וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרים אוכל למחר? אלו 6 מאכלים שדווקא כדאי לכם לזרוק

אין ספק שאוכל בקופסאות שמחממים במיקרוגל במשרד פחות טעים משהיה בארוחת הערב, אבל האם הוא גם פחות בריא? ברוב המקרים התשובה היא לא, למעט בחימום המאכלים האלו - שחלקם בהחלט עשויים להפתיע אתכם

הדרך הנכונה להכין אורז מושלם/צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

בסרטון: זו הדרך הנכונה להכין אורז טרי

אחד הטיפים הנפוצים ביותר של תזונאים לאנשים שרוצים לאכול בריא יותר הוא להתחיל להביא לעבודה אוכל בקופסאות מהבית. גם אנחנו בוואלה! בריאות המלצנו לכם על כך לא פעם ואכן זו דרך מעולה לחסוך בהוצאות ולדעת בדיוק מה אנחנו מכניסים לפה, אבל האם חלק מהמאכלים שאנחנו כל כך אוהבים לשמור ליום שאחרי מעמידים אותנו בסיכון למחלות?

קודם נרגיע ונגיד שברוב המקרים, המאכלים האלו לא יהרגו אתכם או יגרמו לכם לחלות בוודאות, אבל זו בהחלט הזדמנות להכיר את הסיכונים שהם מייצרים ולהתחיל לנקוט משנה זהירות כשאורזים אותם, כדי להפחית את הסיכון לזיהומים שיפגעו לכם בבריאות.

עוד בנושא:
הטעות הנפוצה שאנשים עושים כשהם מחממים אוכל במיקרוגל
למה מילוי מחדש של בקבוקי פלסטיק הוא כל כך גרוע?
מהתנור עד הגריל: כך תבשלו בריא יותר ב-6 הטכניקות המובילות

1. אוכל מטוגן

גיף צ'יפס. Giphy
אסור לחמם מחדש אוכל שטוגן בשמן עמוק. צ'יפס/Giphy

צ'יפס שחומם במיקרוגל הוא אחד הדברים המגעילים ביותר שאפשר לאכול, אבל כאן לא מסתיים הנזק שלו לאמיצים שמוכנים לאכול אותו. אוכל שטוגן בשמן עמוק ומחומם בפעם השנייה לא רק מאבד מהערכים התזונתיים הטובים שבשמן, כמו נוגדי חמצון וויטמינים. מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי בכל פעם שאנחנו מחממים מחדש מאכלים בשמן עמוק, אנחנו מגבירים את הסיכון להפרשת חומרים רעילים כמו רדיקלים חופשיים, שעלולים להאיץ את ההזדקנות ולהעצים את הסיכון לסרטן.

2. אוכל מבופה

בופה ארוחת בוקר. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
שימוש חד פעמי. בופה/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

עשיתם אירוע ונשארו לכם שאריות שאפשר לחגוג עליהן כל השבוע ולחלק לכל המשפחה? אנחנו ממש מתנצלים שאנחנו מצננים את ההתלהבות אבל חשוב שתכירו איום אחד משמעותי של המזונות האלו.

אוכל בבופה, כזה שמגישים באירועים, במקומות עבודה ובכנסים, בדרך כלל לא נשמר בטמפרטורות גבוהות מספיק כדי להרוג חיידקים. בזמן הממושך שבו המזון יושב בחוץ, גובר במידה ניכרת הסיכון שיגדלו עליו חיידקים מסוכנים. זה לא אומר שהאוכל הזה מסוכן בעת ההגשה, אך בהחלט לא כדאי לשמור אותו אחרי שישב כמה שעות בחוץ.

3. אורז

אוכל לבן. ShutterStock
קרקע פוריה לבצילוס צראוס. אורז/ShutterStock

אורז נתפס כאוכל יבש וגנרי, כזה שלא מתקלקל כל כך מהר או צובר חיידקים. אבל למעשה, עוד בשנות ה-70 בארצות הברית נרשמו כמה התפרצויות משמעותיות של הרעלות מזון שלאחר מכן נקשרו לאורז במסעדות אסייתיות שלא תוחזק כראוי.

כשחוקרים בחנו את הנושא, הם ראו שהאורז משמש קרקע פורייה לחיידק עם השם המלחיץ "בצילוס צראוס". זהו חיידק שמשגשג בטמפרטורת החדר והאורז, כך מתברר, משמש כקרקע פורייה בעבורו ובעבור חיידקים נוספים שגורמים לקלקול קיבה, שלשולים והקאות. עם זאת, זה לא אומר שאתם חייבים לזרוק את האורז מיד אחרי הארוחה. פשוט שימו לב שאתם שמים אותו במקרר ישר כשאתם מסיימים לאכול ומחממים אותו היטב לפני שתאכלו אותו בפעם השנייה.

4. עוף

עוף במחבת. ShutterStock
חממו אותו ממש ממש טוב. עוף/ShutterStock

בניגוד לאורז, כנראה לא יפתיע אתכם שעוף הוא מרבץ אידאלי לחיידקים מזיקים - ובכל זאת, בכל משרד אפשר לראות אנשים שמחממים אותו במיקרוגל בהמוניהם. אז זה המקום להזהיר שעוף ששוהה בטמפרטורת החדר אפילו לזמן קצר, יכול לעודד גידול של חיידקי סלמונלה וסוגים נוספים של חיידקים.

חום בדרך כלל הורג חיידקים כאלו, אבל כולנו יודעים שלמיקרוגל יש כישרון לחמם קופסאות ולהשאיר את האוכל שבתוכן קר. אז אם אתם רוצים להימנע מהסיכון לחיידקים על העוף, חממו אותו אפילו יותר משאתם נוטים לחמם אוכל במיקרוגל כדי להקפיד שאף חיידק לא יישאר עליו בארוחה.

עוד באותו נושא

למה אתם צריכים להיזהר מפסים לבנים בעוף שלכם

לכתבה המלאה

5. ביצים

גיף ביצים בנדיקט. Giphy
אין דרך לחמם את זה יום אחרי. ביצי בנדיקט/Giphy

כמו בשר התרנגולת, גם הביצים שהיא מייצרת נחשבות לאחד מהמאכלים שהכי לא כדאי לכם לשמור ליום שאחרי. עזבו לרגע את העובדה שהטעם שלהן הרבה פחות טוב כששומרים אותן אפילו ליום אחד. הביצים גם צוברות חיידקים מהר מאוד כשמשאירים אותן בטמפרטורת החדר - אפילו לזמן קצר.

גם הן, כמו העוף, נוטות לצבור חיידקי סלמונלה די במהירות ובמיקרוגל קשה מאוד לחמם גם את החלק הפנימי שלהן בצורה שתהרוג את כל החיידקים. לכן עדיף שלא לשמור אותן בקופסאות ופשוט להקדיש עשר דקות מזמנכם כדי לחמם ביצים חדשות על הגז.

6. סלק

קובה סלק. ShutterStock
זו בעיה רק אם אתם אוכלים המון סלק. קובה סלק/ShutterStock

כן, די מוזר לדבר בגנות המאכל הכל כך בריא הזה, שעשיר בכל כך הרבה חומרים מזינים כמו ויטמינים, סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן וזרחן. מחקרים אף מצאו כי תחמוצת החנקן שבסלק יכולה לשפר ביצועים בפעילות גופנית ולהוריד את לחץ הדם.

אז מה הבעיה? כשמחממים את הסלק, מקררים ומחממים מחדש, התרכובת הכל כך בריאה הזאת עלולה לעבור שינויים כימיים ולהפוך לניטרוזאמין (Nitrosamine), חומר שעל פי מחקרים בתחום עלול להיות מסרטן. זה לא מאוד גרוע אם מדובר באירוע חד פעמי, אבל אם יש לכם נטייה לא מוסברת לאכול שיעורים גבוהים של סלק שחומם מחדש - ייתכן שאתם עושים לעצמכם יותר נזק מתועלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully