וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שכדאי לכם לנסות מלון מר (למרות הטעם שלו)

אורון אופק, מאמר אורח

13.11.2018 / 11:25

הוא אחד הירקות המרים שיש, אבל יש לו קשר ארוך שנים, שנחקר רבות, לאחת המחלות המקושרות אל כל מה שמתוק. מה הוא מלון מר, איפה אפשר למצוא אותו ואיך לאכול אותו נכון לסוכר מאוזן?

מלון מר. ShutterStock
מכונה גם "אינסולין טבעי". מלון מר/ShutterStock

כל קשר בין הפרי העסיסי והמתוק ממנו אנחנו נהנים בחודשי הקיץ לבין המלון המר הוא מקרי לחלוטין. מלון מר הוא כשמו, בעל טעם מר, אבל הוא דומה במראהו דווקא למלפפון או לקישוא גדול בעל בליטות. הוא שייך למשפחת הדלועיים, בעל מקור לא ידוע אולם גדל בדרום מזרח אסיה, באפריקה, סין ובאיים הקריביים.

הפרי נאכל דווקא במצב בוסר, כשצבעו לבן צהבהב. כשהוא מגיע להבשלה מלאה הוא בלתי ניתן לאכילה בשל המרירות שמתגברת עוד יותר, המרקם שהופך לרך ועיסתי והפרי עצמו מתבקע וחושף זרעים אדומים ודביקים. בעת ההבשלה משנה המלון המר את צבעו לכתום ואולי מכאן קיבל את שמו.

עוד בנושא:
האם הטיפול שמעלים סוכרת באמת עובד?
צרות של גדולים: למה יותר ויותר ילדים חולים בסוכרת מבוגרים?
מתוק לו: 4 סימנים שהסוכר שלכם גבוה

מה שמייחד את המלון המר הוא התכונות יוצאות הדופן שבו, שנחקרו ממושכות כדי לפצח את הסוד. מסתבר שהמלון המר מסייע באופן פנומנלי להורדת רמות הסוכר בדם והוא מצוין לסוכרתיים או למי שרמות הסוכר שלו גבוהות, כלומר, מצוי במצב של טרום סוכרת. בהודו מוגש מיץ טרי של מלון מר בחלק מבתי המלון בארוחת הבוקר, ובמיוחד לחולי סוכרת. לחך המערבי הוא קשה לשתייה במתכונתו המקורית וללא תוספות לעידון הטעם, אולם ההודים כנראה יודעים להעריך את תכונותיו הטובות, למשל קרנטין, שיעיל במיוחד להורדת רמות סוכר גבוהות בדם. תרומתו באיזון סוכר היא כה ניכרת עד שהוא מכונה גם "אינסולין טבעי" והוא מכיל גם נוגדי חמצון, ויטמינים ואשלגן.

מלון מר. ShutterStock
בהודו מוגש מיץ טרי של מלון מר בחלק מבתי המלון בארוחת הבוקר. מיץ מלון מר/ShutterStock

הרפואה הסינית עושה שימוש נרחב במלון המר מתוך הבנה והיכרות עם תכונותיו המיוחדות. גם חוקרים בעולם המערבי מודעים לשימוש במלון המר ברפואה הסינית, גם כאמצעי המטפל בסרטן, מחלות זיהומיות ובעיות עיכול. עד לשנת 2016 בוצעו 21 מחקרים קליניים שבדקו את השפעות המלון המר על סוכרת ועל תסמונת מטבולית.

במחקרים הפרה קליניים והקליניים נמצא כי המלון המר מכיל רכיבים בעלי פעילות אנטי סוכרתית. נמצא כי השימוש בצמח המלון הביא להגברה בהפרשת האינסולין מהלבלב, הפחתה של ספיגת הגלוקוז מהמעי והגברת ספיגת הגלוקוז ברקמות. כמו כן נמצא כי למלון המר יש השפעה מגנה על תאי המוח והשפעות נוגדות חמצון אשר מסייעות באיזון מדדים מטבוליים.

באחד מהמחקרים הקליניים נבחן טיפול בחולי סוכרת סוג 2 (לא תלוית אינסולין), באמצעות שילוב של מלון מר עם הטיפול התרופתי. המחקר נערך במשך שלושה חודשים, שבמהלכם נטלו חלק מהם 3 גרם של תמצית מלון מר ביום, בעוד החלק השני של הקבוצה נטל פלצבו. בתום שלושת החודשים למחקר נצפתה ירידה ברמת ההמוגלובין בקרב הנחקרים שנטלו את המלון המר, ביחס לאלו שלא נטלו אותו. כמו כן נחקרה אפשרות טיפול בחולי סוכרת באמצעות מיצי מלון מר בלבד וללא תוספת תרופות, אולם לא נעשו מספיק מחקרים כדי לקבוע אם ניתן להחליף לחלוטין את התרופות לחולי סוכרת סוג 2 במלון מר בלבד.

עוד באותו נושא

אל תסתכלו בקליפה: הירקות המכוערים שהכי בריאים לכם

לכתבה המלאה

איך אוכלים מלון מר ואיפה משיגים אותו?

את המלון המר ניתן לצרוך באופן בו נוהגים לצרוך אותו במטבחים ההודיים והאסיאתיים, כלומר, בטיגון המלון או הוספה שלו לירקות מוקפצים, לרוב מומלץ שלא לערבב אותו עם ירקות במהלך הבישול אלא רק בסופו, כדי שטעמו המריר לא ישתלט על שאר הטעמים. באינדונזיה נהוג לבשל את הפרי בחלב קוקוס, בעוד שבוויאטנם נהוג לאכול אותו טרי לצד חתיכות בשר מיובש. בנפאל נהוג למלא את המלון המר בבשר חזיר טחון ובמקומות חמים הוא מוגש כמרק קיצי. ניתן גם לחלוט אותו במים רותחים או לסחוט אותו במסחטת פירות אולם במקרים אלו טעמו יהיה מר להחריד.

מלון מר. ShutterStock
טעים זה לא. מלון מר/ShutterStock

את המלון המר ניתן למצוא גם בארץ. הוא נמכר בשווקים שונים וצורתו, כאמור, כשל קישוא גדול ובהיר בעל זיזים, או בליטות. ישנם מספר סוגים של מלון מר: הסיני הוא באורך של כעשרים וחמישה ס"מ, צורתו מאורכת וקצותיו כהים והוא בעל בליטות וצבעו ירוק בהיר. המלון המר הצומח בהודו הוא צר יותר, קצוותיו חדים וצבעו ירוק או לבן, כאשר כל פני השטח שלו מכוסים בבליטות בצורת משולש שמזכירות שינים.

בשל טעמו המר מאוד והקושי בצריכתו, ניתן למצוא מענה מצוין בדמות פורמולות המופקות מהמלון המר, בעלות אותן התכונות כשל הפרי הטרי אולם ללא המרירות העזה שלו. חשוב לציין שבהיעדר מחקרים תומכים, ישנן אסכולות הגורסות שאין לצרוך מלון מר בזמן הריון והנקה.

אורון אופק הוא מומחה ברפואה סינית, בעל ניסיון טיפולי של 20 שנים בדיקור סיני, תזונה וצמחי מרפא. מחבר הספרים: "אמנות הריפוי בתזונה סינית" , "סוכרת - מניעה וטיפול בשיטה הסינית והטבעית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully