וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש הזה השתעל ממש חזק וזה מה שיצא ממנו

10.12.2018 / 7:30

מכירים את ההרגשה שאתם משתעלים כל כך חזק עד שנדמה לכם שהריאה שלכם תצא מהמקום? אז כזה. בערך. אפילו הרופאים לא האמינו למה שהם רואים

קריש דם שנפלט בשיעול. New England Journal of Medicine, אתר רשמי
יציקה מושלמת של כלי דם על כל הסתעפויותיו, שעשויה מדם קרוש/אתר רשמי, New England Journal of Medicine

יצא לכם לשמוע מישהו משתמש בביטוי "השתעלתי כל כך חזק עד שחשבתי שתצא לי הריאה מהמקום", כדי לתאר שיעול טורדני וחמור במיוחד? בפעם הבאה שזה יקרה תוכלו להשיב לו בסיפור משלכם, על האיש שזה באמת קרה לו.

אם תביטו בתמונה המצורפת לכתבה זו ללא הסברים נלווים, בוודאי תסברו שאתם מביטים בכלי דם שהוצא בשלמותו מן הגוף, אבל זה לא מה שאתם רואים כאן. האמת מדהימה אפילו יותר - מה שאתם רואים בתמונה הוא יציקה מושלמת של כלי דם על כל הסתעפויותיו, שעשויה מדם קרוש שהצטבר בתוכו, ונפלטה בשלמותה במהלך שיעול של אדם הגוסס מכשל לבבי.

עוד בנושא:
מדהים: אישה שרדה 6 ימים ללא ריאות בגופה
גילוי מפתיע: לריאות יש תפקיד נוסף פרט לנשימה
אישה השתעלה כל כך חזק שנשברו לה הצלעות

אישה משתעלת. ShutterStock
רופאים מבקשים לחדד: בלתי אפשרי לפלוט ריאה בשלמותה בשיעול. אישה משתעלת/ShutterStock

אפילו רופאיו של האיש הוכו בתדהמה, אבל כשהם התעשתו הם פרסמו את המקרה בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine.

ראשית, יש להבהיר שהממצא הדוחה למדי, יש להודות, שמופיע בתמונה אינו באמת חתיכה מריאתו של המטופל. ורופאים מדגישים שבלתי אפשרי להוציא ריאה בשיעול. אם כי, אם תשתעלו ממש ממש חזק יש סיכוי שחלק מהריאה שלכם עלול לחדור מבעד לצלעות, מצב שמכונה בקע ריאתי בעגה המקצועית (וזה מאוד כואב, אז מומלץ להשתדל להמנע מזה).

למעשה, קרישי דם ברונכיאליים המזכירים בצורתם עצים קטנים, הם תופעה לא לגמרי נדירה, ומספר מקרים דומים תועדו בספרות הרפואית בשנים האחרונות. אבל מה שמייחד את המקרה הספציפי הזה הוא גודלו העצום של קריש הדם והעובדה שהוא נפלט בשלמותו בשיעול, ולא התפרק.

"נדהמנו לחלוטין. זה דבר כל כך מוזר שקשה לדמיין אותו אפילו. זה ממש ממש ממש נדיר", אמר ד"ר גיאורג וויזלטאלר, אחד מרופאיו של האיש. זהותו של המטופל, גבר בן 36, לא נחשפה במאמר, אך דווח כי הוא פלט את קריש הדם בזמן שהיה מאושפז במחלקת טיפול נמרץ בשלב סופני של כשל לבבי חמור, וכי היתה לו היסטוריה ארוכה של מחלת כשל לבבי.

עוד באותו נושא

מעריצה של וואן דיירקשן צרחה כל כך חזק בהופעה שריאותיה קרסו

לכתבה המלאה
מוניטור בטיפול נמרץ. ShutterStock
הרופאים נדהמו לגלות קריש דם שהוא למעשה דגם מושלם של כלי הדם הריאתיים של המטופל. טיפול נמרץ/ShutterStock

במהלך האשפוז הרופאים חיברו את לבו של המטופל למכשיר שיסייע לו לשאוב דם מכל חלקי הגוף, אך משום שאחת מתופעות הלוואי של המכשיר הזה היא סיכון מוגבר להיווצרותם של קרישי דם הם נאלצו לתת לו עירוי של חומר נוגד קרישה בשם הפרין, כדי למנוע זאת. אלא שקרישה היא אחד התהליכים החיוניים בגוף, במיוחד בהחלמה מפגיעות ובמניעת קרעים בכלי דם שעלולים לגרום לדימום פנימי מסוכן. כאשר קרעים כאלה קורים בכלי הדם בסביבת הריאות ישנה גם סכנה שהדימום יחדור אל דרכי הנשימה.

למרבה הצער, זה בדיוק מה שקרה במקרה של המטופל הזה. לאורך השבוע שבו היה מאושפז הוא החל לפלוט מדי פעם קרישי דם, כאשר השיא היה בהתקף שיעול אגרסיבי במיוחד שבו פלט את אותו קריש דם עצום בגודלו. כאשר הרופאים פרשו את המסה שנפלטה מפיו של המטופל, הם נדהמו לגלות קריש דם שהוא למעשה דגם מושלם של כלי הדם הריאתיים שלו, עד שהם היו מסוגלים לזהות במדוייק שמדובר בחלק מהעץ הברונכיאלי של ריאתו הימנית.

הרופאים סבורים שמה שגרם לקריש לשמור על צורתו באופן כה מושלם היה חלבון בשם פיברינוגן, שלו חלק חיוני בתהליך הקרישה. וכך, למרות שהמטופל קיבל מינון קבוע של נוגדי קרישה, הזיהום שממנו סבל גרם לרמות גבוהות מהרגיל של החלבון בדמו - וכך סייע לקריש הדם הענקי לשמור על צורתו.

אף על פי שהמטופל חווה שיפור בהרגשתו לאחר שפלט את קריש הדם, מצב הלב שלו היה חמור מדי והוא לא התאושש. הוא מת בבית החולים לאחר קצת יותר משבוע, עקב סיבוכים של כשל לבבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully