וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד של כולנו: איך מצילים חיים במקרה של טביעה?

25.7.2021 / 15:59

הטיפול הטוב ביותר במקרים של טביעה הוא מניעה, ולכן חשוב מאוד לשמור על כללי הזהירות. עם זאת, חשוב גם להכיר את פעולות החירום שעשויות להציל חיים. ד"ר עידן גורן מסביר שלב אחרי שלב מה צריך לעשות

בווידאו: זירות הטביעה בחדרה ומושב מנות/צילום: תיעוד מבצעי מד''א

עונת הרחצה בשיאה ומדורי החדשות מלאים בסיפורים שוברי לב על ילדים שטבעו למוות. כך לדוגמה, בתוך פחות מחודשיים, נרשמו 13 קריאות מצוקה במגן דוד אדום בעקבות טביעות בבריכות פרטיות. מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר השבוע כי הם "עדים בשנים האחרונות לטרגדיות קשות של ילדים שטובעים בבריכות פרטיות. לעיתים המקרים הללו מסתיימים לצערנו בנזקים בלתי הפיכים ובמוות. חופשות בצימרים, ימי כיף בבריכות ציבוריות, או בילוי בבריכות פרטיות, עלולים להסתיים באסון בגלל רגע אחד של חוסר תשומת לב".

גם מבוגרים נמצאים כמובן בסכנת טביעה, אך תינוקות וילדים צעירים הם אוכלוסייה מועדת לאסונות אלה, בין היתר בגלל מבנה גופם, ולכן אסור לאפשר להם להישאר ללא השגחת מבוגר סמוך למקורות מים, אף לא לשנייה אחת. כל מומחה שרואיין בעקבות מקרי הטביעה הרבים והקשים מסכים שהטיפול הטוב ביותר במקרים של טביעה הוא מניעה, ולכן חשוב מאוד לשמור על כל כללי הזהירות. עם זאת, חשוב גם להכיר את פעולות החירום שעשויות להציל חיים במקרה של טביעה.

מה צריך לעשות אם אנחנו עדים למקרה טביעה?

הכלל הכי חשוב הוא - אל תהפכו בעצמכם לקורבן. גם אם מדובר בבריכה, ובעיקר אם מדובר בים, חשוב שתעשו כל מאמץ לחלץ את קורבן הטביעה אל מחוץ למים מבלי לסכן את עצמכם.

עוד באותו נושא

הורים, שימו לב: אם זה קורה לילד שלכם בבריכה, גשו לרופא מיד

לכתבה המלאה

הצעד השני הוא להתקשר למוקד 101 כדי להזעיק עזרה. בשיחה זו תקבלו ליווי והדרכה של פרמדיק עד להגעת האמבולנס. ההדרכה הזו עשויה להציל חיים, שכן בסיטואציה מלחיצה כזו גם אנשים שיודעים איך מבצעים החייאה עלולים לשכוח את הכללים.

מתנפחים צפים בתוך בריכת שחייה ביתית. ShutterStock
לא משאירים ילדים לבד ליד בריכה. בריכה ביתית/ShutterStock

מה הצעד הבא אחרי שמוציאים את הטובע מהמים?

כאשר האדם נמצא מחוץ למים יש להשכיב אותו על הגב עם הסנטר מורם מעט למעלה. בתנוחה זו נתיב האוויר פתוח יותר. בשלב זה חשוב להעריך האם האדם נושם או לא. אפשר לעשות את זה על ידי מבט קרוב על בית החזה כדי לראות האם הוא עולה ויורד, או על ידי קירוב של האוזן לאזור הפה והאף של הטובע על מנת להרגיש האם אוויר יוצא.

אם האדם אינו נושם, יש לבדוק האם יש דופק. בדיקת דופק נמשכת 10 שניות. המדידה מבוצעת על ידי הנחת שתי אצבעות (מורה ואמה) על העורק שנמצא בסמוך לשורש כף היד או בעורק שמצוי בשקע הצוואר. אם אין דופק, יש להתחיל החייאה.

מה כוללות פעולות החייאה?

כאמור, התנוחה של האדם שטבע צריכה להיות על הגב, ורצוי שהמשטח תחתיו יהיה קשיח. כאשר מדובר במבוגר או בילד, צריך להניח את הבסיס של כף היד במרכז בית החזה בקו הפטמות. את היד השנייה מניחים על גבי היד הראשונה. יש ללחוץ על גבי בית החזה לעומק של כ-5 ס"מ בקצב של 100-120 פעמים לדקה, או יותר. חשוב לתת לחזה לעלות לגמרי בין הדחיפות.

אצל תינוקות העיקרון דומה אבל מניחים שתי אצבעות בלבד על עצם החזה ודוחפים לעומק של כ-2.5-3 ס"מ בלבד.

רצוי לבדוק אחת למספר סבבים של לחיצות האם האדם התחיל לנשום. אם לא, יש להמשיך בלחיצות.

סרטון הדרכה להחייאה במקרה של טביעה/מערכת וואלה

יש עוד פעולות חוץ מהלחיצות האלה שצריך לעשות?

בכל מקרה יש להישמע להנחיות הפרמדיקים הטלפוניות ולהמשיך בפעולות עד שמגיע צוות רפואי מקצועי לזירה.

אם יש בזירת הטביעה רק מגיש עזרה ראשונה אחד, הפעולה החשובה ביותר כאשר אין דופק ונשימה היא ביצוע עיסויי לב. אם יש בשטח מספר אנשים, ובהם אנשים שעברו קורס מגישי עזרה ראשונה אפשר לבצע החלפה בביצוע עיסויי החזה בין האנשים. אפשרות נוספת היא לשלב בין ביצוע עיסויי לבין מתן הנשמה לפי מפתח של שתי הנשמות ולאחריהן 30 עיסויים וחוזר חלילה.

פורסם לראשונה ב-14 ביוני 2019

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully