שלל מחלות כרוניות, כמו גם להשמנה. על מרק עוף אין באמת מה לומר.

אבל אנחנו כאמור כאן כדי לדבר על הבתבלינים הטובים. הנה 5 כאלה שהם טעימים ובריאים במיוחד:

פלפל שחור

פלפל שחור. ShutterStock
מסייע בעיכול. פלפל שחור/ShutterStock

עד לאחרונה פלפל שחור והתרכובות שלו זכו לתשומת לב מועטה במחקרים, אבל פלפל כנראה ראוי לבדיקה. כך למשל, מספר מחקרים מצאו כי תוספת של פלפל שחור למרינדות לפני צליית בשר, הפחיתה אמינים הטרוציקליים, שהם חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן שנוצרים כתוצאה מחריכה של הבשר. חוקרים מאוניברסיטת קנזס סטייט מצאו כי ערבוב של גרם אחד של פלפל שחור עם 100 גרם בשר בקר טחון, ביטלה באופן כמעט מוחלט את היווצרותם של אמינים הטרוציקלים.

בנוסף, ישנן מספר עדויות ממחקרים שנעשו על בעלי חיים המראים כי לפלפל יש גם יתרון בתהליך העיכול. למרות שלא מדובר בממצאים שהוכחו על בני אדם או במחקרים גדולים, עולה שפלפל שחור עשוי לעורר את הפרשת אנזימי העיכול המסייעים בתהליך עיכול המזון ומגבירים את תחושת השובע.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

כורכום

כורכום ופלפל שחור. ShutterStock
כורכום ופלפל שחור/ShutterStock

כורכום הוא שיח רב שנתי שמוצאו מדרום אסיה, ומרבים לגדל אותו בהודו ובסין. בשפות רבות פירוש השם כורכום הוא שורש צהוב, ויש המכנים אותו הזעפרן ההודי. מחקרים שונים הוכיחו את הפעילות הרפואית של כורכום כנוגד חמצון עוצמתי שמגן על הגוף ממחלות כרוניות שונות.

כורכומין, שהוא החומר הפעיל בכורכום מעכב סינתזה של חומרים יוצרי דלקת, ולכן יכול להוות תחליף לתרופות כמו אדוויל ונורופן שלאורך זמן עלולות לגרום לכיבי קיבה ולדלקות במעיים. כורכום הוא חלופה בטוחה ובריאה יותר, ולכן הוא משמש במקרים של דלקות מפרקים שגרוניות, דלקת בקרנית העין, תסמונת התעלה הקרפלית ועוד.

אבל יש לו גם צד אפל:
תוסף התזונה הפופולרי שעלול לגרום נזק חמור לכבד
הזמן הצהוב: לא תאמינו מה תוסף כורכום יכול לעולל לכבד שלכם

בנוסף לכך הכורכומין נמצא במספר מחקרים כיעיל בדיכוי גידולים סרטניים ממאירים בשלב ההתחלתי, ההתפתחותי והגרורתי של הגידול. פעילות נוספת של הכורכום שהוכחה מחקרית היא האטה בהתקדמות של מחלת האלצהיימר ועיכוב התפתחות מחלת הטרשת הנפוצה שבה מערכת החיסון תוקפת את המיאלין שעוטף את תאי העצב.

קינמון

סחלב חם מחלב קוקוס. אלון מסיקה
תרופה טבעית וטעימה. קינמון/אלון מסיקה

במשך אלפי שנים השתמשו בקינמון כתרופה טבעית. בעשורים האחרונים גם מדענים גילו את הסגולות המדהימות שלו לשמירה על גוף בריא וצעיר. זהו אחד התבלינים עם השיעור הגבוה ביותר של נוגדי חמצון ומחקר שנערך בנושא מצא כי הוא יכול להגן על הלב והמוח מפני נזקי הגיל.

מחקרים אחרים אף מצאו כי התבלין עוזר להפחית את הסיכון לסרטן ומחזק את מערכת החיסון.
בנוסף, חוקרים מאוניברסיטת רוש בשיקגו מצאו כי התבלין הנפוץ מסייע בזיכרון ומשפר את יכולות הלמידה ומחקר אחר שנערך לפני מספר שנים בצרפת גילה כי קינמון יכול לסייע לאנשים שסובלים מהשמנה בטנית.

הקינמון מוריד את רמות הסוכר בגוף, לכן , הוא טוב מאוד למצבי סוכרת וטרום-סוכרת. הוא עשיר בפוליפנולים שמפעילים מערכות אנזימטיות בתוך התאים, ואלו מעודדות את הפעילות של קולטני האינסולין. בצורה זו הרגישות לאינסולין עולה, וקליטת הגלוקוז משתפרת.

פלפל חריף

סחוג ירוק ואדום. אלון מסיקה
מעולה לדיאטה. סחוג ירוק וסחוג אדום/אלון מסיקה

הקפסאיצין הוא לא רק החלק שנותן לפלפל החריף את טעמו המעקצץ, אלא הוא המרכיב שהופך אותו לכל כך בריא. פלפל צ'ילי מכיל רשימה של ויטמינים ומינרלים הידועים ככאלו המונעים מחלות ומקדמים בריאות: הוא מהווה מקור טוב לרוב הסוגים של ויטמין B, ויטמין C, אשלגן, מגנזיום וברזל.

בנוסף, בוודאי שמעתם כבר פעם שאכילת חריף מעוררת תחושת שובע מהירה יותר, אבל תתפלאו לשמוע שהיא גם מקטינה את מספר הקלוריות ואת צריכת השומן בארוחה. נמצא גם כי אכילת קפסאיצין יכולה להגדיל את כמות האנרגיה שאנחנו מוציאים ואת חמצון רקמת השומן ובכך עשויה למנוע עלייה במשקל.

מחקרים פרה-קליניים גילו כי לקפסאיצין יש גם השפעה חיובית על גרימת מוות לתאים סרטניים ועיכוב בגדילתם. אף שהמחקר בנושא עדיין בחיתוליו ואין להסיק שאכילת פלפלי צ'ילי חריפים בהכרח תמנע סרטן, חוקרים כבר מדברים על הפוטנציאל הגלום בתרופות שיכילו קפסאיצין.

ציפורן

ציפורן. ShutterStock
משכך כאבים. ציפורן/ShutterStock

התבלין הארומטי שאנחנו רגילים למצוא במאכלים יותר אקזוטיים מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים ועשיר בנוגדי חמצון שיכולים לעצור התפתחות של מחלות כרוניות מסכנות חיים. כמה מחקרים אף מצאו כי תרכובות שנמצאות בתבלין יכולות לעזור בהגנה מפני סרטן.

בנוסף, תבלין הציפורן ידוע כמשכך כאבים חזק ובעל תכונות נוגדות זיהומים (אנטיספטיות). לכן הוא מומלץ בדרך כלל להקלה על כאבי שיניים. יש שממליצים להוסיף אותו לחליטות של ג'ינג'ר וקינמון, לטיפול בהצטננות ולהתמודדות עם מחלות חורף. בנוסף, הוא יכול להקל על בחילות ונפיחות בבטן, זאת על ידי השרייתו במים חמים ושתייתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully