וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלידה שקטה ועד סרטן: שתלי סיליקון מעלים סיכונים בריאותיים במאות אחוזים

22.11.2018 / 10:01

המחקר הגדול ביותר עד היום שאסף נתונים על הסיכונים הנובעים מהשתלת סיליקון בחזה גילה שהם מעלים פי כמה את הסיכון למספר מחלות ומצבים רפואיים חמורים, שלא הייתם מעלים על דעתכם שיכולים להיות קשורים אליהם

שתל סיליקון לחזה. AP Photo/Donna McWilliam, AP
סיכון גדול פי 4 ללידה שקטה. שתל סיליקון/AP, AP Photo/Donna McWilliam

שתלי סיליקון מגדילים לא רק את החזה, מסתבר, אלא גם את הסיכון ללקות בדלקת פרקים, לחוות לידה שקטה ואפילו לחלות בסרטן העור - כך עולה ממחקר חדש. החוקרים גילו שנשים שעברו הגדלת חזה במסגרתה הוכנסו שתלי סיליקון לשדיהן היו בסיכון גדול פי 4.5 ללדת ולד מת (מה שמכונה "לידה שקטה") וסיכון גדול פי ארבעה לפתח מלנומה.

החוקרים בדקו גם כיצד סוג השתל משפיע על הסיכון לסבול מסיבוכים לאחר ניתוח ההשתלה עצמו, ומצאו שנשים שבגופן הושתלו שתלי סיליקון היו בסיכון גדול פי שניים לחוות סיבוכים שכאלה - ובמיוחד הצטלקויות סביב השתל, בהשוואה לנשים שבחזן הושתלו שתלים שהכילו תמיסת סליין.

עוד בנושא:
חמשת הניתוחים הפלסטיים הכי פופולריים בעולם
למה נשים מורחות משחת שיניים על החזה ומצפות שהוא יגדל?
ה-FDA מזהיר: שתלי חזה עלולים לגרום לסרטן נדיר

ניתוח להגדלת חזה. ShutterStock
שתלי הסיליקון מועדפים על ידי נשים רבות משום שהם מרגישים טבעיים יותר/ShutterStock

המחקר נערך במרכז לחקר הסרטן של אוניברסיטת טקסס ביוסטון, ולדברי החוקרים שהובילו אותו מדובר במחקר הגדול ביותר שנערך עד היום בנוגע להשלכות של ניתוח להשתלת שתלי חזה וכי חשיבות ממצאיו היא שהם יוכלו לסייע לנשים לבחור את השתל הנכון עבורן.

שתלי סיליקון ושתלי סליין הם שני סוגי השתלים הפופולריים ביותר להגדלות חזה מבין הסוגים שמאושרים לשימוש על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי). שתלי הסיליקון עשויים ממעטפת שמכילה ג'ל פלסטי, בעוד ששתלי הסליין עשויים ממעטפת סיליקון שמכילה תמיסת סליין סטרילית.

שני הסוגים מאושרים לשימוש בנשים בכל הגילאים כאשר מטרת הניתוח היא שחזור שד. אולם, אם הניתוח מבוצע למטרות הגדלה או עיצוב צורת החזה בלבד (אסתטי), שתלי הסיליקון מאושרים לשימוש בנשים מעל גיל 22 בלבד, ואילו שתלי הסליין מאושרים לשימוש בנשים מגיל 18 ומעלה.

עוד באותו נושא

בגלל קים קרדשיאן? הרמת ישבן - הניתוח הפלסטי הקטלני ביותר

לכתבה המלאה

מרגיש יותר טבעי, אך מסוכן יותר

נשים רבות טוענות ששתלי הסיליקון קרובים יותר בתחושתם לשדיים טבעיים מאשר שתלי הסליין, אולם במקרה של דליפה של השתל בתוך הגוף, הם מהווים סיכון גדול יותר. בשנות ה-90 ה-FDA אסר על השימוש בשתלי סיליקון בעקבות חששות שיש להם קשר לסיכון מוגבר לסרטן, מחלות של רקמות החיבור ולמחלות אוטו-אימוניות. אולם, אף מחקר לא הצליח לבסס קשר מובהק בין השתלים והמצבים הרפואיים הללו.

בשנת 2006 ה-FDA אישר לשימוש שני סוגים של שתלי סיליקון (של שני יצרנים שונים), ומאז ערך המנהל מספר רב של מחקרי מעקב, אך חוקרים מעולם לא ביצעו אנליזה של מאגר הנתונים שנאסף בשלמותו.

תסמונת רנו. ShutterStock
פי 6 יותר סיכון ללקות בדלקת פרקים ראומטית. כאבי מפרקים/ShutterStock

לטובת המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Annals of Surgery, החוקרים בחנו קרוב למאה אלף מנותחות שהסכימו להשתתף במחקרי מעקב שונים בין השנים 2007-2010. בגופן של כ-80 אלף מהן הושתלו שתלי סיליקון, והשאר בחרו בשתלי סליין. 72 אחוזים מהנשים עברו ניתוח אסתטי להגדלת חזה, 15 אחוזים מהן עברו הגדלה חוזרת, 10 אחוזים עברו ניתוח לשחזור שד ו-3 אחוזים עברו ניתוח שחזור חוזר.

החוקרים גילו שהנשים שעברו השתלה של שתלי סיליקון היו בסיכון גדול יותר לסבול מכמה השלכות נדירות וחמורות, בהן: דלקת פרקים ראומטית, תסמונת שיוגרן (הפרעה חיסונית שמתאפיינת ביובש בעיניים ובפה) ובסקלרודמיה (התקשות והתכווצות כרונית של העור ורקמות החיבור). הסיכון ללקות בכל אחד מהמצבים הרפואיים הללו נמצא כגדול פי 6-8 ביחס לסיכון בכלל האוכלוסייה.

בנוסף, החוקרים גילו שנשים שעברו השתלה של שתלי סיליקון היו בסיכון גדול פי 4 וחצי לעבור לידה שקטה. עם זאת, השתלים לא השפיעו על הסיכון שלהן לעבור הפלה. גם הסיכון לפתח מלנומה (גידול סרטני בעור) של נשים שבגופן הושתלו שתלי סיליקון היה גדול יותר פי ארבעה.

אישה מתלבטת בין שתלי סיליקון לחזה. ShutterStock
לעזור לנשים לעשות את הבחירה הנכונה ביותר עבורן. אישה מתלבטת בין שני שתלים/ShutterStock

באשר לסיבוכים הנוגעים לניתוח ההשתלה עצמו, 5 אחוזים מהנשים שעברו השתלת שתלי סיליקון סבלו מהצטלקויות סביב השתל, בהשוואה ל-2.8 אחוזים מהנשים שבחרו בשתלי סליין.

"אנחנו מפרסמים את הנתונים הללו ומשתפים במידע קריטי על שיעור הסיבוכים והסיכונים לנזקים סיסטמיים. הנתונים הללו מספקים לנשים מידע בטיחותי חשוב לגבי שתלי סיליקון, על מנת שהציפיות שלהן יהיו ריאליות וכדי לעזור להן לעשות את הבחירה הנכונה ביותר עבורן", אמר ד"ר מארק קלמנס, ממחלקת כירורגיה פלסטית במרכז הסרטן ע"ש אנדרסון ביוסטון, טקסס.

מחברי המחקר הדגישו עוד כי על אף ששכיחותם של סיכונים מסויימים היתה גבוהה יותר בקרב מושתלות הסיליקון "שכיחותם המוחלטת של התוצאות החמורות הללו היתה נמוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully