וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שחוקר סרטן אוכל בכל יום כדי להרחיק את המחלה

נכון, תזונה לא באמת יכולה לרפא סרטן או למנוע את הופעתו, אבל היא בהחלט עשויה לשפר את הסיכויים שלכם להרחיק אותו. ד"ר וויליאם לי, חוקר מוערך בתחום הסרטן, משתף בתפריט שהוא בעצמו אימץ כדי לעשות בדיוק את זה

כוס קפה הפוך אספרסו. ShutterStock
ככה הוא מתחיל את היום, ומשם זה משתפר. אספרסו/ShutterStock

"סרטן" היא אחת המילים המפחידות ביותר בכל שפה. הפחד הקולקטיבי מהמחלה הקשה מניע חוקרים רבים לנסות ולמצוא דרכים פשוטות להפחית את הסיכון לחלות. תחום התזונה המונעת, חקר המאכלים והמשקאות שעשויים להילחם בסרטן, הוא בין הפופולריים ביותר בתחום הבריאות. לכן, כל הזמן מתפרסמים ברחבי העולם מחקרים שונים, עם מסקנות שונות - ולעיתים אף סותרות. חלק מהמחקרים האלו הם נרחבים ומהימנים ביותר, בעוד שאחרים בוצעו על קבוצות ספציפיות, נערכו באזורים מסוימים בעולם או שסובלים מליקויים שונים.

עוד בנושא:
מחקר: פלפל חריף מעכב התפתחות סרטן
האם שתיית יין מעלה את הסיכון לסרטן ממש כמו עישון?
המרכיב התזונתי שחותך ב-40 אחוזים את הסיכון לסרטן הכבד

ד"ר וויליאם לי הוא רופא וחוקר מוערך בתחום הסרטן שחתום על יותר ממאה מחקרים מדעיים, חלקם פורסמו בכתבי העת המובילים בתחום. כדי לעשות קצת סדר בהררי האינפורמציה על תזונה שמונעת סרטן, הוא חיבר ספר בשםEat To Beat Disease: The New Science of How Your Body Can Heal Itself. בראיון לאתר MindBodyGreen הוא משתף בתפריט האישי שלו, שמבוסס על הממצאים האמינים ביותר בתחום, במטרה לסייע לכל אחד מאיתנו לשפר את הסיכויים להרחקת המחלה:

ארוחת בוקר

לי משתדל להקפיד על ארוחת בוקר קלה - עם תה צמחים ירוק או אספרסו ופרי טרי כמו קיווי. "תה ירוק וקפה ידועים כמשקאות שמפעילים את כל חמש מערכות ההגנה של הגוף", הוא אומר. לדבריו, בגוף של כל אחד מאיתנו יש מערכות שמסייעות להילחם במחלות כרוניות כמו סרטן או דמנציה - אנגיוגנזה (Angiogenesis) - התחדשות כלי הדם ותאי הדם; מערכת התחדשות התאים; מארג החיידקים; מערכת החיסון ומנגנון ההגנה על ה-DNA.

טוסט עם אבוקדו. ShutterStock
כשבא לו להתפנק, אבל רק עם לחם מחמצת שאור. טוסט עם אבוקדו/ShutterStock

לי מסביר שגם בקיווי יש חומרים שמחזקים את כל חמש המערכות האלו - בדגש על מרכיבים שמגנים על ה-DNA ומאטים את הזדקנות התאים. סרטן, כידוע, נובע מפגם ב-DNA שגורם לתאים להשתכפל ללא בקרה. "מחקרים מראים שאכילת קיווי אחד ביום מפחיתה את הסיכוי לנזק ל-DNA בכ-60 אחוזים", אומר לי.

בחלק מהבקרים, הוא גם חוטא עם טוסט - אבל לא סתם טוסט. לי מאוד ספציפי בבחירת הלחם לטוסט שלו ותמיד יחפש לחם מחמצת שאור, אשר לדבריו מכיל חיידקים פרוביוטיים כמו Lactobacillus reuteri שעוזרים לחזק את מערכת החיסון ולקצר את ההחלמה ממחלות ופציעות. בנוסף, התרכובות הייחודיות שבלחם הזה מעודדות הפרשת אוקסיטוצין במוח, הורמון שמשרה הנאה ורוגע. לדבריו, המחקרים מראים כי תהליך האפייה אמנם מפחית את שיעור החיידקים האלו בלחם, אך נשארים בו מספיק מהם כדי לספק לגוף את כל היתרונות הבריאותיים שהזכרנו.

בחופשות או בנסיעות עסקים, לי אפילו יוסיף לארוחת הבוקר שתי חתיכות של גבינה קשה כמו גאודה, מינסטר או קממבר. הסיבה? הגבינות הלאו עשירות בוויטמין K2 שנמצא גם בחלמון הביצה ובירכי עוף. הרכיב החיוני הזה משפר את בריאות הלב, תורם להאטת ההזדקנות ומפחית את הסיכוי להיווצרות גידולים בגוף.

עוד באותו נושא

ירוק, שעיר, חמוץ: 4 סיבות בריאות לאכול קיווי

לכתבה המלאה

ארוחת צהריים

בארוחת הצהריים, לי נוהג לאכול סלט עם עלים ירוקים כמו ארגולה, תרד, צנונית או עלי בייבי מש. "עלים ירוקים, בייחוד אלו ממשפחת הבראסיקה, מכילים תרכובות ייחודיות שמגנות על ה-DNA ומחזקות את מערכת החיסון", הוא מסביר.

סלט ירוק וגרעינים של מתוקה. נמרוד סונדרס
מחזק את מערכת החיסון. סלט עלים ירוקים וגרעינים/נמרוד סונדרס

בנוסף, הוא נוהג להעשיר את הארוחה עם אגוזים וזרעים, שמן זית ודגים כמו סרדינים, מרקל או אנשובי. הדגים האלו, הוא מסביר, מצד אחד מכילים כמויות קטנות יותר של כספית מדגים אחרים, ומנגד מכילים כמויות גבוהות של אומגה 3.

ארוחת ערב

ארוחת הערב היא הארוחה הגדולה ביום בשביל ד"ר לי. בארוחה הזאת הוא משתדל לשלב מאכלים עונתיים וטריים ככל שניתן. "אני נוטה לבנות את הארוחות שלי סביב ירקות טריים וחושב איך להפוך אותם לטעימים ככל שאפשר", הוא מספר.

לדוגמה, אחת מארוחות הערב האהובות עליו כוללות רדיקיו צלוי - זהו מעין עולש ורוד-סגול שנפוץ מאוד באיטליה. את הרדיקיו הוא חותך לחצי, מפזר עליו שמן זית ומבשל לרבע שעה בתנור. "רדיקיו הוא אחד מהירקות שמחזקים כמה מערכות הגנה חיוניות בגוף בו זמנית", אומר לי. לירק המבושל הוא מוסיף גם פילה של דג מאודה או תפוח אדמה סגול עם רוזמרין.

פילה דג ועולש בר באורי בורי. נמרוד סונדרס, מערכת וואלה! NEWS
הארוחה הגדולה של היום. פילה דג ועולש/מערכת וואלה! NEWS, נמרוד סונדרס

"מחקרים מראים שאותו הפיגמנט שהופך את תפוח האדמה הייחודי הזה לסגול גם תורם להרג תאי גזע סרטניים, אלו התאים הטורדניים שנשארים בגוף גם אחרי הסרת גידולים סרטניים והם שגורמים לסרטן לשוב ולתקוף בעתיד".

מפעם לפעם, הוא אוהב לאכול גם פסטה לארוחת הערב, אבל גם, כפי שבטח כבר ניחשתם, כנראה לא כמו שאתם מכינים אותה. קודם כל, הוא בוחר בפסטה מחיטה מלאה, עם מרכיבים שמאטים את ההזדקנות ומחזקים את מערכת החיסון. לפסטה הוא מוסיף רוטב ביתי מעגבניות טריות, שתהליך הבישול דווקא מעצים את התרכובות החיוניות שבהן, בהן נוגד חמצון עוצמתי בשם ליקופן.

פסטה. ShutterStock
רק מקמח מלא עם רוטב ביתי ממרכיבים משובחים. פסטה/ShutterStock

הוא גם משתדל לבחור בסוג ספציפי של עגבניות - דווקא השרי הישראליות או עגבניות סן מרצנו, שמכילות את הכמות הגבוהה ביותר של ליקופן. לתבשיל הוא מוסיף שמן זית וכן, לא מדובר בסתם סוג של שמן זית. הוא יבחר רק בשמן זית כתית מעולה ויעדיף כזה שמופק מזיתי קורונייקי יווניים. מעל הוא יפזר גם צלפים, שמכילים כמויות נכבדות של נוגד החמצון קוורצין שנוגד דלקות ומאט את הזדקנות התאים.

ולנשנוש בין הארוחות?

אנחנו שומעים הרבה על זה ששוקולד מריר תורם למניעת סרטן. ד"ר לי מצטרף לקביעה המשמחת הזאת ומעיד שהוא בעצמו מנשנש שוקולד מריר כשמתחשק לו משהו מתוק. עם זאת, הוא ממליץ לבחור בשוקולד עם 70 אחוז ויותר של קקאו כדי באמת ליהנות מהיתרונות שלו לשיפור הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully