וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגשתם פעם כאב חד בחזה? זה מה שזה היה

קרה לכם פעם שתקף אתכם כאב חד בחזה, אבל כנראה הוא לא היה התקף לב כי, נו... טוב, אתם עדיין כאן וכל זה? רוצים לדעת מה זה כן היה? תופעה די שכיחה, מתברר. כל הפרטים בפנים

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
זה לא מסוכן, אבל זה כואב. אישה סובלת מכאב בחזה/ShutterStock

קרה לכם פעם שהרגשתם כאב חד בחזה, וזה לא היה התקף לב? יכול להיות שזה היה מצב שנקרא PCS
(precordial catch syndrome) שמתבטא בכאבים בחזה. החדשות הטובות הן, שבשונה מהתקף לב, PCS אינו מזיק או מסכן חיים.

במקרה של PCS, הכאב אינו מקרין או מתפשט לאזורים נוספים בגוף (כפי שקורה במקרה של התקף לב), והוא גם לא יגרום לתסמינים נוספים כמו הזעה מוגברת או הקאות, למשל. הכאב לרוב יהיה ממוקד בחזית החזה או בצדו וישפיע על אזור ששטחו לא גדול יותר מ-2-3 אצבעות. מכאן גם שמו - Precordial שמשמעותו לפני הלב.

עוד בנושא:
רופאים קבעו: כאבי מחזור כואבים כמו התקף לב
למה כואב לנו יותר כשקר בחוץ?
טכניקות הנשימה שירגיעו אתכם בכל סיטואציה לחוצה

נשימה עלולה להחריף את הכאב הזה, ולכן בקרב מי שחוו אותו רבים מדווחים שנשימה שטחית מסייעת להקל עליו. אחרים סיפרו שנשימות עמוקות גרמו למעין תחושת 'פקיעה' בחזם, שכמו 'תיקנה' את התופעה וגרמה לכאבים בחזה לחלוף.

אישה מניחה ידיים על הלב. ShutterStock
נשימות שטחיות יכולות להקל על הכאב בזמן התקף PCS. אישה מניחה ידיים על החזה/ShutterStock

PCS נעלם באותה מהירות ופתאומיות שבה הוא מופיע, והתקפים שלו נמשכים בדרך כלל פרקי זמן קצרים שנעים בין 30 שניות לשלוש דקות. אין לו תסמינים נלווים או השפעה שנותרת לאורך זמן. אך למרות שהוא כמעט לעולם אינו גורם נזק וחולף מעצמו הוא עלול לעתים לעורר חרדה או נשימה שטחית ממושכת - שני מצבים שעלולים לגרום לאנשים לחוש חולשה וסחרחורת.

באופן מובן, לעתים קרובות טועים לחשוב שהכאבים הללו הם התקף לב. אולם, למעשה מדובר במצב שכיח למדי שנוטה להופיע בעיקר בגיל ההתבגרות ובמבוגרים צעירים. ישנם אפילו כמה מקרים מדווחים מעט מחוץ לטווח הגילאים הזה, למשל של ילדים בני 6 או של מבוגרים בגילאים בוגרים יותר.

אישה יושבת כפופה. ShutterStock
שבו זקוף, זה יעזור למנוע את הופעת הכאב. נערה יושבת כפופה/ShutterStock

אז מה בדיוק גורם לכאב הזה? האמת היא שרופאים לא יודעים לומר מה בדיוק מצית את ההתקפים הללו, אך רוב המומחים סבורים שהכאב נגרם מגירוי או 'צביטה' של עצבים בדופן הפנימית של חלל החזה (הפלאורה). מה שבטוח הוא שהכאב אינו נגרם כתוצאה מנזק כלשהו ללב או לריאות.

בהנחה שאתם לא סובלים מאיזושהי בעיית לב מתחת לפני השטח, הכאב הזה הוא מצב שפיר לחלוטין. אבל זה לא אומר שהוא לא כואב מאוד (או מלחיץ). למרבה הצער, לא ידוע כיום על טיפול או תרופה שיכולים לטפל ב-PCS בהצלחה מובטחת. עם זאת, ישנם מצבים מסויימים שזוהו כבעלי פוטנציאל להיות טריגרים לכאבים הללו, ואם יש לכם נטייה לסבול מ-PCS תוכלו להמנע מהם. PCS קורה לרוב בזמן מנוחה, אך לעולם לא בזמן השינה, ולעתים קרובות כאשר האדם נתון בתנוחה שבה בית החזה שלו כפוף ושמוט, או כאשר הוא מבצע שינוי תנוחה פתאומי. כך שהסיכויים להתקף PCS עשויים לרדת אם רק תקפידו לשבת זקוף.

החדשות הטובות הן שכמו ברזלים בשיניים ופצעונים, גם את הכאבים הבלתי נעימים האלה ככל הנראה תשאירו מאחוריכם כשתסיימו תיכון, פחות או יותר. ככל שמתבגרים ההתקפים הופכים מרוחקים יותר ולרוב נעלמים כליל עד לתחילת שנות העשרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully