וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדען בדק כמה צ'יפסים צריכה להכיל מנה בריאה של צ'יפס, ואתם לא רוצים לדעת

4.12.2018 / 6:24

עבור רובנו 6 צ'יפסים הם בקושי נשנוש, שלא לדבר על מנה - אבל זה בדיוק מספר הצ'יפסים שאתם צריכים לאכול אם אתם לא רוצים לקצר את החיים שלכם בחצי שנה. שכל אחד יעשה את החשבון שלו

צ'יפס. ShutterStock
תצליחו להסתפק בשישה? צ'יפס עם קטשופ/ShutterStock

מנה בריאה של צ'יפס צריכה להכיל 6 צ'יפסים בלבד - כך קבע מדען מהארוורד שחקר את הנושא. מקלות תפוחי אדמה מטוגנים, או בשמם הנפוץ והעממי צ'יפס, מספקים נחמה ואושר לבני אדם עוד מהמאה ה-18, אז ככל הנראה הם הומצאו.

עבור רובנו, 6 צ'יפסים הם בקושי הקדמה, שלא לדבר על מנה. אולם, ד"ר אריק רים מהמחלקה לתזונה באוניברסיטת הארוורד היוקרתית שבארה"ב, מכנה אותם "פצצות עמילן" וסבור ש-6 חתיכות מהם זה די והותר, לפחות עבור מי שחפץ להמנע מבעיות לב קטלניות בפוטנציה.

עוד בנושא:
מחקר כלבבנו: טיגון ירקות בריא יותר מבישולם במים
השמן שאתם מטגנים בו לביבות מגדיל את הסיכון לאלצהיימר
זו הסיבה שאתם לא יכולים להגיד "לא" לפיצה

ציפס. ShutterStock
מנה ממוצעת של צ'יפס במסעדות כיום כוללת 55 צ'יפסים. צ'יפס של מקדונלדס/ShutterStock

את משנתו פרש ד"ר רים במאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בניו יורק טיימס וגרר תגובות נזעמות מצד הקהל הרחב ברשת, אך זכה לתמיכת הקהילה הרפואית. זאת, לאור העובדה ששיעור מקרי המוות כתוצאה מבעיות ומחלות לב נמצא בעלייה, ואילו ההתקדמות במחקר למניעת מחלות לב דווקא האטה בשנים האחרונות.

ב-25 השנים האחרונות גודל המנות הממוצע במסעדות ורשתות המזון הכפיל ואף שילש את עצמו. כך למשל, בעבר נמכרו בייגלים בקוטר ממוצע של 7.5 ס"מ, ואילו היום הקוטר הממוצע של בייגלים שנמכרים בארה"ב עומד על קצת יותר מ-15 ס"מ. כוסות משקה שילשו את גודלן הממוצע, מ-190 מ"ל לכמעט 600 מ"ל כיום. מנה של צ'יפס הכילה בעבר כ-15 חתיכות, ואילו היום רוב המסעדות מגישות מנה שמכילה בממוצע 55 חתיכות.

עוד באותו נושא

עשינו עוול לתפוד: 4 סיבות בריאות לאכול תפוחי אדמה

לכתבה המלאה
ד"ר אריק רים חוקר תזונה מאוניברסיטת הארוורד. אוניברסיטת הארוורד, אתר רשמי
איזה אדם חולה ירצה להסתפק בשישה צ'יפסים?" ד"ר אריק רים/אתר רשמי, אוניברסיטת הארוורד

המכסה המומלצת על פי ד"ר רים מבוססת בחלקה על מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition ובוצע על ידי חוקרים איטלקים, שגילה שאנשים שנמנעים לחלוטין מאכילת צ'יפס נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר בחצי שנה מאנשים שנוהגים לאכול אותו. אנשים שנוהגים לאכול צ'יפס בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת, מחלות לב וכלי דם וכן לסבול מהשמנה.

הרשת סוערת: "האיש הוא מפלצת"

אבל ד"ר רים מודע גם לעובדה שעבור רוב האמריקאים, לוותר על צ'יפס זה לא צעד כל כך פשוט. "הגישה הרווחת לגביו צ'יפס היא 'תצטרכו לחלץ אותם מידי הקפואות והמתות'", הוא אמר בהומור. ואכן, התגובות למאמר שפרסם בניו יורק טיימס לא איחרו לבוא והן היו היסטריות כצפוי. "איזה מין בן אדם חולה נפש ירצה לאכול רק 6 צ'יפסים? אני מבין שזה לא בריא, אבל להסתפק בשישה נשמע לי כמו עינוי!", צייץ בטוויטר אחד המגיבים למאמר. ואחר היה תמציתי יותר כשקבע: "האיש הזה הוא מפלצת".

אז האם באמת שווה להתנזר מצ'יפס או להסתפק בשש חתיכות ממנו בלבד תמורת הזכות לחיות עוד חצי שנה? לא בטוח שיש תשובה אחת נכונה עבור כל האנשים. שכל אחד יעשה את החשבון שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully