וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטריק המדעי הפשוט שיעזור לכם לזכור דברים חשובים

17.12.2018 / 11:53

במקום לכתוב צעטלע או לעשות תזכורת ביומן למשהו חשוב שאתם ממש לא רוצים לשכוח, נסו לצייר ציור קטן וסמלי שישמש כתזכורת, תופתעו לגלות באיזו קלות תיזכרו במידע כשתזדקקו לו

פתקיות פוסט איט. ShutterStock
יש פיתרון הרבה יותר יעיל מזה. פתקיות/ShutterStock

רוב האנשים, אם יתבקשו לזכור דבר מה חשוב כמו משימה או בקשה שהם צריכים למלא בהמשך, יוציאו פתקית וירשמו לעצמם תזכורת, או יצרו תזכורת דיגיטלית בטלפון הנייד שלהם או ביומן. אולם, מחקר חדש ומעניין שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Experimental Aging טוען שישנה דרך הרבה יותר יעילה לשמור על מידע חשוב רענן בזיכרונכם: לצייר תמונה.

פעולת הציור מפעילה את המוח בדרכים אחרות מאלה שדורשת כתיבה לבדה, ומאלצת אותו לעבד מידע חזותי, לתרגם משמעות של מילים לביטוי ויזואלי ולהוציא לפועל פעולה פיזית (פעולת הציור עצמה), והכל בו זמנית, הסבירה מליסה מיד, דוקטורנטית למדעי המוח באוניברסיטת ווטרלו בקנדה ואחת ממחברות המחקר. "זאת פעולה שמפעילה אזורים רבים במוח שלא היו מופעלים אם האדם היה נדרש רק לכתוב דבר מה. אנחנו סבורים שהשיטה רבת הרבדים הזאת של שימוש בציור מיטיבה גם עם הזיכרון וגם עם המוח", אומרת מיד.

עוד בנושא:
הליכה לאחור תשפר לכם את הזיכרון לטווח הקצר
דיאטה עתירת פחמימות מפחיתה את הסיכויים לחלות בדמנציה
מקשקשים על דף כשמשעמם לכם? זה מה שהשרבוטים שלכם מגלים

אישה מרכיבה פאזל. אילוסטרציה זיכרון. ShutterStock
בתהליך ההזדקנות התקין קורים הרבה שינויים באזורי המוח שאחראים על זיכרון ושפה/ShutterStock

לדבריה, ייתכן שאנשים בגיל מבוגר יכולים לצאת נשכרים במיוחד משימוש בשיטה הזאת. "במסגרת תהליך ההזדקנות התקין והנורמלי, אנחנו רואים שינויים רבים שקורים במוח - במיוחד באזורים שקשורים בתפקודים של עיבוד זיכרון ושפה. לעומת זאת, אנחנו לא רואים יותר מדי שינויים באזורי המוח שמעורבים בעיבוד חושי של מידע חזותי". השימוש בציור מנצל את היתרון הזה של אזורי המוח השמורים יותר ומחזק בעזרתם את הזיכרון.

מיד, שערכה את המחקר תחת פיקוחה של פרופסור מירה פרננדז, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ווטרלו, איששו את מסקנות המחקר בעזרת סדרה של ניסויים, שבהם השתתפו 48 מבוגרים בטווח גילאים מגוון, החל משנות העשרים לחייהם ועד לבני 80 פלוס.

בניסוי המרכזי, התבקשו המשתתפים לכתוב 15 מילים ולצייר תמונות שמייצגות 15 מילים אחרות (למשל: איור של סירה כדי לייצג את המילה 'יאכטה'). לאחר מכן הם התבקשו לבצע משימת 'פילר' - משימה שמטרתה להסיח את דעתם ולקטוע את חוט המחשבה שלהם בנוגע למילים. במשימת הפילר הם התבקשו לסווג צלילים כנמוכים, ביניים, או גבוהים. לאחר שסיימו את המשימה המסיחה, ניתנו להם 2 דקות להיזכר בכמה שיותר מילים מחלקו הראשון של הניסוי.

עוד באותו נושא

תוסף הטעם הממכר שיכול להלחם בדמנציה

לכתבה המלאה
אישה כותבת בפנקס. ShutterStock
ציור הוא כלי יעיל הרבה יותר לזיכרון. אישה כותבת בפנקס/ShutterStock

כצפוי, המשתתפים המבוגרים יותר הצליחו להזכר בפחות מילים מאשר המשתתפים הצעירים יותר. אך החוקרות גילו שבקרב שתי קבוצות הגיל המשתתפים זכרו יותר מילים שציירו מאשר מילים שכתבו. והממצא הזה חוזק על ידי שני ניסויים נוספים - באחד, התבקשו המשתתפים לכתוב רשימה של מילות תואר הקשורות למילים מסויימות. בשני נבדק עד כמה חד היה זיכרונם של המשתתפים בנוגע למילים שכתבו או ציירו. בכל אחד מהניסויים גילו החוקרות שציור היה כלי יעיל יותר לזיכרון, בלי קשר לאיכות הציור או לכמה זמן לקח לשרבט אותו.

זה עובד גם אם אתם מציירים איום ונורא

"בין אם אתה אמן ובין אם אתה מצייר איום ונורא, זה ממש לא משנה ולא משפיע על היתרון שיש לך להרוויח מלצייר לעצמך תזכורת, במקום לכתוב אותה", אמרה פרננדז.

עם זאת, ישנם דברים שקל בהרבה לכתוב מאשר לצייר: לאייר תאריך של פגישה או לצייר ציור שמתאר את שמו של אדם שזה עתה הכרת, למשל, זה לא ממש תרחיש ריאלי. אולם החוקרת מיד טוענת שישנם יישומים מציאותיים ומעשיים מאוד לממצאי המחקר - כמו למשל, הרכבת רשימת קניות.

אישה עושה קניות בסופר עם רשימת מצרכים. ShutterStock
בפעם הבאה שאתם יוצאים לקניות, נסו לאייר את רשימת המצרכים. אישה עושה קניות/ShutterStock

"הנטייה שלנו תהיה מן הסתם לכתוב את הרשימה. אבל אנחנו טוענות שאם תנסו פעם לצייר תמונות של חלק מהמצרכים שחסרים לכם בבית, תצליחו לזכור טוב יותר את הרשימה מאוחר יותר". השיטה הזאת יכולה לשרת גם סטודנטים, משום שהניסויים העלו שציור של תהליכים מורכבים, כמו פוטוסינתזה לדוגמה, גם הוא מפעיל טוב יותר את הזיכרון מאשר כתיבת סיכומים.

המשמעות המעודדת ביותר של ממצאי המחקר הזה היא הפוטנציאל שטמון בהם עבור מבוגרים שסובלים מהתדרדרות קוגניטיבית. לדברי מיד, גם אנשים שכבר ניכרים בהם תסמינים ראשונים של דמנציה ואובדן זיכרון יכולים להפיק תועלת מיישום השיטה הזאת. על פי גישה זו, ניהול יומן תמונות, במקום יומן רגיל שכותבים בו, עשוי לסייע לקשישים להיאחז עוד קצת בפרטי חייהם, אמרה הרננדז.

"מאוד היינו רוצות לבחון את הממצאים והיישומים של המחקר הזה בעתיד במסגרת של עבודה טיפולית עם חולי דמנציה, ולנסות לתת להם כלים ואסטרטגיות שיסייעו להם לשמר חלק מהזיכרונות שהם מאבדים במהירות", הוסיפה מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully