וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב עולה: האם הצמח המדברי הזה יכול לרפא סרטן?

שני מחקרים שנערכו לאחרונה גילו כי צמח "הכוכב הריחני" שגדל באזור הערבה עשוי להפחית באופן משמעותי את השימוש בכימותרפיה ולצמצם גידולים סרטניים ללא פגיעה בתאים בריאים

צמח כוכב ריחני. מו"פ ערבה תיכונה וצפונית,
מוכר כבר שנים ברפואה העממית, וכעת נבחן מחקרית. כוכב ריחני/מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

הרבה חולי סרטן מתמודדים עם כימותרפיה למיגור תאים סרטניים, ובמקרים רבים מושגות לטיפול זה תוצאות חיוביות. אולם, הנזק של התרופות הכימותרפיות, כחלק מהליך הריפוי, הוא הרסני לא רק לתאי סרטן אלא גם לתאים הבריאים בגוף האדם. כעת, מחקר ישראלי חדש מקווה לסלול את הדרך לאפשרויות טיפול חדשות, ומזיקות פחות.

ד"ר ריבקי אופיר, חוקרת במרכז מדע ים המלח והערבה שלוחת ערבה תיכונה, חוקרת את החומרים הייחודיים בעלי הערכים הרפואיים של צמחי המדבר במודלים של ריפוי סרטן. הממצאים של המחקר האחרון שלה פורסמו בכתב העת המקצועי International Journal of Molecular Sciences. בהתבסס על מחקרים קודמים, ד"ר אופיר, ועמיתיה בתחנת המחקר יאיר, בחרו לבחון את הצמח "הכוכב הריחני" כדי לבחון לאילו חומרים בו יש השפעה אנטי סרטנית, בתקוה שחומרים אלו יהיו בסיס לפיתוח תרופה לטיפול בסרטן. במקביל, הם מקווים לפתח פרוטוקול להנבטה וגידול של הצמחים, כך שיכילו את החומרים הפעילים בכמות המרבית.

עוד בנושא:
תגלית ישראלית עשויה לסייע באבחון מדוייק יותר של סרטן
למה דווקא סרטן הלבלב כל כך קטלני?
1,400 אנשים מתים כאן כל שנה מהסרטן הזה. איך מונעים אותו?

הכוכב הריחני הוא שיח מדברי ממשפחת המורכבים, שמצוי בארץ באזורי מדבר חמים בערבה, בדרום הנגב ובמזרחו, במדבר יהודה המזרחי ובבקעת ים המלח. חלקי הצמח מדיפים ריח נעים, הדומה לריח האפרסק. הכוכב הריחני משמש את הבדואים כתבלין לתה, וברפואה העממית הוא משמש לטיפול במחלות מין, במיחושי קיבה, בבחילות ובהקאות. כמו כן, יש הסבורים שהוא מחיש לידה ומרגיע כאבים.

50% מהגידולים נעלמו אחרי חשיפה לצמח

הניסוי בוצע בתאים סרטניים שמקורם בעכברים חולים בלימפומה. לתאים הוסיפו החוקרים מיצוי של צמח הכוכב ריחני (או בשמו המדעי: Asteriscus graveolens) בריכוז של כ- 3 מיקרוגרם/מ"ל. אחרי 24 עד 48 שעות בלבד מרגע הוספת המיצוי של כוכב ריחני לתאי הסרטן, לפחות 50 אחוזים מתאי הסרטן מתו. למרבה המזל, תאים בריאים לא נפגעו מחשיפה למיצוי הצמח בתהליך זהה.

ד"ר ריבקי אופיר והסטודנטית זינאב טאיה. מו"פ ערבה תיכונה וצפונית,
"תוצאות המחקר משמחות מאוד". ד"ר ריבקי אופיר והסטודנטית זינאב טאיה/מו"פ ערבה תיכונה וצפונית
"אם אחת מחברות התרופות תחליט להשקיע בצמח הייחודי, נוכל אולי להביא בשורה לחולי הסרטן מצמחי הערבה"

לטענת החוקרים, התהליכים שהתרחשו במעבדה בתגובה בין מיצוי הכוכב הריחני ובין תאי הסרטן, דומים מאד לתהליכים המאפשרים לחומרים כימותרפיים קונבנציונליים להילחם בתאי סרטן של האדם.

במחקר מתקדם יותר, מצאה ד"ר אופיר כי שילוב של מיצוי של צמח ה"כוכב ריחני" (בריכוזים הנעים בין 1-10 מיקרוגרם למ"ל) עם חומרים כימותרפיים מקובלים, מאפשר להפחית את הריכוז של החומרים הכימותרפיים עד כדי 50 אחוזים ועדיין לא לפגוע ביעילות ההרג של תאי סרטן. ייתכן ששילוב כזה יפחית את הנזק לתאים בריאים בזמן הטיפול כימותרפי.

"תוצאות המחקר משמחות מאוד", אומרת ד"ר אופיר, "אמנם מדובר במחקר ראשוני שעדיין לא נוסה בבני אדם, ואיננו יודעים עדיין לאילו סוגי סרטן יוכל לסייע, אבל הפוטנציאל ברור - הכוכב הריחני מכיל ערכים רפואיים. אם אחת מחברות התרופות תחליט להשקיע בצמח הייחודי, נוכל אולי להביא בשורה לחולי הסרטן מצמחי הערבה".

צמח כוכב ריחני. מו"פ ערבה תיכונה וצפונית,
לצמחים ששורדים בתנאים קשיים יש סגולות רפואיות? הכוכב הריחני/מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

לדברי החוקרים, הממצאים העולים מהמחקר אינם צירוף מקרים. הערבה, כך הם טוענים, היא אזור ייחודי שמאפשר את פיתוחם הטבעי של צמחים מדבריים בעלי סגולות רפואיות רבות, מכיוון שאלו שורדים תנאי עקה קשים הכוללים מחסור בגשם, חום קיצוני, קרינה ועוד. כדי לשרוד, הם מייצרים עבור עצמם את אותם חומרים (מטבוליטים) אוריגינלים ייחודיים.

מחקר זה ומחקרים חדשים נוספים ניתן יהיה לראות במסגרת תערוכה חקלאית שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת 'יאיר' בחצבה בתאריכים 30-31.1.2019

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully