וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה שרצתה לפתוח אף סתום נדבקה באמבה אוכלת מוח ומתה

11.12.2018 / 7:15

מסתבר שיש כלל בטיחות מאוד חשוב כשעושים שימוש בשטיפות של מי מלח כדי לפתוח את הסינוסים, ואם לא מקפידים עליו זה יכול להיגמר רע מאוד. "המוח שלה הפך לעיסה מדממת. היו שם אמבות בכל מקום"

סרטון ויראלי של שיטה להוצאת נזלת מאף סתום של תינוק/פייסבוק

בסרטון: אם מדגימה כיצד לפתוח אף סתום לתינוקות בעזרת שטיפת מי מלח

לפעמים, הדרך הכי פשוטה לעשות דברים היא גם הכי טובה, וכשמנסים להתחכם עם כל מיני שיטות מקוריות - משלמים מחיר. והמחיר הזה, יכול לפעמים להיות יקר ביותר. את הלקח הזה ניתן להפיק מסיפור טראגי למדי שמגיע מארה"ב. אישה מסיאטל שבסך הכל ביקשה לפתוח את אפה הסתום נדבקה באמבה נדירה שאוכלת את תאי המוח, ומתה.

האישה, תושבת סיאטל, השתמשה בנטי-פוט (Neti Pot) מעין משפך קטן שמשמש לשטיפת הסינוסים במים, לצורך פינוי הנזלת שהצטברה בתוכם ופתיחת דרכי האוויר. אלא שהיא השתמשה לצורך כך במים לא סטריליים, וזו התבררה כטעות קטלנית ומצערת במיוחד.

עוד בנושא:
ארה"ב: ילדה בת 11 נפגעה קשה מאמבה אוכלת מוח
האיש הזה השתעל ממש חזק וזה מה שיצא ממנו
לאבד את הגפיים או את החיים - מה אתם הייתם בוחרים?

אישה שוטפת את האף בעזרת נטי פוט. ShutterStock
שימוש במים לא סטריליים עלול להיות טעות קטלנית. אישה מבצעת שטיפת אף בעזרת נטי פוט/ShutterStock

"כשניתחתי את האישה הזאת, גיליתי שחלק מהמוח שלה - בערך בגודל של כדור גולף - הפך לעיסה מדממת", נזכר ד"ר צ'רלס קובס, נוירו-כירורג שטיפל באישה בראיון לעיתון סיאטל טיימס. "היו שם אמבות בכל מקום, שפשוט זללו את תאי המוח שלה. בהתחלה לא היה לנו מושג מה קורה לה, אבל כשהגענו לחלק הנגוע ברקמת המוח שלה יכולנו לראות שמדובר באמבות".

אבל נחזור רגע לתחילתו של הסיפור המחריד הזה. בערך שנה קודם לכן, האישה בת ה-69 לקתה בדלקת כרונית בסינוסים. בתחילה היא טופלה בתרופות, אך כשאלה לא הועילו מספיק בהקלה על הגודש באפה, הציע לה רופא המשפחה שלה להשתמש בשטיפות של תמיסת מלח רפואית (סליין Saline) ולהעזר בכלי מיוחד לשטיפת הסינוסים, כדי לפנות אותם. לשם כך נעזרים בכלי דמוי משפך או קומקום קטן שמעביר את תמיסת מי המלח דרך מערות האף ושוטף אותן.

חשיבות ההיצמדות להוראות

אלא שאחד הדגשים החשובים ביותר בהוראות השימוש הוא תמיד לעשות זאת עם מים סטריליים שאינם מכילים אורגניזמים שעלולים לגרום לזיהום. לשם כך, יש לרכוש מים מזוקקים או מים שעברו עיקור (ניתן גם לעקר לבד את המים, על ידי הרתחת מי ברז למשך 3-5 דקות ולהשתמש בהם לאחר שהצטננו). בנוסף יש להקפיד גם על סטריליזציה של המשפך עצמו, לנקות אותו היטב ולייבש ביסודיות לאחר כל שימוש.

האישה במקרה הזה לא הקפידה על ההנחיות והיא השתמשה במי ברז מסוננים שלא עברו הרתחה כדי לנקות את אפה. לאחר כחודש הופיעה פריחה משמעותית על גשר האף שלה והעור סביב הנחיריים שלה הפך אדום ופצוע.

ניתוח מוח. ShutterStock
"היו שם אמבות בכל מקום, שפשוט זללו את תאי המוח שלה". ניתוח מוח/ShutterStock

היא פנתה לרופא עור מספר פעמים בניסיון להבין מה הגורם לתופעות שצצו על העור סביבה אפה ולקבל טיפול עבורן. בתחילה הרופא סבר שמדובר בסוג של רוזציאה, אך התופעות נותרו לא מפוענחות. כעבור שנה החלו תסמינים נוספים שהצביעו על כיוון אחר לגמרי - האישה החלה לחוות התקפים של איבוד הכרה ורעידות בצד השמאלי של גופה.

סריקת סי.טי שעברה גילתה מה שנראה כמו גידול בקוטר של מטבע קטן בקורטקס המוטורי בצדו הימני של המוח שלה. ביופסיה שנלקחה מהאזור העלתה שהתאים בסביבת הגידול החלו לעבור תהליכי נמק ומוות, התואמים את השפעתו של גידול כזה על המוח. אולם כעבור כמה ימים בלבד הופיעו עוד תסמינים וסריקה נוספת שנערכה לה גילתה שהנגעים במוחה התפשטו.

אמבות, דימום ותאי מוח מתים

"ביום ה-19 לאחר הביופסיה, נוירופתולוג מבית החולים האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס שהובא לייעץ למקרה העלה את האפשרות שמדובר באמבה", נכתב בתיאור המקרה, שהתפרסם בכתב העת הרפואי International Journal of Infectious Diseases, "הערכה היסטו-פתולוגית שנערכה לאחר מכן הראתה ראיות ברורות לאמבות, דימום מוחי ומוות של רקמת המוח".

אף על פי שלא ניתן לקבוע בוודאות כיצד נדבקה האישה באמבה, חוקרים ורופאים שבחנו את המקרה סבורים שהיא נדבקה באורגניזם, ששמו המלא הוא בלמותיה מנדרילריס (Balamuthia mandrillaris), בעקבות שטיפות האף והעובדה שלא ביצעה אותן בהתאם להנחיות. ככל הנראה האמבות חדרו ראשית למחזור הדם של האישה, ולבסוף הגיעו למוחה והתנחלו שם.

אמבה אוכלת מוח מסוג בלמותיה מנדרילריס. ShutterStock
הפתולוג שבחן את הדגימות ממוחה של האישה תחת מיקרוסקופ הצליח לראות את האמבות בתוכן. אמבה מסוג בלמותיה מנדרילריס/ShutterStock

מה שאינו מוטל בספק הוא העובדה שמדובר בזיהום מאוד נדיר. למעשה, אם הערכת החוקרים תתאמת יהיה זה ככל הנראה הזיהום המוחי הראשון של אמבה מסוג Balamuthia mandrillaris שנגרם כתוצאה משטיפות אף. עם זאת, ישנו תיעוד קודם של מקרה שבו אמבה מסוג אחר Naegleria fowleri גרמה לזיהום בבן אנוש באותה דרך.

"הפתולוג שבחן את הדגימות ממוחה של האישה תחת מיקרוסקופ הצליח לראות את האמבות בתוכן. זה מאוד נדיר. האמבה הזאת התגלתה רק לפני פחות משני עשורים והיו רק כ-200 מקרים מתועדים בכל העולם של הדבקה בה", אמר מנתח המוח ד"ר קובס.

למרבה הצער, בשלב שבו הצליחו הרופאים לזהות את מקור הזיהום היה זה כבר מאוחר מדי עבור המטופלת. על אף שקיבלה טיפול אגרסיבי נגד האמבות, מצבה התדרדר והיא מתה כעבור קצת יותר משבוע.

גישה ישירה לתוך המוח

אמנם מדובר במקרים ששכיחותם נמוכה ביותר, ועל כן אין סיבה להכנס לבהלה רבתי, אנשי המקצוע רואים לנכון לציין שמקרים כמו זה של האישה מסיאטל מחדדים את חשיבות ההיצמדות להנחיות הבטיחות והשימוש הנכון במקרים שבהם אנשים בוחרים להשתמש בכלים לשטיפת הסינוסים. "הסיבה שבגללה אפשר להידבק בזיהומים כמו אמבות דווקא באמצעות שטיפות האף במי ברז, בניגוד למשל לרחצה או שתייה של אותם מים בדיוק, היא שתקרת האף היא אחד החלקים הבודדים בגוף האדם שממנו יש גישה ישירה מהחוץ אל תוך המוח ומערכת העצבים המרכזית", הסביר ד"ר בן בלייר, מומחה אף אוזן גרון ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הארוורד. "אנחנו עדיין סבורים שמדובר בשיטה מאוד מאוד בטוחה לשימוש (שטיפות אף). פשוט חייבים להקפיד לעשות את זה בצורה סטרילית", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully