וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכל רופא יש את המכשיר הזה והוא מאוד מזוהם

17.12.2018 / 0:00

כולנו שומעים על נזקים חמורים שנגרמים בגלל זיהומים בבתי חולים ומרפאות אבל למרות זאת מחקר חדש חושף שציוד רפואי בסיסי בו עושים אנשי הצוות שימוש עדיין מזוהם. אז מאיזה מכשיר הכי כדאי לכם להיזהר?

רופאים שוטפים ידיים לפני ניתוח. shutterstock, ShutterStock
המודעות לזיהום קיימת אבל האם רופאים מקפידים לשמור על סטריליות? רופאים מחטאים ידיים/ShutterStock, shutterstock

אף אחד לא לוקח בחשבון בעת הביקור אצל הרופא שהבעיה שאיתה הגיע יכולה להתגמד אל מול זיהומים ומחלות שהמכשור הרפואי בקליניקה עלולים להעביר אליו. בכל שנה מתים מעל ל-4,000 מטופלים מזיהומים נרכשים בבתי חולים ומרפאות, במקרים רבים מחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה. זיהומים אלו עלולים לגרום גם לנכות, להארכת משך הטיפול ולאשפוזים חוזרים.

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה החליטו לבדוק עד כמה מזוהמים הסטטוסקופים שרופאים מהיחידה לטיפול נמרץ עושים בהם שימוש והאם הם עלולים לסכן את חיי החולים. התוצאות שגילו היו מפתיעות במיוחד.

עוד בנושא:
5 כללים שיעזרו לכם להימנע מזיהום מסוכן בבית החולים
האיום החדש שמעמיד מיליוני בני אדם בסכנת מוות
דו"ח: עד 2050 – חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן

אף אחד מהמכשירים לא היה נקי לחלוטין. כל אחד מהמכשירים שנבדקו היה מזוהם במגוון רחב של חיידקים, כמו למשל חיידקי סטפילוקוק. בחצי מהם נמצאה כמות קטנה של חיידקים עמידים כמו אצינטובקטר (Acinetobacter) ופסאודומונס (Pseudomonas).

אילוסטרציה. ShutterStock
כל אחד ממכשירי הסטטוסקופ נמצא מזוהם. רופאה עם סטטוסקופ על הצוואר/ShutterStock

החיידקים במכשור הרפואי עלולים לזהם פצעים פתוחים ולהחליש את המערכת החיסונית של אוכלוסיות בסיכון כמו תינוקות וקשישים ולכן המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) קורא לרופאים להקפיד לחטא את ידיהם ולעקר את הציוד בו השתמשו באופן יסודי במעבר בין החולים. לטענתם, ההרגל הזה עשוי לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

הסיבה שבגללה הסטטוסקופים שרופאים כורכים סביב צווארם או מניחים בכיסים מזדהמים היא משום שהכמות הממוצעת של חולים שרופא בודק במהלך משמרת ביחידת טיפול נמרץ עשויה להגיע לעיתים קרובות לכ-25 חולים ביום אחד. בנוסף, רק 10 אחוזים מהרופאים טענו שהם נוהגים לנקות את מכשירי הסטטוסקופ לפי הנחיות הסטריליות שמקובלות במקום עבודתם.

עוד באותו נושא

5 הפריטים הכי מזוהמים שאתם נוגעים בהם מדי יום

לכתבה המלאה
רופאים בחדר ניתוח. ShutterStock
כ-4000 איש מתים מדי שנה בגלל זיהומים בבתי חולים ובחדרי ניתוח. מנתחים בפעולה/ShutterStock

בהמשך בחנו החוקרים מספר שיטות לניקוי מכשירי הסטטוסקופ. נוזלים מחטאים על בסיס אלכוהול ומגבונים לשימוש רפואי לא הצליחו למגר לחלוטין את החיידקים. מאחר ועיקור אינו יכול לחטא לחלוטין מכשירי סטטוסקופ, המליצו החוקרים להיצמד לשימוש בכיסוי חד פעמי לסטטוסקופים ולשמור על נהלי ניקיון קפדניים בשטח המרפאות ומחלקות בתי החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully