וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תגלו אם אתם מתאימים לניתוח להסרת משקפיים

מערכת וואלה! News בשיתוף עם בית החולים שערי צדק, שערי צדק

27.11.2018 / 8:00

חושבים לבצע ניתוח לתיקון הראייה? ד"ר דוד סמדג'ה, מנהל מכון הלייזר בבית החולים שערי צדק מסביר מה הסיכוי שתימצאו מתאימים ואיך הטכנולוגיה כיום מאפשרת לשפר את הטיפול שיינתן לכם

בדיקה לפני ניתוח הסרת משקפיים בבית חולים שערי צדק.
אולי הגיע הזמן לעבור את השינוי שתמיד חלמתם עליו? בדיקת ראייה במרכז הרפואי שערי צדק

בימים הקרובים צפוי הגשם להגיע לביקור קצרצר במחוזותינו החמים. בעונת החורף, מרכיבי המשקפיים מתמודדים עם בעיה ששאר האנשים לעולם לא יבינו - טיפות הגשם שממלאות את העדשות ומשבשות מאוד את הראייה. זו רק בעיה אחת מבין רבות שמטרידות מרכיבי משקפיים. גם ביקור בים, אימון גופני מיוזע וצפייה בסרט עם משקפי תלת ממד הופכים מפעולות סטנדרטיות לאתגר של ממש.

אז כדי להימנע מהבעיות האלו ניתן כמובן להרכיב עדשות מגע, שעלולות להציק, לגרד או לחשוף אותנו לזיהומים; או שאפשר להיפרד אחת ולתמיד מהמשקפיים באמצעות ניתוח לייזר לתיקון הראייה. למי מתאים הניתוח הזה, האם הוא מסוכן והאם המספר יכול להשתנות גם אחריו? ד"ר דוד סמדג'ה, מנהל מכון הלייזר במחלקת העיניים של בית החולים שערי צדק מסביר.

עוד בנושא:
מחקר ענק קבע: אנשים עם משקפיים באמת חכמים יותר
כמה דברים שאתם חייבים לדעת על האיבר הכי חרוץ שלכם
ביצים ותותים: המזונות הכי בריאים לעיניים שלכם

מי מתאים להסרת משקפיים בלייזר?

"בין 70 ל-80 אחוזים מהאנשים נמצאים מתאימים לניתוח", מסביר ד"ר סמדג'ה. "במקרים מסוימים עובי הקרנית, מספר גבוה מדי או צילינדר גבוה לא מאפשרים לנו לבצע את ההליך הספציפי הזה". אולם, העובדה שסמדג'ה הוא מנהל מכון לייזר בבית החולים, מאפשרת לו להציע שיטות נוספות לשיפור איכות החיים גם למי שלא נמצא מתאים לניתוח הלייזר.

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר. ShutterStock
בין 70 ל-80 אחוזים מהאנשים נמצאים מתאימים לניתוח. ניתוח להסרת משקפיים/ShutterStock

"כיום הטכנולוגיה בתחום הזה מאוד מתקדמת ואם אדם לא מתאים להליך הזה, יש דרכים אחרות לסייע לו. למי שסובל מיובש בעין נוכל להציע טיפול מקצועי על ידי מומחה בתוך המחלקה. לאנשים עם מספר גבוה אנחנו יכולים להשתיל עדשה קבועה בתוך העין. אם מגיעים אלינו אנשים מבוגרים שסובלים מקטרקט - גם את זה נוכל לתקן באמצעות ניתוח ייעודי", מדגיש סמדג'ה.

כדי לבדוק אם אדם מתאים לניתוח לייזר תתבצע בדיקת התאמה שכוללת תשאול על ידי רופא מוסמך וכן בדיקות פיזיולוגיות הכוללות בין היתר מיפוי של הקרנית לבחינת הקימור והעובי שלה. "אנחנו עושים את זה כדי לראות אם נוכל לשייף בבטחה את הקרנית מבלי לפגוע בה", אומר סמדג'ה.

מכשור רפואי להסרת משקפים בבית חולים שערי צדק. צילום: בית חולים שערי צדק,
קיימים מספר ניתוחים להסרת משקפיים שעשויים להגביר את יעילות הטיפול. המכשור במעבדות בשערי צדק/צילום: בית חולים שערי צדק

אם הצוות מזהה שהקרנית חלשה יחסית, הניתוח עלול להחליש אותה עוד יותר ולכן ימליצו שלא לנתח. ד"ר סמדג'ה אף פיתח בשיתוף עם הטכניון ומומחה מברזיל מערכת בינה מלאכותית שעוזרת לא רק לזהות בעיות בקרנית, אלא גם לשפר את יעילותו של הניתוח עצמו כדי להגן על העין מנזקים אפשריים. המערכת הזאת סורקת את הקרנית של המטופל באיכות גבוהה ואז ממליצה על הניתוח שיתאים בדיוק לו מבין כמה סוגי ניתוחים שמבוצעים במכון.

קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית

לפני עשר שנים, ניתן היה לתקן את הראייה לרחוק ביעילות מרבית, אך זה היה בא לא פעם על חשבון איכות הראייה. "אני זוכר שבתקופה הזאת אנשים היו באים אלינו אחרי הניתוח ואומרים שהם רואים 6:6 אבל בלילה הם רואים הילה מסביב לאורות וזה מאוד הפריע להם", נזכר ד"ר סמדג'ה.

כיום, הוא מסביר, הדור החדש של מכשירי הלייזר יכול לתקן את הראייה בלי לפגוע באיכותה ובלי ליצור את ההילה המוכרת הזאת בלילה. גם מערכת הבינה המלאכותית שפיתח ד"ר סמדג'ה יכולה היום להתחבר למכשור הרפואי עצמו שמשמש בניתוח כדי לתקן את הראייה בדיוק על פי המיפוי של הקרנית. זאת במטרה לשפר את הדיוק ואת היכולות הכירורגיות.

אישה עם משקפי ראייה. ShutterStock
רק מי שמרכיב משקפיים יודע איך גשם משפיע על הראייה. אישה מרכיבה משקפיים ביום חורפי/ShutterStock

הטכנולוגיה הזאת נקראת Topography Guided Lasik והיא ללא ספק שינתה את חוקי המשחק בתחום. כך ניתן לתקן את הראייה ברמת המיקרונים הבודדים. הטיפול עצמו גם נחשב מהיר בהרבה מבעבר.

"הרבה אנשים מפחדים שהם יזוזו במהלך הניתוח וכך התוצאות ייפגעו, אבל המערכות החדשות מונעות את הפגיעה הזאת ומבצעות את ההליך כולו בעשר שניות בלבד בכל עין", מבהיר ד"ר סמדג'ה. ההליך כולו, כולל ההכנה וכוונון המכשירים בדרך כלל אורך לא יותר מ-20 דקות.

איך נראים הימים שאחרי הניתוח?

שיעורי ההצלחה של ניתוחי לייזר לשיפור הראייה עומדים על יותר מ-95 אחוזים, נתון שאין לו תקדים באף ניתוח אחר. בהתחשב בעובדה שמדובר בניתוח השני הנפוץ ביותר בעולם אחרי ניתוח קטרקט, הנתון הזה נחשב מעודד אף יותר.

עם זאת, קיים שיעור קטן של מקרים שבהם לא מגיעים לתוצאה הרצויה. במקרה כזה, מדגיש ד"ר סמדג'ה, אפשר לבצע עוד ניתוח ולתקן שוב את הראייה, אם מצב הקרנית מאפשר זאת. בשיעור מזערי מהמקרים קיים סיכון לזיהום, לכן בימים שאחרי הניתוח יינתן טיפול בטיפות אנטיביוטיות למניעה. חשוב להקפיד על שימוש בטיפות בהתאם להנחיית הרופא.

ברוב המקרים, כמה שעות אחרי הניתוח המטופל כבר יהיה מסוגל לראות שוב, כאשר 80 אחוזים מהאנשים כבר יראו 6:6 ולא יסבלו מכאבים או אי נוחות. תופעות הלוואי בימים שאחרי הניתוח עלולות לכלול יובש וגרד - אך הן כאמור צפויות לחלוף במהרה.

ומה אם הראייה תדרדר שוב?

בבית החולים שערי צדק ביצעו מעקב של 12 שנים אחר מטופלים בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר. המסקנות הראו כי רק כ-5 אחוזים מהמטופלים חזרו לבית החולים לניתוח נוסף לאחר שהמספר עלה, ובקרב אנשים אלו, הראייה הידרדרה במספר אחד בממוצע.

מעבדה לבדיקת התאמה לניתוח הסרת משקפיים. בית החולים שערי צדק,
רק 5% חוזרים לביצוע ניתוח נוסף. מעבדה לבדיקת התאמה לניתוח בשערי צדק/בית החולים שערי צדק

"בדרך כלל מדובר באנשים שהיה להם מספר גבוה מראש", מדגיש סמדג'ה. במקרה כזה, ניתן לבצע תיקון נוסף של הראייה בקלות אם הקרנית נמצאת במצב תקין שאינו מציב את המטופל בסיכון.

עם זאת, ד"ר סמדג'ה מציין כי הנתונים האלו משקפים את המצב של לפני 12 שנים, שבו הטכנולוגיה לא הייתה מפותחת ומתקדמת כמו היום. הוא מאמין כי כיום פחות אנשים יחוו את ההידרדרות הזאת - גם אם היה להם מספר גבוה מלכתחילה.

אבל למה המספר עולה אחרי הניתוח? "זה בדרך כלל קורה אצל אנשים שהראייה שלהם לא הייתה יציבה לפני הניתוח והמספר עלה בתדירות גבוהה", מסביר סמדג'ה. "בגלל זה אנחנו עושים בדיקה מעמיקה לפני הניתוח ובוחנים בצורה מעמיקה את מצב הקרניות". לכן הוא מדגיש כי חשוב לבצע את ההליך במכון אמין ומכובד, שלא יתעלם מנורות האזהרה האלה וינתח למרות חוסר היציבות.

לפרטים נוספים על בדיקת ההתאמה

מערכת וואלה! News בשיתוף עם בית החולים שערי צדק, שערי צדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully