וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריון ולידה מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-80 אחוזים

11.12.2018 / 15:29

מחקר רחב היקף מגלה שהסיכון לחלות בסרטן השד מגיע לשיאו כחמש שנים לאחר הלידה. היסטוריה משפחתית שכוללת נשים נוספות שחלו במחלה ולידה לאחר גיל 35 מהווים גורמי סיכון נוספים. מומחים מקווים שהתוצאות יובילו לקביעת גורמי סיכון חדשים בקרב קבוצת גיל זו

בדיקות הריון. ShutterStock
הריון ראשון לאחר גיל 35 מגדיל גם הוא את הסיכון לחלות בסרטן השד. אישה בהריון/ShutterStock

למרות שיש מי שסבורים שלידה עשויה להגן על נשים מפני סרטן השד בזכות שינוי הרמות ההורמונליות שמקטינות את הסיכון לפתח מוטציות סרטניות בתאי שד, מחקר מקיף בו השתתפו כ-900 אלף נשים קובע שהאפקט החיובי הזה משפיע עליהן רק לקראת שנות ה-60 לחייהן. בנוסף, מצאו החוקרים שסיכוייהן של נשים שעברו לידה לחלות בסרטן השד גבוה ב-80 אחוזים לעומת נשים ללא ילדים.

הממצאים המדאיגים עלו בסקירה מקיפה שערכו חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה בארה"ב והמכון לחקר הסרטן בלונדון שכללה כמעט מיליון נשים החל משנות ה-30 ועד לשנות ה-50 לחייהן, והתבססה על נתונים מ-15 מחקרים פרוספקטיביים מרחבי העולם שכללו גם את ההשפעה של גורמים אחרים, כמו הנקה והיסטוריה משפחתית של תחלואה בסרטן השד.

עוד בנושא:
סרטן השד: הסרטון הזה יגרום לכן ללכת להיבדק
מדוע נשים רבות שניצחו את סרטן השד מתות ממחלות לב?
תקווה חדשה: חוקרים ישראליים הצליחו להפוך תאי סרטן שד לבריאים

ממוגרפיה סרטן השד. ShutterStock
המומחים מקווים שתוצאות המחקר יעודדו נשים לאחר לידה להיבדק יותר. בדיקת ממוגרפיה/ShutterStock

"רוב האנשים חושבים שנשים עם ילדים נוטות לחלות פחות בסרטן השד לעומת נשים שלא ילדו, אבל ההגנה הזו רלוונטית רק לנשים בשנות ה-60 שלהן ואילך", אומרת ד"ר הייזל ניקולס, חוקרת בבית הספר לגנטיקה באוניברסיטת צפון קרוליינה, "מצאנו שהסיכוי של נשים שילדו לאחרונה לחלות בסרטן השד גבוה יותר".

הסיכון לסרטן השד הגיע לשיאו בערך חמש שנים לאחר הלידה, והוא גבוה ב-80 אחוזים בהשוואה לנשים שלא ילדו. הסיכון גדל אם לנשים הייתה גם היסטוריה משפחתית של סרטן השד או אם הן עברו מספר גבוה של לידות אחרי גיל 35. הנקה לא נמצאה כמשפיעה. "עלינו להכיר בכך שגורמי הסיכון המסורתיים לסרטן השד לא תמיד פועלים באותה צורה על נשים בגילאים צעירים יותר", הוסיפה ד"ר ניקולס.

עוד באותו נושא

הנה סיבה ממש טובה ללדת אחרי גיל 35

לכתבה המלאה
אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
מפריכים את ההנחה לפיה הריון מפחית את התחלואה בסרטן השד. אישה בחדר לידה/ShutterStock

חשוב לציין שלמרות שהסיכון של אימהות לאחר הריון גדל, החוקרים הסבירו שהסיכון הכולל לסרטן השד עדיין נמוך בקבוצה זו. בין הגילאים 41 ועד 45, היו 41 מקרים מתוך 100 אלף של סרטן השד של נשים שילדו בשלוש עד שבע השנים קודם לכן, בהשוואה לנשים שלא היו להן ילדים. עד גיל 50, היו 247 מקרים נוספים ל-100 אלף נשים בקבוצת הלידה.

החוקרים מקווים שהממצאים יסייעו לגילוי מוקדם של סרטן השד בקרב קבוצות גיל שונות ויעלו את המודעות בקרב אימהות צעירות ורופאים לצורך להיבדק לעיתים קרובות יותר אם הן מצויות בקבוצות הסיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully