וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לגוף כשאוכלים יותר מדי גבינה

פיצה מושחתת, בייגל טוסט, פסטה עם ארבע גבינות - אם רק המחשבה על המאכלים האלו ממלאת את הפה שלכם בריר - יש לנו חדשות לא מאוד מעודדות בשבילכם. נכון, לגבינה יש את היתרונות שלה - אבל גם לא מעט חסרונות שכדאי להכיר

גיף פיצה. Giphy
מבקשים תוספת גבינה על כל פיצה?/Giphy

עצמו לרגע את העיניים ונסו לדמיין שביום בהיר אחד הגבינה לפתע תיעלם מהעולם. חלק מהאנשים יגידו לעצמם שזה לא "ביג דיל" - ושהחיים כנראה לא יזדעזעו יותר מהשינוי הזה. אחרים כנראה יתקפו בבהלה מהמחשבה הזאת ולא יבינו איך יוכלו להמשיך לחיות בלי המאכל המשמין והכל-כך טעים הזה שמשדרג כל מנה. אם אתם משתייכים לסוג השני - אתם ממש לא לבד. גבינה תמיד הייתה בין המאכלים הפופולריים בעולם ולאנשים רבים קשה לדמיין את החיים שלהם בלעדיה.

עוד בנושא:
בריא או מסרטן: מה אומרים המחקרים העדכניים על חלב?
גבינות, בשר ויין: מה אוכלים האנשים שחיים עד גיל 100?
צ'יזלס: 9 ממרחים בריאים שיחליפו את הגבינה בכריך שלכם

אבל מה קורה כשאנחנו לוקחים את האהבה שלנו לגבינה קצת יותר מדי רחוק והופכים אותה לחלק מרכזי מהתזונה שלנו? אם אתם לא מסוגלים לוותר על המאכל השומני הזה, אולי כדאי שתפסיקו לקרוא כאן, כי ההמשך לא מאוד מעודד בשבילכם.

החדשות הטובות - המון רכיבים מזינים

אם ההקדמה הבהילה אתכם, זה המקום להדגיש - גבינה היא לא האויב של הגוף שלכם ולא כדאי לכם לראות בה כאיום באופן גורף. למעשה, גבינה היא מקור מצוין לוויטמינים A ו-D. הוויטמינים האלו תורמים בין היתר לשיפור בריאות העיניים, להפחתת הסיכון למחלות ולהגברת הייצור של תאי דם אדומים. בנוסף, גבינה מכילה סידן וזרחן. שני המרכיבים החיוניים האלו תורמים לשיפור בריאות העצמות, השיניים, הציפורניים והשיער וכן מפחיתים את הסיכון למחלות כמו אוסטאופורוזיס.

חשוב לזכור כי גבינה היא גם מקור מצוין לחלבון שמהווה חלק חיוני ביותר מהתזונה שלנו. החלבון שבגבינה גם נחשב איכותי ביותר כי הוא מורכב מכל תשע חומצות האמינו החיוניות שדרושות לנו על מנת לשמור על בריאות תקינה. זה גם המקום לציין שגבינות קשות כמו צ'דר, גאודה או פרמזן מכילות יותר חלבון מגבינות רכות כמו קממבר או גבינה כחולה.

גיף פסטה פרמזן ספגטי. מערכת וואלה! NEWS
מכילה יותר חלבון מגבינות רכות. פרמזן/מערכת וואלה! NEWS

אז כן, חשוב לצרוך גבינה, אבל כמו שכבר הזכרנו קודם - כשנוטים לאכול המון ממנה - יש לזה גם השלכות שליליות. כך בדיוק אכילה מופרזת של גבינה משפיעה על הגוף שלכם:

בטווח המיידי
אכילת כמויות גדולות של גבינה עלולה לגרום לכם להרגיש עייפים וחסרי אנרגיות במהלך היום וכן להגביר את הסיכון לכאבי ראש ולבעיות במערכת העיכול. זאת, מכיוון שלצד החלבונים, הוויטמינים והמינרלים, בגבינה יש גם שיעור גבוה במיוחד של שומן רווי ומלח - חומרים שלגוף שלנו לא פשוט להתמודד איתם בריכוזים גבוהים. בנוסף, הלקטוז שבגבינה גורם ללא מעט אנשים לבעיות במערכת העיכול - צרבת, אי נוחות בבטן, גזים וכאבים.

בטווח הארוך
בשנים האחרונות מדברים המון על כך ששומנים דווקא תורמים לשיפור הבריאות שלנו במגוון היבטים - ושחשוב שלא להימנע מהם ולהיפך - להכניס יותר מהם לתפריט. המידע הזה בהחלט עשוי לעודד את מי שלא יכולים לוותר על הגבינות בחייהם - והוא אכן מדויק ועולה מכמה מחקרים גדולים שנערכו בשנים האחרונות - אבל למעשה מדובר בסוג מסוים של שומן - והגבינה, לא רק שלא מכילה אותו, אלא מחבלת ביכולת של הגוף שלכם לספוג אותו כנדרש.

טוסט עם גבינה צהובה מותכת. ShutterStock
לא השומן הנכון. טוסט/ShutterStock

שומנים "טובים", כמו אומגה 3, או אומגה 6, מפחיתים את הסיכון למחלות לב וכלי דם, מגנים על המוח ומשפרים את בריאות העור והשיער. באופן די מפתיע, הם גם תורמים לשמירה על המשקל בכך שהם מאריכים את תחושת השובע. מנגד, שומן רווי, שמצוי, כפי שבטח ניחשתם, בגבינה, מונע את הספיגה של השומן ה"טוב" בגוף.

בעוד שחומצות שומן בלתי רוויות נוגדות דלקות בגוף, השומן הרווי דווקא מגביר את הסיכון לדלקות. בעוד שהן מפחיתות את הסיכון למחלות, השומן הרווי מגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ, סוכרת, השמנת יתר וכולסטרול גבוה. בנוסף, שיעור גבוה של שומן רווי מאט את פעילות הכבד, מה שעשוי להקשות על הגוף לסלק רעלים. ואם כל זה לא מספיק, השומן הרווי גם מגביר את קצב החמצון של תאים בגוף, מה שעלול, במקרים מסוימים, להגדיל את הסיכוי לסרטן.

אז כמה גבינה כדאי לאכול ביום?

כמובן שאם אתם יודעים לשמור על איזון ולא "לרדת" על חבילת גבינה שלמה בערב, אתם לא צריכים לחשוש ממנה יותר מדי. מומחים ממליצים להשתדל לצרוך בכל יום בין 2 ל-3 מנות של גבינה - כ-30 גרם בכל אחת, כדי להבטיח שלא תגזימו - ועם זאת תוכלו ליהנות גם מהדברים החיוביים והחיוניים שיש למאכל המושחת והכל כך טעים הזה להציע לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully